Hallo... Ik maak me een beetje zorgen. Ik weet sinds deze week dat ik zwanger ben, waarschijnlijk net 4 weken. Nu ondekte ik vandaag wat rode vlekjes bij mijn zoontje op zijn gezichtje(kleine rode vlekjes) ik zie er zo hier en daar ook nog wat op zijn lijfje maar niet echt veel. Nu maak ik me een beetje zorgen dat dit eventueel de vijfde ziekte zou kunnen zijn, maar hij heeft ook 10 dagen geleden zijn bmr prik gehad en ik hoor dat ze daar ook wel eens vlekjes van kunnen krijgen. Ziek is hij niet. Maar ik vraag me af wat dat is, want ik heb gehoord dat de vijfde ziekte wel kwaad kan tijdens een zwangerschap. Hopelijk kunnen jullie its meer hier over zeggen. Alvast bedankt voor jullie antwoord. groetjes trotse mama
Hoi trotsemama, je kunt er in principe niets aan doen. Het enige is dat je goed op moet letten of jij niet van de vlekjes krijgt. In dat geval kun je het beste de huisarts direct even bellen. De kans is klein dat de baby nu besmet wordt, want daar moeten een hoop dingen aan vooraf gebeuren. Zorg gewoon voor een goede hygiene nu. Maar zolang jij niet van die vlekjes krijgt niets aan de hand en wellicht is het inderdaad van de inenting. Groetjes Brigitte
Dus eigenlijk zolang ik zelf nergens last van heb is er dus geen probleem? Wat ik gelezen heb is dat de vijfde ziekte ook vaker bij wat oudere kinderen voorkomt klopt dat? mijn zoontje is 15 maanden. Ik denk ook dat het nu eerdervan zn prik komt. Bedankt voor je reactie!
de 5e ziekte komt vaak voor op kinderdagverblijven, dus het kan toch best dat kinderen van die leeftijd het krijgen, maar de kans is klein en ik denk uit je verhaal ook dat het van de inentingen komt. Voor nu dus niets aan de hand. Groetjes Brigitte
Hij zit dus wel op een kinderdagverblijf, maar vooralsnog zitten de vlekjes alleen op zijn gezichtje en eigenlijk niet zo heel veel, en ziek is hij verder ook niet. Het is dus alleen gevaarlijk als ik het zelf krijg begrijp ik? Ben nog maar net zwanger(4 weken)
Mocht dat zo zijn, wat dan? Kan het dan mis gaan omdat ik nog maar zo kort zwanger ben? Je kan er niks tegen doen toch? Ik weet ook niet of ik het zelf heb gehad. Maar met de 5e ziekte zou je toch wel duidelijk heel veel vlekjes moeten zijn over zijn hele lijfje toch e dan zijn ze toch ook ziek? Hij heeft wel de 6e ziekte gehad die zijn toch een beetje vergelijk baar? Nou ik hoop maar dat het van zijn prik is. Echt super bedankt voor je antwoorden!
In de eerste 4-5 weken zwangerschap is de uitwisseling tussen jou en het vruchtje echt minimaal, dus de kans is nihil dat, als je het stiekem toch zou oplopen, het kindje er iets aan over zou houden. Probeer je dus geen zorgen te maken, want je bent eigenlijk gewoon te pril zwanger voor mogelijke complicaties. Groetjes