en van een schooldirecteur verwacht ik niet alleen heldere communicatie maar ook een stukje menselijkheid...
Jeetje zeg.. ik ben best blij dat ik er nooit zo'n probleem van heb gemaakt wanneer er eentje een schone broek moest. Mijn collega stelde zich zo op als wat jij deed, maar dan ook met een poepbroek. Gevolg was dat het arme meisje geen idee had wat ze nou moest doen en dat de poep echt OVERAL zat en het arme ding huilend op de wc zat. Ik ben met je eens dat het niet de taak is van de leerkracht om een kind zinnerlijk te maken, maar wel om het kind veiligheid te bieden zodat hij of zij zich verder kan ontplooien en ontwikkelen. Ik ben echt van mening als ouder EN als leerkracht zijnde dat dit niet wordt gedaan op de manier hoe jij het schetst.
ik ook, je werkt verdorie met mensen...met kleine kinderen, geen robotjes. Als de leerkrachten of zelfs de directeur van onze school zich zo op zou stellen dan hadden ze toch echt problemen met mij gehad.
Gelukkig mogen we er verschillend over denken en verschillend in handelen. Ik ben in ieder geval blij dat wij het op school duidelijk geregeld hebben.
Hier ook. Maar zowel in de rol van ouder al leerkracht. Dit was dan echt een teruggerekend puntje geweest tijdens mijn functioneringsgesprek haha
Ik zou begot niet weten hoe ik mn kind moet aanleren wat hij moet doen bij een plasbroek. Hier het laatste jaar geen ongeluk gehad dus hoe moet ik het hem dan aanleren? Maar de school is een heel spannend iets. Als hij dan in zijn broek plast hoop ik wel dat ze mn manneke helpen! En tja poepen. Hoe we ons best ook doen. Ons manneke durft het niet op het toilet. Is 100% zindelijk maar hij vraagt om een luier. Stel hij moet om 9u s'ochtends en om 14u kan hij het niet meer inhouden en heeft dan een ongelukje dan hoop ik dat ze hem helpen! Hij kan het wel 2/3 dagen inhouden (jammer genoeg) maar het hem op het toilet laten doen is nog niet gelukt.
Het schijnt dat ze voelen alsof ze iets van zichzelf verliezen wanneer ze poepen op het potje of de wc. Apart eigenlijk he, ikzelf gooi hem liever in de wc dan wat hij aan mijn billen geplakt zit in de luier haha. Komt vanzelf hoor! Denk wel dat dat wanneer je zoontje naar school gaat je even moet bespreken wat hun beleid is hierin zodat je niet op je werk gebeld wordt dat je direct naar school moet komen om de poepbroek te verschonen aangezien dit dus op sommige scholen dus wel de norm is.
Verschillend denken en handelen is prima toch? Ik blijf er bij dat ik blij ben met deze duidelijkheid. En wat betreft het invliegen van een collega; voor nood is het helemaal prima, maar ook in deze situatie heeft 1 persoon ogen voor twee groepen nodig. Dat vind ik onverantwoord. Een kleuter kun je prima leren om zelf zijn broek en onderbroek te verwisselen, billen te vegen en alles in een tasje te stoppen.
Ik acht die kans gelukkig wel heel klein want hij kan het extreem goed ophouden. Eigenlijk 1 dag dit jaar een paar ongelukjes en dat waren toen van die diarreescheetjes. Verder kan hij het jammer genoeg echt dagen ophouden wat heel zielig is. Hij geeft ook aan dat hij bang is maar waarom? Ja, wat jij zegt heb ik vaker gehoord. We hebben hem nu wel zo ver om naar het toilet te gaan ipv in de woonkamer Zijn plas kan hij ook heel goed ophouden. Hoe zit het dan met een broek dichtdoen? Knoopje vastdrukken kan hij nog niet. Ik koop wel wat joggjeans broeken maar ik kan hem moeilijk alleen maar zulke broeken laten dragen he. Hoewel ik denk dat ze dit snel leren op school. Als hij andere kindjes dat ziet doen.
Kies gerust voor kleding die hem helpt bij het zindelijk worden en/of naar de wc gaan. Als joggings dit doen, doe je hem die toch gewoon aan? En knoopjes etc kan een kleuter al prima leeen hoor, maar je moet het dan wel oefenen.
Ben blij dat mijn kind niet bij jou in de klas zit mol. Pfff. Gelukkig hier wel een juf die de kinderen helpt zelfvertrouwen op te bouwen ipv het gelijk weer af te breken. Mijn zoontje is overigens al geruime tijd zindelijk. Heeft al 9 maanden thuis geen ongelukjes gehad. Sinds hij op school zit al 2 keer. Soms speelt er meer dan gewoon niet zindelijk zijn en ik ben blij dat er hier meer begrip voor is.
Overigens draagt hij hier momenteel alleen maar joggingbroeken naar school, om de kans zo klein mogelijk te maken dat het fout gaat, want dat het vervelend is wanneer het mis gaat snapt iedereen wel. Hij kan wel knoopjes los en vast maken, maar een joggingbroek je gaat gewoon sneller, dus dat houden we erin tot alles een tijdje goed gaat.
Sommige zaken gaan bij sommige kindjes iets moeilijker. Zoontje is hypermobiel en heel onzeker ivm kleine en grove motoriek.
Zonder dat alles eronder zit? Daar zouden mijn oudste 2 geloof ik nog wel moeite mee kunnen hebben. En dat zijn echt de domsten niet.
Als je alles leest, lees je hoe we het aanpakken en dat het vooral werken aan autonomie is. Zelfstandigheid/zelfredzaamheid. Daar bouw je vertrouwen mee op, niet met oplossen en verantwoordelijkheden neerleggen op plaatsen waar het niet hoort