Vijfde of zesde ziekte.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Saja87, 24 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Mijn zoontje heeft sinds gisteren wat verhoging en sinds vanmorgen allemaal rode vlekken over zijn lijfje.

Nu vermoed ik dat het de 5e ziekte is.

Maar kan dit kwaad voor mij en de baby?:)

2. Roos25

Roos25 Niet meer actief

In mijn omgeving was er ook een kindje met vermoeden 5e ziekte. Ik was toen nog in het 1e trimester. Volgensmij is het dan het gevaarlijkste, maar ik weet niet hoe het daarna zit. Heb bloed geprikt, daar kwam uit dat ik het niet had, maar ook nooit gehad heb.
    Je doet er goed aan om zelf toch even de huisarts te bellen. Hij/zij kan vaststellen of je zoontje het heeft en wat je moet doen. Misschien moet je ook bloedprikken dan. In ieder geval niet iets om niets mee te doen.

Succes!

3. Nicole85

Nicole85 Actief lid

23 jan 2009
    315
    1
    18
    Huisarts bellen.

4. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Even je ha bellen of anders gyn of vk. Ik dacht dat het na de twintig weken geen kwaad meer kon maar bel voorde zekerheid even.

5. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

2 aug 2012
    1.613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Meteen even bloed laten prikken. Heb ik ook gedaan want op de creche is een kindje met de ziekte dus de. kans dat mijn dochter het heeft is dus groot.
    Ik ben veilig, staat in me bloed dat ik het al eens heb gehad :)
    Maar ik heb alsnog begrepen dat het niet goed voor de baby is want het zorgt voor bloedarmoede dus ik zou wel ff oppassen

6. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Hier heerste enkele weken ook de vijfde ziekte.
    De HA zei het volgende:
    Veel vrouwen hebben de 5e ziekte al tijdens hun kinderjaren gehad en lopen dus geen risico. Mocht dit niet het geval zijn dan loop je pas een risico als je de 5e ziekte zelf oploopt. Bloedprikken was niet nodig. Je kunt het namelijk bijna niet voorkomen. De 5e ziekte is besmettelijk nog voordat de rode vlekjes zich verspreiden...

7. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Trouwens....5e ziekte heeft echt vlekjes in het gezicht, dat van jou klinkt als de 6e ziekte en ongevaarlijk voor zwangere vrouwen

8. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    En dan als laatste....bij de 5e ziekte lopen vrouwen tot week 20 alleen risico....die weken ben jij al voorbij...

9. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja hij heeft ook vlekken in zijn gezicht romp rug billen binnenkant van zijn beentjes en binnenkant van zijn armpjes..

Maar 6e ziekte zou ook kunnen al heeft ie dat al gehad kun je dat nog een x krijgen dan?!

Edit HA gebeld die zei zolang ik het zelf niet krijg het niet erg is omdat ik de 20 weken al voorbij ben

10. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Ik heb begrepen dat je als volwassene de vijfde ziekte door kan maken zonder al te veel symptomen. Ik zou dus wel ff contact opnemen met je huisarts of gyn als je zwanger bent en met kinderen in de omgeving in aanraking komt die de vijfde ziekte hebben. Zelf heb ik de vijfde ziekte al doorgemaakt en dus antistoffen in mijn bloed en dat vind ik toch wel een geruststelling.

Vijfde ziekte (parvorvirus B19) en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

11. Sensa

Sensa Bekend lid

22 mei 2009
    591
    0
    0
    Pedagogischmedewerker
    Apeldoorn
    Als je immuun bent ( het zelf al gehad hebt) is het niet erg. Maar ik had bijvoorbeeld de antistoffen niet. Dus dan is het gevaarlijk voor de baby. Tot na de 20 weken. Even je bloedtesten opvragen bij de VK. Zij weet wel of je immuun bent. Succes..

12. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    De kans dat je de vijfde ziekte al gehad hebt is aanwezig dan is het niet erg.

Hier in het radboud houden ze 20 weken als gevaren grens aan daarna kan het geen kwaad meer

Deel Deze Pagina