Je geeft ze ook preventief aan de rest van het gezin, dat wordt aangeraden in de bijsluiter. Volgens het farmacotherapeutisch kompas mag je indien nodig iedere 14 dagen herhalen, zij zullen het wel weten neem ik aan.
De ene mens is er misschien ook vatbaarder voor dan een ander persoon om wormpjes te krijgen. Ik ben er ook gevoelig voor, heb ze ook weleens gekregen nadat ik afgebakken broodjes had gegeten die mogelijk niet helemaal doorbakken waren, echt goor. Mijn oudste dochter heeft ze ook een periode vaak gehad, nu gelukkig al even niet meer. Ik heb dan ook altijd pilletjes in huis.
Brrr... vervelend zeg! Ik heb ze nog nooit gehad en eet wekelijks niet doorbakken vlees, biefstuk, carpaccio, zelfs varkenshaas en lam wil ik ook graag rose (eet wel alleen biologisch). Ik denk dus inderdaad dat de een er vatbaarder voor is dan de ander.
Als het aarsmaden zijn, dan krijg je die van een ander mens, niet van rauw vlees of een niet goed afgebakken broodje. (Tenzij daar dus iemand aan heeft gezeten met aarsmaden-eitjes op z’n vingers...) Aarsmaden overleven alleen als parasiet in de menselijke darm (en soms daarbuiten, bv in de vagina, maar daar planten ze zich niet voort). Handhygiene is heel belangrijk. Nagels borstelen etc! Aarsmaden kunnen tot 2 maanden in leven blijven, dus die tip van een aantal keer iedere 14dgn een tabletje nemen is erg goed!
Misschien niet helemaal vergelijkbaar.. maar bij dieren met wormen doe je ook een kuur. Die ontworm je om de 2 weken zodat je alles dood. Als je namelijk een pil geeft dood je vaak alleen de volwassen wormen maar niet de eitjes. Deze komen later uit en zo blijft het probleem in stand. Ik zou dan ook zoals eerder aangeraden 2mnd lang om de 2 weken pillen nemen. En eigenlijk ook de rest van het gezin meebehandelen om (her) besmetting onderling te voorkomen.
Even naar de huisarts gaan, waarschijnlijk zal je ontlasting moeten inleveren om te controleren op worm(eieren) en parasieten, hierna kan je de juiste medicatie krijgen om die beesten voor eens en altijd uit te roeien. Gezien jouw verhaal lijkt het mij erg sterk dat het om aarsmaden gaat namelijk. Ben je de afgelopen jaren nog naar de tropen geweest of warme landen buiten Europa? En zitten de wormen alleen in je ontlasting of komen ze ook op andere plekken te voorschijn?
Ik denk wel dat ze dat zijn na een pilletje zijn ze ook echt weg (na twee weken tweede pilletje) ik ben niet naar het buitenland geweest. En ze zitten (gelukkig) alleen in mijn ontlasting
Nou hier had mijn zoon ook direct aarsmaden als hij biefstuk/filet americain eet. Het wordt wel minder nu hij ouder aan het worden is.