Op m'n elfde was ik voor het eerst ongesteld, nu met 39 en voor het eerst in m'n leven 3 weken over tijd. Tests zijn negatief. Vroeg me zomaar af of dit betekent dat ik begonnen ben aan de overgang (of ben ik dan te kort door de bocht). Weet niet in welke rubriek dit anders moest dan in deze, anders mag ie verplaatst worden.
Precies omgekeerd heb ik altijd gehoord: vroeg ongesteld is laat in de overgang Of het echt waar is weet ik niet trouwens, schijnt ook genetisch bepaald te zijn.
Hier ook vroeg met menstrueren maar ik zit in een voorstadium van de overgang (premature ovariële insufficiëntie), ben nu 36. Maar denk niet dat dat relatie met elkaar heeft, heb het nog nooit gehoord in ieder geval.
Ze zeggen inderdaad dat dan dus ook de eicelvoorraad sneller op is. Klinkt ook logisch...ik was 11 toen ik voor het eerst menstrueerde, ik heb dus al meer eitjes ‘verbruikt’ dan iemand die op haar 16de begint.
Nee hoor. Je wordt geboren met ongeveer 1 miljoen eicellen. Vanaf dan sterven jaarlijks ongeveer 10.000 eitjes af. Tegen de puberteit blijven er nog zo'n 400.000 over. Tijdens je leven worden geen nieuwe eicellen meer aangemaakt. Gemiddeld heeft een vrouw 450 keer een eisprong tussen haar puberteit en menopauze. Dus we hebben allemaal meeeeeeer dan genoeg!
Mijn moeder was net als ik 11 1/2 dat ze voor het eerst menstrueerde en met haar 43e in de overgang. Ik ben 44 en nog geen overgang te bekennen. Dus het kan, maar hoeft niet.
Ik was veertien toen ik ongesteld werd en nu met 34 in de vervroegde overgang. Niet iedereen heeft dezelfde voorraad eicellen dus nee, dat zegt weinig.
Nee volgens mij is dat niet zo. Mijn oma en moeder beide pas vanaf 55 a 56 in de overgang. Beide met 12 ongesteld.
Ik denk ook dat het ene fabeltje is. Mijn moeder was zeer vroeg in de overgang maar niet zeer vroeg ongesteld..
Ik denk niet dat het er iets mee te maken heeft, kan natuurlijk wel maar denk dat het over het algemeen een fabel is.
Ik was 11 toen ik voor het eerst ongesteld werd. Kreeg bij de gyn te horen dat ik pas ergens halverwege de 50 in de overgang zal komen. Ben erg zuinig met mn eitjes blijkbaar. Zal rond mn 42e het vruchtbaarst zijn.
Ja ik merk dat dus ook. Ik was vroeg ongesteld en aan de hand van mijn oma en moeder zal ik ook pas rond 55 in de overgang komen. Ik ben nu 39 en mijn lichaam lijkt gewoon te schreeuwen om bevruchting. Net of mijn lichaam er nu meer klaar voor is dan ooit. Vreemd. Heb dan ook het gevoel nu erg vruchtbaar te zijn.
Schijnt een fabeltje te zijn. Beter is te kijken naar de leeftijd waarop je moeder in de overgang kwam (is grotendeels erfelijk).
Vroeger menstrueerden meisjes later dan nu. Heeft te maken met het (goede) voedsel dat we nu in overvloed hebben. Ik zie zelf vaak dat meiden met overgewicht als kind zijnde eerder ongesteld worden. Invloed op eerder of later in de overgang heeft het niet.
Volgens mij niet zo zeer, de leeftijd van oma, moeder, tantes en dergelijke is een veel betere voorspeller. Tegelijkertijd ken ik iets soortgelijks ook qua laat met tanden wisselen, betekent laat in de puberteit. En volgens mijn moeder betekent een langere cyclus dat je later in de overgang komt. Maar zelf denk ik dat met dat soort ideeën meer is dat iemand die vooronderstelling heeft en dan de informatie die hij/zij daarover krijgt gaat inpassen in zijn/haar overtuiging.
Er schijnt toch, volgens recent onderzoek, wel een verhoogd risico (van 30%) te zijn op vervroegde menopauze: https://www.newscientist.com/article/2119117-starting-periods-at-a-young-age-is-linked-to-early-menopause/ Maar voor mijzelf gaat het niet op; alhoewel mijn moeder vervroegd in de overgang kwam, is het bij mij eerder verlaat (menstrueerde ook met 11).
Ik dacht inderdaad ook het vaker gelezen te hebben. Ik hoop het in ieder geval niet Mijn moeder was 50, een mooie leeftijd dus. I