Vind het echt moeilijk (BV problemen)

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door dolfijn, 1 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dolfijn

    dolfijn Bekend lid

    25 sep 2006
    522
    0
    16
    Deventer
    Hallo,

    Ik zal proberen een lang verhaal kort te maken.
    Senna is inmiddels 1,5 week. Ze is geboren na 2,5 uur persen, mislukte vacuum, uiteindelijk met een Sectio C. Pittige bevalling dus. Door de vacuumextractie heeft ze een hersenschudding opgelopen die de eerste dagen is behandeld met paracetamol sub 60 mg.
    Door de Sectio kwam mijn BV slecht op gang. Ben in het ziekenhuis al snel gestart met kolven. Aanleggen ging erg moeilijk maar wel steeds geprobeerd. Senna was heel slaperig en moe en kon niet goed pakken. Had ook weer te maken met stuwing die ik na een aantal dagen kreeg door het vele kolven en aanleggen. Op dag 3 zat Senna 10% onder haar geboortegewicht en moesten we gaan bijvoeden mbv fingerfeeding. En er werd (helaas) kunstvoeding bijgegeven omdat ik nog niet genoeg kolfde.
    De dag erna was ze 130 gram aangekomen! Toen is de bijvoeding direct weer stopgezet ! Dat is toch raar. De 4e dag, dag van ontslag, was ze dus weer 40 gram afgevallen. Zondagochtend, na de eerste nacht met z'n drieetjes thuis bleek dat ze weer bijna -10% onder haar geboortegewicht zat! Terwijl iedereen zei dat ze goed mij bij dronk....Leek ook zo.
    Even was er sprake van dat we terug zouden moeten naar het ziekenhuis, maar als we die zondag maar echt elke 3 uur zouden voeden + bijvoeden en ze was maandag niet nog meer afgevallen mochten we thuisblijven. Gelukkig deed ze het heel goed, wel moesten we haar elke 3 uur wakker maken (melde zich zelf niet i.v.m. uitdrogingsverschijnselen, hersenschudding, slaperig, minder allert), en hebben we helaas moeten besluiten om de afgekolfde melk via de fles te geven. De hoeveelheden bijvoeding werden echt te groot (70cc) om via fingerfeeding/cupfeeding te geven.

    Inmiddels zit Senna weer op geboortegewicht! Tot gisteren was ons schema/voedingsritueel als volgt:

    7x per dag voeden a 80cc per keer.
    Overdag ca. 3 a 3,5 uur tussen de voedingen laten. Tussen 22.00 uur en 7.00 mag er 1x max. 6 uur tussen zitten.

    Overdag elke voeding eerst aanleggen, dan fles bijgeven en daarna nog 10 minuten dubbel kolven. (een ware uitputtingsslag voor mams)

    De late voeding en de nachtvoeding alleen fles + kolven. Aanleggen ging zo veel tijd in zitten dat dat 's nachts niet te doen is. Advies lactatiedeskundige.

    Mijn vraag...he he eindelijk....

    We mogen de voedingen terugbrengen naar 6 per dag (a 90cc). En we mogen ook proberen om 1 fles bijvoeding (BV) weg te laten. Dat doen we dan 's ochtends, meestal rond 7 uur.
    Ik kom er alleen niet uit wat nu een goed schema is voor 6 voedingen. Vanochtend heb ik Senna om half 8 aangelegd en ze dronk naar mijn idee echt heel goed uit beide borsten (gebruik trouwens tepelhoedje). Ze heeft zeker 50 cc gedronken. Dit is te weinig weet ik, maar als we de andere 5 voedingen steeds maar weer aanvullen tot 90cc totaal kan ze volgens de LD niet te weinig binnen krijgen. Maar Senna was maar heel even tevreden en ik heb haar dus om 8.45 uur 35 cc BV uit de fles bijgeven. Nu slaapt ze heerlijk, maar eigenlijk moet ik haar om 11 uur weer wakker maken voor de volgende voeding. ? Of kan het ook nog anders?

    Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is en dat je mij kan en wilt helpen?
    De wijkverpleegkundige komt maandag en ik leg haar ook dit verhaal voor, maar maandag is voor ons nog heel ver weg en horen graag van jou hoe het ook nog kan.

    Alvast heel erg bedankt voor je advies en meedenken met ons.

    Groetjes van Dolfijn en een hele dikke kus van Senna.
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Het gaat erom dat ze 6 voedingen in 24 uur krijgt. Met deze regel in je achterhoofd kom je dan al een heel eind. Overdag niet meer dan 4 uren ertussen laten en snachts niet meer dan 6 uur. Dit betekend dus als jij smorgens om half 8 de eerste voeding geeft dat je om half 12 uiterlijk weer een voeding geeft. Komt ze eerder dan is dat zo. Dan geldt vanaf die tijd weer de 4 uur. Het zou dus best kunnen dat ze soms nog op 7 voedingen uitkomt. Pin je daar niet op vast.

    Ik neem aan dat je overdag nog nakolft? 50cc uit de borst is al super, maar inderdaad nog te weinig. Probeer die produktie op peil te krijgen door na te kolven. Wil je dit niet dan zul je Senna vaker aan moeten leggen. Hoe meer vraag hoe groter de produktie uiteindelijk.

    Dat je nu de bijvoeding per fles geeft is prima denk ik. Het beleid van borstvoedingnatuurlijk zegt als er om medische redenen bijvoeding nodig is en dit meer dan 30cc is dit je met de fles kunt geven.

    Denk dat jullie goed bezig zijn.

    Ilja
     

Deel Deze Pagina