Hier wassen ze de kleertjes uit in een sopje en worden in een plastic zakje gedaan en vervolgens als de kinderen worden gehaald meegegeven,maar niet zo op schoot gelegt. Wel moet je dus altijd extra kleertjes meegeven voor als zoiets gebeurt. Maar Vind het gewoon niet kunnen ook!!
Tja, je kan overal wel een probleem van maken zeg. Wat geeft het nou als hij een keer een meisjesbroek aan heeft, ik heb er hier ook wel eens eentje in een roze onderbroek teruggekregen. En dat hij zelf zijn tasje met vieze kleren vasthoudt, daar krijgt ie toch ook niks van? Behalve als jij er een gigaprobleem van maakt, dan vindt hij het vast ook vreselijk. Hier doen ze de vieze kleren op het kdv in de bakjes en bij de psz in de rugzak van de kinderen, maar misschien wist die invaller dat niet en doen ze het op een andere locatie waar ze invalt wel zoals zij. En als zij niet in zijn tas gekeken heeft om de vieze kleren daarin te doen, heeft ze natuurlijk ok niet gezien dat jij zelf al reservekleren had meegegeven. Zo'n invaller is ook niet helderziend.
Kinderen kijken elkaar niet raar aan hoor als je kind met een zakje met vieze kleren in een kring zitten. Zij zijn daar echt niet van bewust. In de zin van kijk: dat kindje heeft geplast wat een viezerik. Andere denken absoluut niet zo. Zijn ze nog veel te klein voor. Ik vind ook dat je het een beetje opblaast. Je maakt het voor je zoon een veel groter probleem.
Ik bedoel het ook niet lullig wat ik nu schrijf maar je schrijft dat je mannetje smetvrees heeft. Heb je niet het idee dat je het nu ook meer in stand houd? Je zoon krijgt wel wat mee dat jij bij juf bent geweest. Hij zit daar met een zak vieze kleren en jij spreekt juf er op aan. Je zegt zelf dat hij best gevoelig is. Dus ik kan me voorstellen dat hij dat ook mee krijgt. En dan juist het idee krijgt dat het inderdaad smerig is, terwijl een zakje met onder geplaste kleertjes niet vies is. Ik vind het nogal wat dat een kindje van 3 smet vrees heeft. Zie het niet als aanval asjeblieft maar ik ben oprecht benieuwd hoe je daar over denkt
ik heb daar helemaal geen probleem van gemaakt. ik heb gebeld en gezegd dat het altijd totnutoe netjes was en dat ik dat ook zo wil houden. geen tas vol viezekleding aan t kind geven als aandenkertje van het ongelukje in de ochtend. maar goed, ik wilde dan weten hoe het gaat bij andere psz'en. je zegt dus ook dat bij jullie ook zo hoort, niet in de hand van het kind. dat wilde ik weten. op school waar hij over n jaar naar toe gaat bellen ze de ouders. dus ze doen niets vr n plas-poepbroek.
ik heb de juf niet aangesproken toen mijn zoon bij me was. ik heb haar later gebeld, niet met mijn zoon daarbij natuurlijk. hij loopt voor in de ontwikkeling, volgens de leidster meer dan 2 jaar. je moet je dus een kindje voorstellen van 5 jaar qua bewustheid.
ook 5-jarigen boeit het meestal niet als ze een ongelukje hebben gehad. in groep 1/2 bij ons op school lopen kinderen zo vaak in reservekleding van school (wordt ook niet echt op gelet of het jongens of meidenkleding is) en naar het schoolhek met een tasje natte kleding. meestal vinden ze het nog leuk ook, die andere kleding! ik blijf van mening dat je er een té groot probleem van maakt. jíj vindt het sneu dat hij meidenkleding aanheeft, jíj vindt het sneu dat hij met het tasje op schoot zit en jíj vindt het onhygiënisch. niet zo gek dat je zoontje dat ook ( gaat) vind(en).
wat een onzin! hij is geen 5 jarige!! hij is 3 jaar oud!hij zit op psz! niet op school. hij hft cognitive ontwikkeling van 5 maar niet de ervaring....totaal foute vergelijking die je hier maakt. ook overdrijf je mijn reactie. ik schreef nergens 'sneu', 'onhygienisch' ik zag iets wat ik niet goed vond van psz en ik heb dat gemeld. ik zie hier niemand, echt niemand die zegt dat hun kind ook gewoon met een tas op schoot zit op psz!!!!dat was wat ik wilde weten. mijn jongen merkte helemaal niets van de zaak!!!ik heb de tas gepakt en hem naar huis gebracht. thuis eigen kleding aan gedaan. daarna pas belde ik naar psz en praatte met de leidster aan de tel. en ook als ze voortaan het zo zouden willen doen dan moesten ze eerst ze aan de ouders vertellen hoe ze voortaan om zullen gaan met ongelukjes.het is nogal een verrassing zo een tas.wat zit er in? zindelijkheid en ongelukjes waren de allereerste vragen die ik stelde aan de leidsters voordat ik hem daar inschreef.(ook aan zijn toekomstige school heb ik deze vraag gesteld, ik weet dus hoe zij het gaan doen als hij 4 jaar is) je kent mijn kind helemaal niet. maar je maakt zulke aannames. als ik zeg dat hij daar zat alsof hij n straf had; dan moet je dat van mij aannemen. het is echt onzin om aan mij te vertellen hoe de kinderen van 3 of 5 jaar op zoiets zouden reageren. ik ken mijn kind beter. en ik maak hem niet gevoellig over ongelukjes. je kunt een kind niet gevoellig maken voor zoiets. anders was het zindelijk maken zo gepiept voor iederen. (of helemaal niet)
jij maakt zelf de opmerking dat je zoontje voorloopt in zijn ontwikkeling/ bewustwording. je zegt zelf dat hij wat dat betreft een "bewustwording"heeft van een vijfjarige. dit zeg je in reactie op mensen die zeggen dat een peuter over situaties zoals deze, over het algemeen geen last hebben, dus daar moet je nu niet over gaan vallen. uiteraard ken jij je eigen kind het beste. ik wil ook van je aannemen dat je kind er bij zat alsof hij straf had (al is dat altijd ook je eigen interpretatie). toch pikt een kind feilloos op hoe jij met bepaalde zaken omgaat. dat geldt niet alleen voor dit voorbeeld, maar eigenlijk bij alles wat je doet. als jij over deze situatie verbaasd/ boos/ geïrriteerd of wat dan ook bent geweest, zal je kind dat hebben opgepikt. in die zin kun je een kind in meer of mindere mate dus ook wél gevoelig maken voor ongelukjes.
weer een zo een reactie....ontwikkeling van 5 betekent niet dat hij 5 jaar oud is! dat kun je toch snappen? het betekent dat je hem dingen kunt leren die je aan 5 jarige kunt leren. dat hij met problemen kan komen die je van een 5 jarige verwacht. hij kan vragen stellen die een 5 jarige kan bedenken. maar plasbroek van een 3 jarige is niet te vergeliken met een plasbroek van een 5 jarige. 5 jarige kleed zichzelf uit als het mis gaat en kan de vieze dingen in een tas stoppen. een 3 jarige kan dat allemaal bedenken dat hij dat moet doen, maar hij is r bewust van dat dit alles niet helemaal goed lukt zonder hulp. allemaal algemeen gesproken natuurlijk.niet alle 5 jarigen zijn hetzelfde. ik weet niet bijvoorbeeld wat vr een 5 jarige mijn jongen straks wordt. maar je hebt gelijk; kinderen kunnen de irritaties van ouders makkelijk overnemen. daarom ben ik ook extra oplettend. daarom is het belangrijk dat de leidsters ouders goed infomeren als ze iets gaan veranderen. die inval zal nog tot kerst vakantie werken. met het nieuwe jaar komen er totaal andere regels en begeleiding.
Precies..gebeurt hier ook wel eens (nu niet meer 3 jaar al) maar heb hem ook weleens terug gehad met een roze onderbroek enzo. Boeit mij helemaal niet en hem al evenmin niet. Soms kwam ie zelf met die plastic zak met vieze kleding naar me toe en een andere keer niet. Ze zijn zich er echt niet van bewust hoor.
Raar dat ze in een kringetje moeten wachten tot ze opgehaald worden... Komen de ouders dan allemaal rond dezelfde tijd ophalen? En helemaal raar dat ze de vieze kleertjes aan je zoontje geven. Dat hoort in hun mandje of iig ergens apart en wordt aan de ouders meegegeven. Niet aan het kindje
Sorry maar de tranen staan in mn ogen van je verhaal.. zeker ook omdat hij dacht dat hij gestrafd zou worden voor zn vieze broek Ze kunnen toch ook de tas met vieze kleding in zn rugzakje doen? Toch niet zo op zn schoot.. of op de grond bij de kapstok.. Knuf voor je zoontje..
corina, lenny! danke voor jullie reacties. ik verwacht natuurlijk niet dat iedereen zomaar begrijpt hoe n gevoelig kindje is. maar er zijn genoeg mensen die dat wel begrijpen.
vandaag weer n psz dag. en wat zegt de vasteleidster als allereerste tegen mijn zoon= 'hallo,goed zo, geen ongelukjes meer he vandaag?' nou ja, komt dat omdat ik gebeld had of omdat ze denkt dat dit normaal is om tegen een 3 jarige te zeggen? ik was helemaal niet boos aan de telefoon. maar wel duidelijk. wat doet zoontje dan na deze opmerking: hij gaat dan helemaal aan mij kleven en wil met mij terug naar huis gaan.
tja, wat wil je nu eigenlijk horen? op elke psz zitten veel kindjes met veel moeders die hun kind allemaal héél speciaal vinden. elke moeder kent haar eigen kind het beste en wil graag dat er op de psz op dezelfde manier gereageerd/ gehandeld wordt als thuis. maar dat is onmogelijk! de juf is ook maar een mens en verre van perfect. dit is ook de reden dat een vriendin van mij gestopt is in het onderwijs. ze werd er zowat overspannen van dat zoveel ouders zoveel wensen hebben, terwijl zij de groep draaiende moest houden en er simpelweg geen tijd is om aan alle wensen van ouders te voldoen. accepteer gewoon dat er op school dingen misschien anders gaan dan thuis en dat, ondanks dat jouw kind heel speciaal is (net als die andere 20 kindjes), de juf niet alles kan doen zoals jij dat wil. ik heb vier kids die allemaal heel verschillend zijn ieder een hele andere aanpak nodig hebben. natuurlijk praat ik op school met de leerkracht wat wel/ niet werkt bij mijn kinderen, maar ik verwacht niet dat hij/zij daar constant rekening mee kan houden. ik praat daar thuis over met de kinderen. het is prima dat je dit hebt aangegeven en ik zou er ook nu zeker weer een praatje over maken met de juf (je wilt het beste voor je kind, dat geloof ik heus), maar laat het dan gewoon gáán! relax! als je in de toekomst op de basisschool (en verder) ook zo op je strepen staat, dan ga je het nog taai krijgen. de klassen worden nl alleen maar groter. als de gang van zaken op de psz je écht niet aanstaat, zou ik mijn kind er af halen of op zoek gaan naar een andere psz die meer aan je wensen voldoet.
Hier doen ze de vieze kleding altijd in het eigen bakje van mijn dochter (kdv), of als het m'n zoon op de BSO betreft dan zit de vieze kleding in zijn rugzak. Echt niet dat ze het zelf bij zich moeten houden. Zoonlief schaamt zich als hij een ongelukje heeft gehad, die moet je echt niet zo neerzetten met zijn tas met vieze kleren zodat iedereen het weet. Dochter zou haar vieze broek uit haar tas kunnen halen. Bovendien moeten ze toch kunnen spelen? Dat doe je niet zittend met een tas op je schoot. Beide kinderen zijn bijdehand genoeg om te zeggen dat ze zelf schone kleren hebben. Zoon raakt helemaal over de rooie als je hem een onderbroek aantrekt die niet van hem is.