Ervaring opzetten eigen praktijk/onderhandelen met verzekeraars

Discussie in 'De lounge' gestart door raspberry, 11 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik loop met plannen voor een eigen praktijk. De afgelopen jaren hebben we hier heel wat meegemaakt met onze twee dochters en ik zou die ervaring in willen gaan zetten voor andere gezinnen.
    Probleem is alleen dat daarvoor nu nog geen vergoeding bestaat, dus ik heb bedacht dat ik eea via verzekeraars moet gaan regelen en onderhandelen: begeleiding door mij zou mogelijk ziekenhuisopnames kunnen voorkomen en dus veel geld kunnen schelen.

Is er iemand die ervaring heeft met onderhandelen met verzekeraars of op andere manieren kennis/inzichten/tips heeft die mij zouden kunnen helpen om eea van de grond te gaan krijgen?

2. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Informeer eens bij de kamer van koophandel. Daar kun je een coach krijgen die misschien hetzelfde pad al eens bewandeld heeft.

(Ik denk zelf dat het een pittige opgave wordt)

3. blackrose88

blackrose88 Bekend lid

16 dec 2012
    877
    0
    0
    Wat voor praktijk bedoel je dan? Want ik lees er over heen of het staat niet in je bericht

4. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik vind het wel enorm knap van je !! En je zou inderdaad een hoop gezinnen kunnen helpen !!

KvK zit ik aan te denken. Misschien dat verzekeraars het eea vergoeden? Ik zou ze gewoon bellen of mailen met je plan en kijken wie en hoe er gereageerd wordt!

Ik heb geen ervaring ermee, ook niet in mijn omgeving.

5. Elmo83

Elmo83 Bekend lid

11 apr 2011
    968
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een eigen praktijk als logopedist. Ik weet niet precies wat jij voor zorg wilt gaan leveren, maar mocht je vragen hebben, dan stuur me maar een pb.

6. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

En hoe ver ben je met de plannen?

7. Trees

Trees Niet meer actief

Het ligt eraan wat voor zorg je wilt gaan leveren en in hoeverre je daarvoor voldoende (volgens de verzekeraars) gekwalificeerd bent. Heb je een BIG-registratie?

Wat wil je precies gaan doen? Ik neem aan iets zorggerelateerd? In dat geval is het PGB ook nog een optie. 'Iedereen' kan gefinancierd vanuit het PGB therapie geven. Ik ken bijv. orthopedagogen en psychologen zonder BIG-registratie, die op deze wijze hun praktijk runnen. Wel moet je dan goed nadenken over een plan B, want de vraag is hoe lang dit nog mogelijk zal zijn of hoelang het PGB nog zal bestaan.

Ik heb zelf ook plannen om zelf iets op te gaan zetten. Nog wel naast mijn bestaande baan, maar ik lees wel geïnteresseerd mee.

8. raspberry

Ik zit te denken aan iets wat ik waarschijnlijk het beste onder coaching kan gaan schuiven: advies aan ouders van huilbaby's. Mijn eigen ervaring, en dat zie ik veel terug hier op het forum, is dat ouders vaak onnodig lang lopen te zeulen met hun kind, voordat ze gehoord worden. Dat ligt deels aan de gezondheidszorg zelf, maar heeft deels ook te maken met zelf als ouders niet goed kunnen uitleggen wat er speelt.
    Mijn begeleiding zou ik dus willen richten op ouders van deze kinderen en hen ondersteunen bij het hulp vragen binnen het medische circuit: hen helpen goed naar hun kind te kijken en met een goede observatie op zak dan naar de kinderarts.
    En ondersteuning bij dat proces in het ziekenhuis zelf: hoe maak je jezelf voldoende duidelijk, hoe zorg je dat je gehoord en serieus genomen wordt, enz enz.

Daarbij kan ik iig een hoop voorwerk doen samen met ouders dan ook nog, vanuit mijn eigen ervaring met onze beide dochters: de gewone huis- tuin- en keukentips langs, zodat ouders ook daarin niet meer worden weggestuurd door een arts, met de boodschap: is normaal of ga dat of dat maar eens proberen.

Daar zit ik dus aan te denken.
    Heb nog niet concreet verdere stappen ondernomen, want de afgelopen weken was het met de jongste weer mis. Na een tijdje vogelen kwam ik uit op last van de hartmedicatie, en nu we de medicatie gewijzigd hebben van een vloeibare oplossing naar een poeder van de werkzame stof, die we in een fruitmoes gooien en zo toedienen, lijkt het weer rustiger te worden. Hopelijk dan binnenkort echt de handen vrij om hierin wat verder te gaan ondernemen :)

9. raspberry

O, ik heb dus geen BIG-registratie. Ben opgeleid tot creatief therapeut en dat is tot op heden nog geen big-geregistreerd beroep helaas.

10. Trees

Trees Niet meer actief

Wat een goed idee! Ik kan me voorstellen dat hier vraag naar is en je eigen ideeën /ervaringen zijn goed bruikbaar.

Een vriendin van mij is ook creatief therapeut en heeft haar eigen praktijk. Ik zal er eens vragen hoe zij gefinancierd wordt. Jij gaat dan wel geen creatieve therapie geven, maar je kan de 'titel' misschien wel gebruiken voor de financiering. Ze is een paar dagen geleden bevallen, dus het antwoord zal niet morgen komen ;)

Sneu van je meisje. Ik hoop dat het snel beter met haar gaat.

11. raspberry

OK, ben benieuwd :)
    Wat wil jij gaan doen? (ff nieuwsgierig ;)) Je zit ook in de WW toch?

12. Trees

Trees Niet meer actief

Gelukkig heb ik een vaste baan en wil daarnaast langzaam voor mezelf beginnen. Ik ben orthopedagoog en (neuro)psycholoog en wil daarin graag een eigen praktijk beginnen. Ik wil me vooral richten op kinderen en jongeren met een beperking. Zowel gericht op de kinderen zelf als op de ouders en de opvoeding. Ik ben nog bezig met mijn BIG-registratie en aangezien ik de parttime variant doe ben ik nog heel lang bezig.

Ik ben dus ook op zoek naar alternatieven voor financiering en hoor van collega's veel over PGB's. Ik ga me na de vakantie in ieder geval laten inschrijven bij de KvK en ik ben nu bezig om me bij een instelling te laten inhuren als ZZP-er voor het opzetten en verrichten van neuropsychologische diagnostiek. Nog niet helemaal wat ik wil, maar het is een mooi begin en ik kan daarmee de vreselijke dure opleiding voor mijn BIG-registratie gedeeltelijk bekostigen.

Jij zit nu in de WW? Wat rot zeg. Al lang?

13. raspberry

Klinkt interessant :) En als een intensief traject. Maar wel erg leuk :)

Ja, hier in de WW. Ontslag is overeengekomen voor mijn zwangerschapsverlof, maar ingegaan per 1 januari dit jaar. Dus 7 maanden nu. Heb daarvan een deel in de ziektewet gezeten, omdat ik oververmoeid was door de omstandigheden hier thuis, dus dat geeft een paar maandjes respijt op m'n uitkering gelukkig.
    En aangezien het momenteel nogal crime is om een baan te krijgen, en er door alles wat we hier met de meiden mee hebben gemaakt dus sowieso wel de wens kwam om die ervaring in te gaan zetten om anderen te helpen, ben ik nu dus aan het nadenken of ik daar een vorm voor kan vinden waarin ik daarmee m'n salaris kan verdienen ;)

14. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    @rozemarijke, leuk idee. Maar volgens mij wel een lastige om via verzekeraars vergoed te krijgen. Ik acht de kans groot dat ze dit onder de noemer alternatief zullen plaatsen. Dan heb je een beperkte vergoeding via het aanvullende pakket. Waarschijnlijk zullen ze met allemaal tegenargumenten komen dat vergelijkbare zorg regulier door cb en ha wordt gegeven.

Daarnaast vind ik het een goede tip om te kijken of je het zo kan vormgeven dat je als creatieve therapeut de coaching doet. Goede basis geeft denk ik grotere kans op vergoeding.

Wanneer je met zorgverzekeraars contact opneemt moet je proberen contact te leggen met de zorginkopers. Wat zorgverzekeraar betreft zou ik met de grootste zorgverzekeraar in jou regio beginnen.

Succes!

15. raspberry

Ja, zat al te denken om ig te beginnen met VGZ, die is hier volgens mij het grootste. Maar is er een manier om er achter te komen of dat klopt? En welke andere aanbieders nog meer groot zijn en dus de moeite waard om eens mee te gaan onderhandelen?

Wat betreft het onderhandelen zelf: zal idd met goede argumenten moeten komen om zorginkopers te overtuigen, maar op zich ben ik daar niet zo bang voor. Ben niet op m'n mondje gevallen enzo, dus het zal aankomen op de juiste mensen treffen ook.
    Als iemand wat dat betreft nog contacten heeft, via wie ik ergens binnen kan komen, hou ik me aanbevolen! Dan graag even een PB-tje :)

16. Ingeltje33

12 okt 2012
    77
    0
    0
    NULL
    NULL
    CZ is volgens mij ook behoorlijk groot in Brabant en Menzis heeft volgens mij door heel Nederland vrij groot aandeel. Dat lijken mij de 3 koplopers in jouw gebied.

Deel Deze Pagina