Ik moet het ff kwijt. Ik ben nu dus zwanger. Had vandaag ongesteld moeten worden. Ik heb een korte cyclus 24/25 dagen. Zoals je nu op mijn banner ziet , staat er dat ik 3 weken en 3 dagen zwanger ben. Maar iemand die een langere cyclus (stel 30 dagen) heeft zou in bij gelijktijdige bevruchting nu al veel 30 dagen zwanger zijn... Is toch vaag, of beredeneer ik het nu verkeerd?
Je beredeneerd verkeerd Je telt namelijk vanaf de eisprong. Bij jou is je eisprong waarschijnlijk eerder geweest dan op dag 14, namelijk gemiddeld op dag 10. Bij iemand met een cyclus van 30 dagen is de eisprong gemiddeld later dan dag 14, namelijk op dag 16. Op de dag van je eisprong ben je door die 2 gratis weken al 2 weken zwanger. Je kan dus alleen maar met zekerheid zeggen hoe lang je zwanger bent, als je precies weet wanneer je eisprong was. Bij de eerste echo kunnen ze je ook precies vertellen hoe lang je nu eigenlijk zwanger bent. Zo begon mijn cyclus op 31 oktober. Ik heb mijn eisprong gehad op 17 november, dus op dag 18 (gezien het IVF was, weet ik dat 100% zeker) Ook al was dat dag 17, was ik terugtellend pas 14 dagen zwanger. (met die 2 rare gratis weken) Snap je? of is dit te wazig?
Dus eigenlijk kloppen de banners niet die uitgaan van je laatste menstruatie.. Eigenlijk zou ik die fictief moeten vervroegen.... Nou ja, we wachten wel af. Ik krijg als het goed is toch al heel vroeg een echo... (medische redenen) dus kan het dan aanpassen. Bedankt voor de uitleg
Klopt ja, die banners gaan allemaal uit van de standaard lengte van een cyclus van 28 dagen met de eisprong op dag 14. Ik heb mijn banner dus ook aangemaakt op 3 november, ipv 31 oktober. Dat is de officiële eerste dag van mijn zwangerschap.
Had het niet beter uit kunnen leggen. Ik heb mijn ei op dag 23 gehad (12 febr) dus nog later maar mag er dus geen 23 dagen bij tellen maar maar 14 dagen. Ik weet dit ook vrijwel zeker omdat ik tempratuur.
Bij een cyclus van 24 dagen kan de eisprong idd rond dag 10 vallen. Als je vorige menstruatie 15 feb. was (=24 dagen) dan ben je 26 november 40 weken zwanger en morgen 3 weken. Je zit dus nu nog voor je NOD! Ik had trouwens een cyclus van 35 dagen, maar na de termijnecho scheelde het maar 1 dag tov een cyclus van 28 dagen.
@ zogelukkig: Mijn vorige menstratie was inderdaad 15 februari.. Maar ik kom met alle berekeningen (die rekening houden met mijn 24/25 dagen cyclus) uit op 18 november.... Dus ik snap niet helemaal hoe jij het berekend hebt.
Ik heb deze gebruikt en dan de bevallingsdatum teruggeteld naar nu: http://users.telenet.be/annette-guy/lady/ovulatie.htm
Ik kom ook uit op 18 november hoor!Als je vandaag ongesteld had moeten worden,zit je vandaag op 4 weken,tel er 36 bij op en je komt op 18 november.Het maakt niet uit hoe lang je cyclus is,op de dag dat je ongesteld had moeten worden ben je altijd 4 weken zwanger! Ik heb trouwens ook een cyclus van 24/25 dagen.
apart hoor.. Als ik zo redeneer: 1e dag ongesteld zijn 15 febaruari.. daar een correctie vanaf van 4 dagen (cyclus wijkt 4 dagen af van normaal) dan kom ik uit op 11 febuari (dit is week 7) daar tel ik dan 40 weken bij op... kom ik uit op 18 november... ach, maakt niet uit.. de bevallingsdatum laat ik wel bepalen door de gyn....
Nee, alleen bij een cyclus van 28 dagen zou je nu op 4 weken zitten! Ovulatie is niet in het midden van de cyclus, maar 14 dagen voor de nieuwe cyclus, dus in geval van TS 10 dagen na menstruatie. Je kan er dus ook niet even 2 weken bij op tellen, dat geldt dus weer alleen voor een cyclus van 28 dagen! 26 november - 18 november = 8 dagen. Verschil hem in het verschil tussen eisprong op dag 14 of dag 10.
Dat is ook zo! Daarom is de termijnecho ook in het leven geroepen; alle kindjes blijken in het eerste trimester even hard te groeien!
Ja hoor!Maakt niet uit wanneer je eisprong is,ook al heb je een cyclus van 40 dagen,dan ben je evengoed op de dag dat je ongesteld had moeten worden 4 weken zwanger,want je eisprong heeft twee weken voor die datum plaatsgevonden + die twee weken 'gratis' is 4 weken zwanger. Om mezelf als voorbeeld te nemen.Ik had 29 december ongesteld moeten worden,bij een cyclus van 25 dagen,tel daar 36 weken bij op en je komt op 7 september,mijn uitgerekende datum(volgens echo en vk).Dus evengoed 28 dagen zwanger op dag 25!
Weet iemand eigenlijk waarom die 2 weken erbij gedaan zijn?Hoe is die berekening zo ontstaan? Ik heb mijn eisprong op CD 10 gehad, als ik daar 14 dagen vanaf trek...dan kom ik uit op 4 dagen vóór mijn menstruatie...hihi mocht ik zwanger zijn dan ben ik ongesteld geweest tijdens mijn zwangerschap.
"Zwangerschapsduur Onder zwangerschapsduur wordt de tijd die de bevruchte eicel (zygote) nodig heeft om tot een zelfstandig levensvatbaar kind uit te groeien, verstaan. Het uitgangspunt voor de berekening van de zwangerschapsduur is de eerste dag van de laatste menstruatie (menses). Een normaal verlopende zwangerschap duurt gemiddeld 10 maanden van elk 28 dagen, dus 280 dagen of 40 weken. De zwangerschapsduur kan ook op basis van het tijdstip van de eisprong (ovulatie) berekend worden. Deze kan vanwege onregelmatige cycli niet altijd precies worden bepaald. Aangezien de eisprong ca. 14 dagen voor het begin van de menstruatie plaatsvindt, komt de berekening uit op een zwangerschapsduur van 266 dagen. Dit wordt ook wel als "gemiddelde draagtijd" aangeduid. Wanneer het moment van de laatste menstruatie, en daarmee ook het moment van de eisprong, niet bekend is, kan de zwangerschapsduur ook berekend worden op basis van de grootte van de baarmoeder (uterus)."