Beste verloskundige, Gister ontdekte ik een bult in mijn onderkaak bij toeval. Hij is niet pijnlijk maar ga toch voor de zekerheid naar de tandarts morgen. Nu zijn er vorig jaar nog foto's gemaakt dus hoop dat ze daar het een en ander op kunnen zien. Heb gemeld dat ik zwanger ben, maar hun reactie was wij hebben de nieuwste apparatuur dan kan dat wel. Ik zie dit zelf helemaal niet zitten ook niet met loodschort want heb veel miskramen gehad en het lijkt nu eindelijk weer eens goed te gaan. Mijn vraag, is het veilig om foto's te laten maken voor de 12 weken? En mag ik wel verdoving krijgen?
Goedenavond, Als het maken van foto's zoveel onrust bij je veroorzaakt moet je het niet doen. Ik kan me heel goed indenken als je al een aantal miskramen hebt gehad, je geen enkel risico wilt lopen. Er wordt gezegd dat het geen kwaad zou kunnen, zeker met een loodschort voor. Maar er wordt ook geadviseerd dat een tandarts alleen foto's mag maken indien het echt niet anders kan. Ik zou je aanraden je gevoel te volgen. Verdoving, die je eventueel zou krijgen, kan geen kwaad. Het werkt alleen lokaal. Wel is het belangrijk dat de tandarts de juiste verdovingsmiddel geeft, dus vertel nogmaals dat je zwanger bent! Succes! Groetjes Monique
Nou de tandarts was helemaal niet zo aardig. Ze zei dat het allemaal achterhaald is en dat foto's maken gewoon kan. Ze wilde eigenlijk eens niet kijken zonder foto's. Ze zei heb net een cursus gehad en dat het echt achterhaald is, zoek maar op internet. Ik zei dat ik heb gevonden dat het in de 1e 3 maanden wel schadelijk is. Nee hoor aldus de tandarts. Ik zei waarom moet ik dan de ruimte uit wanneer er bij mijn man foto's gemaakt wordt? Omdat er wel iets straling vrij komt maar het kan volgens haar 'gewoon' Wat ze zo kon zien leek het niet op een abces, meer op een cyste. Ga over 2 maanden maar terug dan voor een foto
Goedenavond, Wat vervelend dat de tandarts zo reageerde. Goed van je dat je vast gehouden hebt aan je gevoel. Over 2 maanden zijn alle organen bij het kindje aangelegd, dus dan kan het minder kwaad. Hopelijk krijg je geen pijn. Goede zwangerschap toegewenst! Groetjes Monique