Beste verloskundige, 12 weken geleden heb ik een keizersnede gehad. Ze vertelde mij in het ziekenhuis dat ik een jaar lang niet zwanger mag worden. Kunnen jullie mij vertellen waarom dat zo is? De kans is nml redelijk groot dat ik nu toch zwanger ben. Ik kan wrs van t weekend pas testen, maar ik herken alles van de vorige zwangerschappen. Ik weet dat het ook gewoon nog hormonen van het ontzwangeren kunnen zijn, maar mijn angst voor een zwangerschap overheerst. Daarom zou ik graag gevolgen van een snelle zwangerschap na de keizersnede willen weten. Al ast bedankt.
Hallo, Er wordt inderdaad geadviseerd om een jaar te wachten na een keizersnede. De reden hiervoor is met name omdat er een litteken in je baarmoeder aanwezig is die nog goed moet genezen. Je hebt bij een snelle zwangerschap na een keizersnede namelijk iets meer kans dat het litteken scheurt, door de druk van de groeiende baarmoeder. Mocht je inderdaad zwanger zijn zou ik op korte termijn even een afspraak plannen bij de gynaecoloog zodat hij je even goed kan voorlichten hierover. Groetjes Gea