Sinds drie maanden ben ikonder behandelingen in een fertiliteitskliniek (wil even niet zeggen waar ivm evt. meelezers..). Eerste maand clomid gehad, eisprongwaarde 19, hele rare fase na de eisprong, kleine tempstijging maar en veel spotting. Ik moet erbij zeggen dat ik voorheen een eigen cyclus had (en ook altijd een eisprongwaarde van 19) en we nu anderhalf jaar bezig zijn. Na een zwangerschap van 6 weken heb ik een curettage gekregen op week 11. Hiervan heb ik het syndroom van Asherman gekregen . Tijdens een hysteroscopie is volgens de doc de enige verkleving die ik had (bij baarmoedermond) doorgestoken. Toch had ik geen cyclus en dun slijmvlies. Toen ben ik naar de fert. kliniek gegaan, had helemaal genoeg vanmijn ziekenhuis. Eerste ronde dus met clomid. tweede ronde ivm dun slijmvlies aan de fostimon injecties (soort menopur, gonal F) dat het slijmvlies niet nadelig beinvloedt. Toch bleef het slijmvlies dun: 5 mm. Ik heb oestradiol geslikt, twee tabletten per dag. Toen mocht ik pregnyl 10000 zetten en op dag 6 na de eisprong nog eens 5000 eenheden pregnyl.Ik had een mooi kaartje. Helaas op dag 14 na eisprong toch ongesteld geworden. Nu hebben ze daar twee docs. De ene keer kom ik bij die, de andere keer bij die. Ze lijken beiden een verschillend traject te volgen. Doc 1 heeft het over IVF, waar we op termijn toch over moeten denken. Doc 2 zegt IUI eens proberen, IVF is nog zeker niet aan de orde. Nu was ik bij doc 2 van het weekend voor follikelmeting. Na 8 dagen spuiten (ik zat op dag 12) was er nog geen activiteit te zien. Ietsje, maar niet veel. Slijmvlies nog dun. Ik moest nu weer dubbele hoeveelheid Fostimon spuiten. Toen ik vroeg of ik pregny mee naar huis kreeg, zei hij van niet. Hij zegt: ondanks dat uw eisprongwaarde mooi was (voor het eerst 36 met de pregnyl!) zei hij: die pregnyl heeft u niet nodig, omdat u een eigen lh piek heeft. De pregnyl verhoogt indirect uw progesteron en daarop uw temp, dus het is in uw geval alleen symptoombestrijding. Het feit dat uw progesteron te laag zou zijn in een gestimuleerde cyclus (namelijk met fostimon) geeft aan dat er iets in de eirijping niet goed gaat, in de fase VOOR de eisprong dus. Hij zegt: als die fase goed is, zul je het resultaat daarvan in de fase na de eisprong zien. Ik baal er best wel van, omdat ik zo'n mooi kaartje had vorige maand. Aan de andere kant klink zijn verhaal wel weer logisch. Woensdag heb ik pas weer een afspraak en gezien mijn lage temp denk ik dat er voor woensdag wel een eisprong zal komen, waardoor ik het niet meer kan hebben over de pregnyl. maar wat vinden jullie van doc zijn verhaal? Hebben jullie dit ook weleens zo gehoord? Hoop gewoon dat het inderdaad klopt en dat die pregnyl dus niets voor mij kan doen.....
Vervelend, Loe. Ik kan je niet echt helpen, helaas. Maar ik heb ook een eigen LH piek, maar ik spuit WEL pregnyl. Ik had 3 eitjes de laatste keer, weet niet of dat nog uitmaakt? Wel raar dat beide gyns hun eigen beleid voeren.
ja raar he. thanx voor je reactie. Nou,ik heb nog steeds geen positieve ovutest dus als ik dan morgen nog niet heb, kan ikhet woensdag nog eens bespreken. Ik was er juist zo blij mee met de pregnyl!