Hallo, Ik heb een vraag. Seph (3wk) is sinds een aantal dagen veel onrustiger aan het slapen. Hij keunt, lijkt soms zijn adem in te houden en beweegt zijn hoofdje van links naar rechts. Daardoor lijkt het steeds net of hij wakker wordt. Maar hij heeft dan bijvoorbeeld pas een 1,5 uur geslapen terwijl hij heel goed heeft gegeten (BV bijv 20 min aan een borst en nog een's 5 aan de tweede borst) ik wordt er zelf ook wakker van en slaap dus zelf ook nog maar heel weinig. Wat kan ik hier aan doen??? Dat kreunen doet hij trouwens soms ook aan de borst. Nu is hij dus weer wakker na 1,5 uur terwijl hij echt goed en rustig heeft gegeten... Wat kan ik hier aan doen? Het lijkt voor hem ook helemaal niet fijn alsof hij contstant ergens moeite mee heeft. Het ziet er niet uit als pijn. Meer als iemand die wakker wordt gemaakt en daar veel moeite mee heeft... Ik hoop dat je eea wat kunt verduidelijken voor me en dat je wellicht wat tips voor me hebt zodat seph weer wat rustiger kan slapen. Hij heeft het niet elke keer maar wel vaak en meestal snachts... Alvast bedankt. Getypt om een klein schermpje (mobiel) dus niet zulke goede volzinnen maar ik hoop dat je mijn vraag begrijpt)
Hoi Johanna, Ik begrijp dat je je zorgen maakt hoor! Als de geluiden die hij maakt, echt kreunen is, dan wil ik je adviseren om er even een huisarts naar te laten kijken. Het is voor mij moeilijk om vanaf dit forum te beoordelen wat er aan de hand is. Het is wel normaal dat een kindje overdag wat minder slaapt, en van lieverlee wat meer geluiden maakt. (maar niet kreunen dus) Slaapt hij bij jullie op de kamer of in zijn eigen bedje?? En hij wordt niet echt wakker, maar lijkt wakker te worden? Ik hoor snel van je. Groet Adrienne
Seph slaapt bij ons op de slaapkamer in zijn eigen wiegje. Hij wordt niet echt wakker maar slaapt erg onrustig. Zo ligt hij een uur heel zoet en lief te slapen en dan opeens lijkt het alsof je hem uit een hele diepe slaap wakker maakt. Tenminste ik herken dat van mezelf als ik niet wakker wil worden zo van aaah neee ik wil mijn ogen niet open doen en ik wil niet wakker worden kreun kreun. Hij begint dan ook een beetje meer te bewegen, met zijn armpjes te zwaaien of met zijn hoofdje te draaien enz. Meer uit ongenoegen of frustratie niet uit pijn of zo daar lijkt het niet op. Heel af en toe slaakt hij een gilletje alsof hij droomt. Soms hoor ik hem na een half uurtje ook een half minuutje een beetje zeurderig huilen door de babyfoon maar dan slaapt hij toch wel weer verder. Als hij echt wakker wordt omdat hij bijv honger heeft vertoont hij een beetje hetzelfde gedrag. Vandaar dat het er soms op lijkt als of hij wakker wordt maar soms dan lukt het hem toch weer wel om in te slapen. We hebben van het slapen al een ritueeltje gemaakt (bij gapen ed in het wiegje leggen liedje, lampje uit, liedje zingen en dan de kamer verlaten) en sindsdien slaapt hij al wel beter in maar nu zou ik het hem ook zo gunnen om wat beter door te slapen. Overdag heb ik de gordijnen een beetje open en 'snachts is het helemaal donker. Seph heeft waarschijnlijk eind vorige week zijn eerste 'sprongetje' gehad daarvoor heeft hij ons een beetje verwend door overdag heel goed te drinken en slapen en vooral 's nachts al ietsje langer te slapen soms al wel 4 uur en een enkele keer 5 uur! Maar nu ben ik al blij als hij 's nachts drie uur tussen twee voedingen in laat. Ook drinkt hij onrustiger (soms dus ook een beetje met kreunen of dan trekt hij zijn hoofdje een beetje naar achteren terwijl hij de tepel blijft vasthouden (auw) Daardoor ben ik al begonnen om de aarste 20 cc melk af te kolven voordat hij aan de borst gaat zodat hij wat rustiger kan drinken en zodat ik ook een beetje hoop dat hij wat meer achtermelk binnen krijgt en zo wat langer door slaapt... Ik heb eigenlijk echt niet het idee dat er iets aan hem scheelt medisch gezien zeg maar... Ik heb het gevoel dat hij gewoon nog niet weet hoe hij door moet slapen en dat dat hem frustreert of zo. Dus ik zou graag een omgeving/situatie voor hem creeren waarin hij dit kan leren. Vanmiddag ben ik een eindje met hem gaan wandelen maar ik de wagen kan hij al helemaal niet lang aan een stuk slapen dan slaapt hij heel licht lijkt het wel en op een gegeven moment vind hij het genoeg geweest, qua slaap dan en soms is dat al na een uurtje...?
Hoi Johanna, Oke, dank je wel voor je reactie. Ik lees dat hij af en toe een beetje kreunt en aan de tepel trekt. Dat zou kunnen betekenen, dat hij een beetje ongeduldig is, omdat er te weinig voeding komt naar zijn zin. Ook dat hij nu om de drie uur al komt zou daar op wijzen. Je kolft nu dus eerst af in de hoop dat hij dan rustiger drinkt. Dat betekent dat jij denkt dat hij genoeg binnen krijgt? Wat doe je dan met die 20 cc voeding? Weet je of hij goed groeit? Hoe vaak drinkt hij nu aan de borst? Hoe vaak plast en poept hij per dag? Het zou namelijk wel eens een regeldag kunnen zijn. En dan is het handig als ik wat meer weet. Dat betekent dat de behoefte van Seph groter is dan de productie. Dan wil hij vaak aangelegd word en is een beetje huilerig. Door er aan toe te geven en vaker aan te leggen dan normaal, wordt vanzelf de productie weer meer, en gaat het met Seph weer beter. Ook zou je kunnen proberen om Seph af en toe al in zijn eigen kamertje te leggen. Natuurlijk is het lekker om hem vlakbij je te hebben, maar als je dan zelf niet slaapt, is het misschien toch beter om hem op zijn eigen kamertje te laten slapen. Doe dit dan niet meteen 's nachts, maar laat hem eerst wennen overdag, en dan pas 's nachts. Darmkrampen zou ook nog kunnen. Maar laten we eerst maar eens kijken of we iets kunnen met de voeding. Tot horens! Groet Adrienne