Waarom gaan bij mij nooit de tulpen open staan in de vaas??

Discussie in 'De lounge' gestart door hanna76, 7 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hallo,

Ik heb even een vraagje over 'tulpen in de vaas'. :)
    Altijd als ik tulpen koop en ik zet ze hier in een vaas, dan gaan ze níet open. Na aankoop snijd ik ze altijd schuin af, ik zet ze in een vaas met water. Dan groeien ze nog wat door. Maar... de tulp (bloem) blijft dicht. De blaadjes gaan hier nooit open. En zo blijven ze staan tot ze na een weekje 'dood' zijn en in de groene container kunnen. ;)
    Wie weet hoe het komt dat de tulpen niet opengaan??

Groetjes,
    Hanna

2. celia82

celia82 Fanatiek lid

14 apr 2009
    2.077
    0
    36
    Lees mee heb het met rozen

3. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Doe je een heel klein laagje water? Bloemen met holle stelen nooit in een volle vaas zetten he!

4. Joycey

Joycey Niet meer actief

De oma van mijn partner (die ons gisteren een bos tulpen cadeau deed) vertelde ons dat je met een speld direct onder de knop moet prikken zodat er zuurstof in de bloem kwam waardoor het water beter opgenomen werd en de bloemetjes beter/langer goed bleven en mooier werden.

Ik heb werkelijk geen flauw idee of dit klopt (internetbronnen spreken elkaar tegen; zoals met alles) maar misschien heb je er wat aan. Gezien de leeftijd van oma en de groene planten/bloemetjes in haar huis denk ik dat het best wel eens waar zou kunnen zijn. Het moest gebeuren bij tulpen en gerbera's.

#Lifehack-oma

5. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    En vooral ook niet te veel water geven, anders gebruiken ze het water alleen om te groeien en niet om te bloeien. :)

Liefs,

6. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hm..... dan doe ik misschien wel te veel water! Heb de vaas halfvol staan.....

7. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.865
    5.104
    113
    Tulpen hoeven niet zoveel water inderdaad

8. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Ik snij ze schuin af en doe wat suiker in het water. Ze gaan hier altijd open.

9. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Gaatje vlak onder de bloemknop doe ik altijd bij de amaryllis. Dan gaan de knoppen niet hangen. Zou heel goed ook voor de andere holle bloemen kunnen gelden natuurlijk.

Water van de bloemen ook nooit verversen. Enkel een klein beetje bijgieten indien nodig.

Holle stelen tot max 2 cm in het water. Zo goed als dagelijks bijvullen.

10. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Uh water juist wel verversen, vaas goed schoonmaken evt een klein druppeltje chloor.

Ik zet mijn tulpen gewoon vol met water. Ik vergeet ze anders water bij te geven haha. Ligt ook aan soort en kwaliteit of ze open gaan...

11. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Zet je ze wel bij het licht?:)

12. djennes

djennes Bekend lid

24 apr 2012
    823
    29
    28
    Vrouw
    Thuis mama
    Rsn
    Heb je nog een stuiver? Doe die bij in de vaas en je krijgt plezier van de tulpen.

13. aboe

aboe Actief lid

2 okt 2012
    246
    10
    18
    Zet je de tulpen in warm of koud water? Dat kan er ook mee te maken hebben.
    Rozen horen bijvoorbeeld in lauw/warm water en tulpen in koud water.
    Hier knip ik ze meteen recht af en zet ze in koud water. Komen bij mij altijd uit.

14. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Gisteren gehoord dat je tulpen recht moet afsnijden en boven in de steel moet je een verticale inkeping maken van ong 'n cm.

15. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Bij ons hangt het er ook vanaf waar we ze kopen. Misschien is er in het groeiproces iets? Sommige tulpen gaan supergoed, andere blijven inderdaad in de knop. Weet ook niet waar het aan ligt, want ik behandel ze hetzelfde.

16. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Niet afknippen en een cm water.

Schuin afknippen werkt bij tulpen averechts en dan gaan ze dus ook niet doorbloeien.

Bij mij staan tulpen 2 weken.

17. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik haal de grootste groene bladeren er ook altijd af. Knip ze wel korter en inderdaad niet te veel water.

18. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Ik heb dit al eens getest, mijn schoonmoeder zei dat ook. De tulpen waar je een gaatje in maakt blijven recht op staan. De andere gingen hangen. Dit is dus niet voor het open gaan maar voor het recht op blijven.

19. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    Als je 7-up door het water heen gooit heb je ook langer plezier van je bloemen

20. beebj

beebj Niet meer actief

En het zakje voeding gebruiken wat er meestal wel bij zit.

Deel Deze Pagina