hoi allemaal! mijn dochter is net 3 en ik ben vandaag begonnen met zindelijkheids training. toen ze 2.5 was heb ik het ook geprobeerd maar dat was nog geen succes. ik ben vanmorgen gestart met geen luier om, een onderbroek aan en om het half uur op het toilet zetten. zij heeft nu 2 keer geplast op het toilet. maar ondertussen ook 2 keer op de bank en 3 keer op de vloer geplast ze geeft het ook niet aan wanneer zij moet plassen. wat is nu handig om te doen? tips? bedankt!
Wij zijn ook gestart met 3. Potje in de woonkamer en in de blote billen laten rondlopen. En niet van huis hoeven is ook heel fijn. Oude dekens in de bank en de dweil klaar zetten. En niet heel onbelangrijk volhouden. Wij hadden ook een sticker systeem. 5 stickers een beloning.
Hoe reageert ze als ze plast? En waarom start je nu met zindelijkheid? Heb je het idee dat ze er aan toe is? hier begon het met interesse in de wc en ons zien plassen. Potje naast wc gezet en hem gewoon in luier laten rondlopen. Pas toen hij een tijdje regelmatig op t potjes had geplast ben ik begonnen met zonder luier laten rondlopen. Het ging de eerste dagen vaak mis, dan zag ik hem staan met benen wijd en kijken wat er gebeurde. Als hij eenmaal begon met plassen liet ik het gaan, want hem dan op een potje zetten gaf alleen maar stress. ook had ik een paar potjes en zette er een in het zicht in de buurt van waar hij speelde. Hij was er echt aan toe en snel zindelijk. In de nacht zijn we eerder gestopt dan gedacht. Hij moest zo hard huilen dat hij in zijn luier had geplast. Het was verwarrend voor hem dus toen maar helemaal gestopt met luiers.
toen ze op het toilet plaste zijn ze mama warm water ik ben eigenlijk begonnen omdat ze 3 was geworden en ik om me heen zag dat andere al begonnen waren met 2.5..ik heb het gister tot ze naar bed ging geprobeerd. en ze geeft dus zelf niet aan wanneer ze moet plassen. lastig
Ze heeft 3 jaar lang niet hoeven aangeven of überhaupt merken dat ze plast, logisch dat dat niet in 1 dag opeens wel gaat. Ze moeten leren wat ze voelt als ze bijna moet plassen. Daar kan je haar mee helpen. Let op haar signalen. Vaak zie je wel wat wiebelen, knijpen met de benen, stoppen met spelen, voor zich uit staren. Dan geef je aan wat je ziet en stuur je haar naar de wc. Op die manier leert ze hoe haar lichaam op dat moment voelt en zal ze het ook gaan herkennen. Maar dat gaat niet zomaar vanzelf. Geef het de tijd. Verder blijf je de vaste momenten aanbieden, voor en na het eten, voor je weggaat enz. Soms kan het helpen iets om te ontspannen aanbieden als ze zit. Een boekje bijvoorbeeld. Succes!
Als ze nog niets aangegeven en tussendoor ook nog zo vaak de plas laten lopen, zou ik er toch nog even mee wachten. Niet vergelijken met andere kinderen, iedereen ontwikkeld anders. Ik zou dus pas beginnen als de interesse daar is, ze aangeeft dat ze geplast heeft in dr luier, Haar zo vaak mogelijk op de wc zetten, maar nog niet zonder luier laten lopen.
b bedankt! ik nu ook besloten om het voorlopig zo te doen. ik wil haar ook niet dwingen om telkens op de wc te zitten, ik wacht nu tot ze het zelf aangeeft.
Zindelijkheid deden wij in stapjes. Wennen aan potje/wc. Dat het er is en dat je er op kan zitten. Vervolgens dat je er op kan plassen etc. Het feit dat ze al plast op potje/wc vind ik al knap hoor. Goede stap! Plassen op de grond is voor mama niet fijn, maar ze leert wel te voelen wat er gebeurd. Er komt wat uit mij. Ze moeten leren dat ze dat kunnen gaan controleren. Ik ben persoonlijk niet van een luier terug aan doen. Dan voelen ze de plas vaak niet. Als je de rommel niet wil kan je ook een luier over de onderbroek doen. Dan voelen ze de plas wel maar ligt het niet op de grond. Sleutel hier was veel dweilen en wassen en doorzetten.
Hier begonnen we met op een paar vaste momenten op de wc zitten, gewoon als onderdeel van een routine (bv in de ochtend, voor middagdutje en in de avond). Zo werd het al heel gewoon om even op de wc te zitten. Hier en daar een per ongeluk succesje. Vervolgens merkte ik dat ze bv naar een rustig hoekje liep om te gaan poepen, dus toen op die momenten ook op de wc gezet (zodra ik zag dat ze haar hoekje zocht), en zo ook succes-ervaringen. Vervolgens ging plassen eigenlijk vanzelf toen we de luiers gewoon helemaal uit lieten. Paar keer een ongelukje en toen voelde ze het zelf wel aankomen en leerde ze vervolgens ook het eventjes op te houden tot ze op de wc zat. Was een kwestie van misschien 2 weken, daarna kon ze het goed volhouden en op tijd zelf gaan. Bij de oudste was ik wat te laat gestart vanwege baby erbij, maar ging het min of meer hetzelfde, alleen moesten we even door wat peuter-koppigheid heen
Ben je nu helemaal gestopt of wel op vaste momenten? Want ik zou niet helemaal stoppen, jullie hebben nml ook al succes ervaringen met de wc. Ik (gastouder) neem vanaf 2 de kinderen mee naar de wc en als ze willen mogen ze dan ook op de wc. Bij een nee zet ik niet door, dan niet. Volgende ronde vraag ik het weer. We hebben vaste momenten voor de wc en ze zien en horen het van elkaar ook. En ik ben lekker enthousiast bij een plas of droge luier. Gaat ze ook naar een opvang? Mijn eigen dochter had ik snel zindelijk binnen een ochtend had ze het door, maar die ochtend moest ik veel dweilen! Eerst 100% op de grond, daarna een deel op de grond en de rest op de pot en al snel dus alles op het potje. Reden was dat ze hello kitty onderbroeken wilde net als haar vriendin. Maar tot die ochtend gaf ze niks aan. Zoon was zo'n zeldzaam geval dat zelf zei dat hij geen luier meer wilde en naar de wc wilde. (Hij kende toen 3 woordjes (mama/papa/cee =wc ) hij vond het vies zo'n luier en dat met 23 mnd.) Maar de meeste kinderen hebben er wat meer hulp bij nodig. Ze waren wel allebei al vertrouwd met wc en potje.
ik vraag het haar nu een paar keer per dag, wil haar niet meer dwingen op de wc te zitten. als ze niet wil dan niet zoals je zegt. ik denk dat ze het uiteindelijk vanzelf wel aangeeft. ze zit niet op een opvang, ik ben zelf thuisblijfmoeder.
Vaste momenten. Onze 2e zoon is al een jaar zindelijk maar hebben alsnog vaste momenten. Zelfs onze oudste zoon hebben we nog vaste momenten. De peuterspeelzaal was overigens echt essentieel om onze oudste zindelijk te krijgen. Andere kinderen zien gaan, hielp hem om het zelf ook te willen. En ze pakten goed door met hem. Daardoor ging het thuis ook beter. Ik ben ook thuis bij de kinderen, maar de opvang hielp ons iig enorm.
Omdat het idd anders mis gaat. Op school gaat het nu wel eindelijk goed met de oudste dus we hebben bij hem alleen voordat hij gaat buiten spelen het plas moment. In groep 3 had hij ook echt nog vaak dat ie natte plekken in zn broek had op school en thuis. Groep 4 nam dat eindelijk af.
Maar kan hij het dan niet ophouden? Want juist dat is hetgeen wat ze doen als ze zindelijk zijn; het op kunnen houden en gaan wanneer ze moeten. Hier laat ik hem ook standaard plassen voordat we weggaan, maar het is niet zo dat als ik dat niet doe, hij in zn broek plast. Het is alleen wat meer gejammer en gezeur als ze moeten en ze moeten het ophouden
Onze dochter is ook 3 en we hebben het in de zomervakantie geprobeerd. Conclusie: het interesseert haar helemaal geen ene moer Ze loopt rustig een uur met een poepluier, een natte onderbroek interesseer haar niet. Naar de wc gaan vind ze prima. Zowel thuis als op de opvang vind ze het geen probleem om op vaste momenten naar de wc te gaan, doet dan ook prima een plas. Maar zelf geeft ze niks aan, en als ze het aangeeft is het ook niet altijd het geval. Hebben besloten het maar even te laten. Er veranderd nu veel in haar omgeving (mama ziek, in februari/maart een baby) en ze is druk in haar hoofd met letters en leren lezen. Dus gok ook zomaar dat haar hoofd er ook helemaal niet naar staat. Ze wil graag naar school en weet dat ze dan geen luier om mag. Ik verwacht dat ze binnen nu en een half jaar vanzelf de mededeling doet dat ze geen luier meer wil. Blijkbaar deed ik dat ook als kind: "mama ik wil geen luier meer, ik ben nu groot". En op een enkel ongelukje na was dat ook het geval. En anders hebben we in juni een maand lang de tijd op de camping om het te oefenen.
Hij is gewoon lui. Geen zin om te gaan, veel te lang wachten en dan ff wat in de broek plassen om de druk eraf te halen. Zo'n controle heeft hij dus; hij laat bewust niet alles lopen. Hij wordt extreem chagrijnig als hij moet plassen masr hij weigert te gaan. Extreem wild, hondsbrutaal, gemeen naar nr 2 en dan moet hij naar de trap en..gaat hij plassen. Want hij moest gewoon maar had geen zin en wacht zo lang dat hij echt een een vervelend kind wordt. Nr2 is anders. Die danst gewoon en rent zelf naar de wc dan. Als hij een ongelukje heeft is hij ook echt gelijk zeiknat en huilt dan.
Wij zijn enorm luie ouders op dit vlak. We hebben nooit aan zindelijkheidstraining gedaan. Gewoon gewacht tot het kind eraan toe was, zelf geen luier meer aan wou, en dan ging het altijd meteen in 1x goed. Nooit ongelukje oid gehad. Dochter was 2.5, de jongens waren net 3 en 3.5. Dus tsja. Het is maar net hoeveel moeite je erin wil stoppen. Mijn neefje is even oud als mijn zoon. Zijn met 2 jaar begonnen. Een jaar gehad met heeeel veel ongelukjes en frustraties. Altijd tig broeken mee naar verjaardagen etc. Heel vaak op wc zetten. Toen was hij pas met 3 jaar echt goed zindelijk. Tegelijk met mijn zoontje, terwijl wij er dus niks aan gedaan hebben. Kortom, ik geloof dus heel erg in 'wacht tot het kind er klaar voor is'
Dat hebben wij ook gedaan. Maar met bijna 4 moesten we wel starten met nr1. Die moest echt getrained worden. Hij vond de luier namelijk ideaal en in de broek plassen deed hem ook helemaal niets. Ook plaswekker nodig gehad vanaf 7 jaar. Nr2 kwam zelf naar ons toe toen hij 2,5 was: mama geen luier meer. Was dag en nacht in 1x zindelijk. Het ligt ook echt aan t kind wat werkt
Klinkt als onze oudste.. alleen zal ik het niet direct lui noemen haha. Hij is gewoon te druk in zijn hoofd om tijd te maken om naar de wc te gaan. Lopen ook al bijna een jaar bij de plasklas/uroloog en fysio voor dit 'probleem'. Overdag gaat het nu eindelijk goed, indd door echt op vaste tijden te gaan. Fysio helpt daar ook goed bij. Vanaf het nieuwe jaar gaan we met de nacht zindelijkheid aan de slag..