Hoelang wennen aan basisschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Emm27, 13 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.907
    387
    83
    Mijn dochter zit nu een paar weekjes op de basisschool maar lijkt haar draai nog niet echt te kunnen vinden. Ze vindt het erg leuk, maar ze red de dag niet, ze gaat met moeite halve dagen.
    Ook hangt ze ineens erg veel naar mij en wilt ze dat ik thuis alles voorhaar doe (dingen die ze normaal allang zelf doet).
    Iemand ervaring mee? Vind het zo sneu dat het haar allemaal zoveel moeite kost

2. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Hier heeft dat 2-3 weken geduurd. Na school viel hij altijd op de bank in slaap en wij lieten hem dan even lekker slapen. Het is natuurlijk ook wel vermoeiend, allemaal nieuwe indrukken, nieuwe kindjes etc..

3. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zoontje ging dan gelijk hele dagen naar school maar plofte de eerste tijd ook gelijk op de bank neer om half 4. Hij gaat nu precies een jaar naar school en nu is hij ook weer erg moe (Sinterklaas, jarig, winter) en zie het bij z'n vriendjes ook, het is gelukkig bijna vakantie...kunnen ze weer even bijtanken ;)

4. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.907
    387
    83
    Vanmorgen weer drama, halverwegede weg ernaartoe ging ze al huilen.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Sommige kinderen hebben echt wat meer tijd nodig. Gaat ze halve dagen omdat ze te moe is of omdat ze niet wil?
    Bij dat laatste zou ik toch voor hele dagen gaan anders ben ik bang dat je dat er helemaal niet meer in krijgt.
    Als ze te moe is is dat niet zo vreemd. Voordat mijn oudste naar school ging dacht ik dat het raar was als een kind niet meteen volle bak gaat. Want ik hoorde dingen als: "natuurlijk gaat hij/zij volle dagen"....of: "hij/zij moet wel, want ik werk gewoon".

Maar mijn oudste hield het dus ook echt niet vol. En die is best een poos halve dagen gegaan. Zo gek is dat helemaal niet.

6. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Mijn dochter is na de zomervakantie gestart en gaat ook nog niet volle bak.
    Ze vind het wel heel leuk maar omdat ze de afgelopen maanden ook veel heeft meegemaakt doen we het "rustig aan"
    Ze hebben bij ons een soort continu rooster met 2 dagen tot 12:15 en 3 tot 14:45.

De lange dagen zijn nog echt te lang. Er zit ook bijna geen pauze in en daarom gaat ze nu nog om 12:00 naar huis en straks na de vakantie gaat ze 1 hele dag en als dat goed gaat bouwen we verder op.

Wat ook niet echt helpt is dat sinds ze naar school gaat ze meer wel verkouden is dan niet. Met veel hoesten 's nachts en daardoor slecht slapen dus geen wonder dat ze dan moe is.
    En daarnaast al 2x een week ziek thuis geweest.

Maar het gaat nu steeds beter, al is ze nu na sinterklaas wel weer meer moe maar dat zijn volgens mij veel kinderen.
    Gelukkig is het bijna vakantie.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ging ze eigenlijk meteen hele dagen, met 3x overblijven, daardoor wende ze heel snel. Ze was daarna wel moe, maar niet zo moe dat halve dagen noodzakelijk waren. Ik denk dat ze na 2-3 weekjes wel echt gewend was en ook niet meer verlegen.

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Mijn dochter is vorig jaar ongeveer 6 weken voor de zomervakantie begonnen. In het begin vond ze de dagen erg lang. Eerste week alleen 's ochtends heen geweest (inclusief schoolreisje, ook fijn de eerste week), daarna rustig opgebouwd en de laatste 2-3 weken ging ze volledig heen (4 dagen, ze zijn in groep 1 bij ons op vrijdag nog vrij). Na de zomervakantie had ik verwacht dat ze eerst wel weer moeite zou hebben met de lange dagen maar dat was helemaal niet zo. "Ineens" kon ze alles veel beter aan en het gaat prima nu. Ik merk juist dat ze op maandag vermoeider uit school komt dan op donderdag, misschien het ritme toch.

De lengte van de dagen is iets waar ze aan moeten wennen.

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.310
    10.280
    113
    Voor de meeste kinderen zal gelden dat ze hele dagen gaan en moe zijn aan het einde van de dag maar er zijn ook kindjes die hele dagen echt niet redden, kinderen die slecht tegen prikkels kunnen zijn al op aan het einde van de ochtend.

Zo lang je kindje het niet red lekker smiddags thuis houden. Misschien dat het na de feestdagen en de vakantie beter gaat

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Bij ons zijn de kleuters woensdag- en vrijdagmiddag vrij. Dat scheelde wel, mijn oudste twee sliepen dan vaak ook nog even een paar uur bij 's middags.
    Verder moesten ze wel hele dagen, zelf met BSO erbij tot 6 uur, vanwege ons werk. Soms vielen ze dan aan tafel al in slaap 's avonds. Na een half jaar tot een jaar was dat wel voorbij, maar heeft best wel even geduurd.

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier heeft het wel een half jaar geduurd! 1 van de redenen was dat de klas behoorlijk groot was en ze zich echt een zwart schaap voelde tussen allemaal witte. Vooral het terugbrengen na de lunch was vreselijk! In de ochtend was de kring nog overzichtelijk. Ze wist wat er verwacht werd. Maar achterlaten op een vol schoolplein waar ze niemand kende: drama! Door alle stress ging ze ook weer in haar broek plassen. Dat draagt natuurlijk ook niet bij aan de feestvreugde.
    Ik heb het hier echt heel moeilijk mee gehad. Wist echt niet wat ik moest. Gelukkig gaat het nu heel goed.

Ik heb haar overigens bewust niet thuis gehouden. Ik dacht, als ik daaraan toegeef is het hek van de dam.

12. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn dochter gaat sinds september naar school. Ze gaat maar 3 halve dagen omdat ze het simpelweg gewoon niet trekt.

13. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.907
    387
    83
    Stiekem wel fijn herkenning. Ze gaat halve dagen omdat ze echt te moe is. Inmiddels wilt ze ook niet meer maar dat is vooral omdat ze te moe is. Dus ik ga haar wat meer thuis houden. Zo sneu. Bedankt voor jullie reacties'

14. Liefste baby

Liefste baby Actief lid

3 jul 2014
    189
    7
    18
    NULL
    NULL
    Onze zoon gaat naar school sinds hij 3 jaar is geworden. Dat is een peuterklas, voorloopklas voor groep 1. Wij wonen op Curacao. Hij was eigenlijk al meteen gewend. Hij gaat 5 dagen naar school van 07:45 uur tot 13:00 uur en drie dagen naar een naschoolse opvang die voornamelijk op sport is gebaseerd. Hij is wel moe, maar heeft geen problemen om de dag door te komen. Valt om 19:00 uur wel gelijk in slaap als hij naar bed gaat hahaha.

15. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Dochter had 3 wendagen dat was tot 12 uur en daarna de volle uren.
    Continurooster iedere dag van 8.30 tot 14 uur.
    En op dinsdag ook nog naar de naschoolse tot 17.30 uur.

Als ze om 14.30 thuis was ging ze in het begin lekker op de bank een film kijken.

Maar er zijn ook kindjes in de klas die het nog niet redden en die komen soms een dagje niet of blijven tot 12 uur.

16. Sax

Sax Bekend lid

22 jan 2013
    987
    0
    0
    Mijn zoontje is eind november echt gestart (pas geleden dus) en gaat in principe elke dag van 8.30u tot 14.00u. Het gaat heel goed met hem op school, hij komt voor het eerst in tijden weer met een lach uit school, maar is 's avonds ook echt kapot. Hij ligt er hier regelmatig al rond 18.15u a 18.30u in omdat hij echt kapot is. En inderdaad ook, wat ik hierboven al las, regelmatig uit school eventjes heel rustig op de bank met een kopje thee en een filmpje.

Deel Deze Pagina