Vijfde ziekte

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Lori, 5 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lori

Lori Bekend lid

1 dec 2010
    544
    0
    0
    NULL
    NULL
    We zijn gisteren bij vrienden op bezoek geweest en toen we na ruim vier uur weer naar gingen, kwamen we erachter dat hun jongste zoontje (net 1) de vijfde ziekte heeft. Waren ze vergeten te vertellen. In hoeverre kan dit kwaad? Ik heb deze ziekte vroeger zelf niet gehad. Ik heb de vk gebeld en moet bloedprikken deze week. Hopelijk heb ik antistoffen aangemaakt. Wie herkent dit?

2. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Ik werk in het onderwijs en daar bleek ook een kind de vijfde ziekte te hebben. Ik ben toen getest op antistoffen, omdat ik me niet kon herinneren dat ik de ziekte heb gehad. Het bleek van wel. 60% van de mensen heeft de ziekte wel eens gehad schijnt het. Als ik geen antistoffen zou hebben gehad, dan mocht ik bij meerdere uitbraken niet meer voor de groep staan. De vijfde ziekte brengt met name een risico met zich mee in de eerste 20 weken van de zwangerschap als je hem ook werkelijk doorloopt. Word je dus niet ziek en heb je geen antistoffen dan is er niet veel aan de hand. Je moet echter wel afstand houden van mensen die besmet zijn.

3. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Had het jongetje al vlekjes? Want als dat zo is, is de besmettelijke fase al voorbij is me verteld.

4. Lori

Lori Bekend lid

1 dec 2010
    544
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, het jongetje had op zijn ruggetje al allemaal rode vlekjes.

5. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Vaak worden vlekjes ook wel verward met de vijfde ziekte. Zeker met dit weer kunnen kinderen flinke uitslag krijgen. Het hoeft niet eens zo te zijn dat ze de vijfde ziekte te hebben, zei mijn vk. Als je wel zelf ziek wordt moet je meteen aan de bel trekken trouwens.

6. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Als de huisarts heeft vastgesteld dat het jongetje de vijfde ziekte heeft dan kun je er vanuit gaan dat hij het heeft.
    Maar vaak googlen ouders zelf en zaaien onnodig onrust.
    Met deze warmte heeft mijn oudste ook vlekken op zijn romp.

7. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    De ziekte kenmerkt zich ook door rode wangen.

8. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Ik heb de vijfde ziekte gehad tijdens mijn zwangerschap! Met 13 weken heb ik me laten prikken en toen bleek ik een recente besmetting te hebben gehad. Recent is: de afgelopen 6 maanden. De precieze data is niet meer te achterhalen dus er was niet na te gaan of dit net voor of tijden de zwangerschap is.

Volwassenen hoeven hier helemaal niets van te merken!

Ook na de 20 weken kan het gevaarlijk zijn voor de baby!!

Ik heb vanaf week 16 tot week 28 elke week een medische echo gehad waarbij de bloedstroom in de hersentjes werd gemeten.

9. lin2011

lin2011 Fanatiek lid

22 aug 2011
    3.321
    0
    36
    Even bloed prikken en met een week heb je de uitslag Vd antistoffen. Contact hebben met je vk
    Mocht je geen antistoffen hebben en je wordt al ziek dan is de kans 9% op vroeg geboorte of Mk. Niet heel groot maar na 13 weken zwangerschap schijnen ze bij de gyn je iets te kunnen toedienen (dacht een vacinatie) als je al ziek wordt.
    Zo legde mijn vk het me uit mijn dochter bleek de 5e ziekte te hebben. Ik kreeg bij het bloedonderzoek dus goed bericht wel antistoffen. Vk vertelde ook dat besmetting alleen met intensief contact is (zelfde glas, hoesten niezen in je gezicht zulke dingen) denk aan Kdv, ouders en kinderen onderling.
    Of t allemaal klopt wat me is vertelt? ik ben hiervan uitgegaan.

10. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Ik heb een maandje geleden ook een kindje op t Kdv gehad met de 5de ziekte. Toen ik er achter kwam, bloed laten prikken en mocht niet meer bij dat kindje in de buurt komen en ook niet bij de baby en peutergroep. Gelukkig werk ik meestal op de bso in vakanties. Na 3 dagen kreeg ik al de uitslag, gelukkig genoeg antistoffen.
    Hoop dat jij ook snel uitsluitsel hebt. Normaal ben ik een heel nuchter typje, maar ik was echt heel erg onzeker en bang dat er iets met ons kindje zou zijn. Gelukkig bij ons niks aan de hand.
    Hoop dat het bij jou ook zo was, die onzekerheid was echt vreselijk!

11. Lori

Lori Bekend lid

1 dec 2010
    544
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inmiddels heb ik gehoord dat ik gelukkig antistoffen heb. Bedankt voor jullie berichtjes.

Deel Deze Pagina