Vijfde ziekte op basisschool, wat nu?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Anina, 3 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anina

Anina Actief lid

8 jan 2009
    203
    0
    0
    Drie van onze kids gaan naar de basisschool, hier heerst de vijfde ziekte.
    ( meerdere kinderen , meerdere gezinnen, meerdere groepen)
    Moet ik de kinderen na schooltijd thuishouden? Je weet immers nooit welk kind uit welk gezin de volgende wordt?
    Of heeft dit weinig zin.
    Waarom worden zwangeren niet getest op antistoffen ? Als ik me nu nog wil laten testen duurt de uitslag 14 dagen en is de uitbraak misschien alweer voorbij.
    Ik wil er niet al te angstig mee omgaan, maar vind het geen lekkere situatie.
    Hoe herken je vijfde ziekte bij een volwassene? Dat kan toch bijna zonder klachten zijn i.i.g. geen vlekjes o.i.d.?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

ik kopieer uit de huisartseninfo:

Je kan met het virus besmet raken door intensief contact met iemand die besmettelijk is (kinderen met de 5e ziekte zijn besmettelijk in de week vóórafgaand aan de huiduitslag, ten tijde van de uitslag zijn ze niet meer besmettelijk).Intensief contact is b.v. in het gezin, of als je op een kinderdagverblijf of school werkt.
    Het ophalen van je kind van school, waar kinderen met de 5e ziekte zijn, geeft nauwelijks risico.
    In 90% van de gevallen zal de zwangerschap ondanks de infectie normaal verlopen.
    Er zijn geen aanwijzingen dat het doormaken van de infectie leidt tot aangeboren afwijkingen bij het ongeboren kind.Zwangeren die zich zorgen maken omdat er vijfde ziekte in hun gezin voorkomt, kunnen door bloedonderzoek laten nagaan of zij al afweerstoffen hebben tegen de ziekte.

Mirjam

Deel Deze Pagina