postpartumthyreoïditis

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Daantje26, 12 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje26

Daantje26 Actief lid

7 apr 2014
    191
    0
    16
    Gisteren een scan gehad van mijn schildklier en de arts voelde duidelijk een ontsteking maar waarschijnlijk niet de ziekte van graves. Ze denken eerder een ontsteking ontstaan na de zwangerschap. Volgende week vrijdag moet ik naar de internist voor de uitslag, krijg ik wel medicijnen ? Iemand hier ervaring mee ?

2. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Postpartumthyreoïditis is een traagwerkende schildklier, geen snelwerkende. Graves is een auto-immuunziekte waarbij de schildklier te snel werkt.

Ik had postpartumthyreoïditis. Helaas bleek het bij mij geen tijdelijke ontsteking meer te zijn na een paar maanden, maar ze ziekte van Hashimoto (auto-immuunziekte waarbij schildklier te traag werkt). Ik heb wel medicatie gehad omdat mijn schildklier bijna niks meer deed.

Een echo zegt niet alles. Heb je al bloed laten prikken?

3. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het kan zowel hyper- als hypothyrioidie als klacht geven, soms eerst een te snel werkende schildklier gevolgd door een te traag werkende.
    In de meeste gevallen gaat het vanzelf over als het is ontstaan na een zwangerschap, zonder medicatie.

4. Daantje26

Daantje26 Actief lid

7 apr 2014
    191
    0
    16
    Postpartum thyreoïditis is een postpartum ziekte die leidt tot tijdelijke hyperthyreoïdie (overactieve schildklier) te snel dus ;)

En ik heb een scan gehad van de schildklier geen echo.

Bloedprikken en daaruit blijkt ook een te snel werkende schildklier.

5. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Dat klopt. Hou er rekening mee dat je schildklier ook ineens te langzaam kan gaan werken. Was bij mij wel het geval. Ging van hyper naar hypo...

"Ongeveer 5 tot 7 % van alle vrouwen krijgt in het eerste jaar na de bevalling een postpartum thyreoïditis. Dit is een variant van de ziekte van Hashimoto. Postpartum wil zeggen na de bevalling. Er worden dan antistoffen tegen de schildklier gemaakt en er kunnen eerst klachten ontstaan door het vrijkomen van teveel schildklierhormonen. Daarna ontstaat er weer een tekort aan deze hormonen, wat weer andere klachten kan geven. Dit kan vanzelf overgaan, maar een kwart van de vrouwen met een postpartum thyreoïditis ontwikkelt een blijvende hypothyreoïdie..."
    Bron: https://schildklier.nl/schildklier/zwangerschap?showall=&start=9

Deel Deze Pagina