ik gaf nooit een broodkorst. ik snap ook niet zo goed waarom mensen dat wel doen. in mijn ogen volkomen onlogisch. ik ga eerst het zachte gedeelte in blokjes en een tijdje later pas de korst. inmiddels eet hij alles. ik ben wat voorzichtiger geworden nadat onze oudste geboren is met een niet goed afgesteld slikreflex waardoor de hersenen niet precies samenwerken met het slikmeganisme. als je een keer of 5 op de ehbo hebt gezeten met een bijna gestikt kind dan wil je dat niet meer hoor. in de loop der jaren leerde ze ermee omgaan maar bepaalde dingen zullen nooit gaan lukken. zo kan ze nu heel omslachtig een pil naar binnen krijgen maar dat moet in opperste consentratie met het hoofd in bepaalde stand. draadjesvlees is nog steeds onmogelijk, ze is inmiddels 16 en ook zij kan verder bijna alles eten tegenwoordig. ookal heb ik 6 jaar alles moeten raspen en pureren van bepaalde samenstellingen. ( appel bijv) dit hele verhaal heeft ervoor gezorgd dat in enerzijds voorzichtiger ben geworden met dit soort dingen en anderszijds makkelijker. vroeger liet ik me ook op de kast jagen emt ze moeten dit en ze moeten dat. ze moeten korstjes leren eten ze moeten stukjes leren eten dan en dan. ik heb dat losgelaten. mijn zoon at 3 maanden de laat stukjes en 4 maanden te laat brood en dan nog zonder korstjes ook. inmiddels eet hij bijna alles en gewoon in stukjes. hij drinkt uit een tuit, rietje en gewone beker ( al gaat dat nog iets minder goed) gewoon doen waar jij je goed bij voelt. als je liever het brood in stukjes geeft doe je dat de korstjes komen over een paar maanden wel en dat kan ook gewoon in stukjes gesneden hoor.
Op een korstje of andere vaste stukken voeding sabbelen en kauwen zorgt voor de goede ontwikkeling van de kaakspieren, speeksel en de goede ontwikkeling van de motoriek van de mond. Dus op zich heel logisch. Ik snap dat je het met jouw ervaring eng vindt en liever niet doet. Maar een gezonde baby die zich vlot ontwikkelt zal met 7 maanden niet zo snel stikken in een korstje brood. Mijn kinderen begrepen het ook niet met 7 maanden, maar toen waren ze 5 maanden gecorrigeerd. Ik heb het dus ook met stukjes in de wang gedaan om ze te leren kauwen. Maar wel vaak geprobeerd of ze de stukken al aankonden. Op moment dat het goed ging (rond 9 maanden) heb ik de prutjes afgeschafd en alles zelf laten kauwen. Om de redenen die ik boven heb genoemd. En natuurlijk betekent het niet dat een kindje die geen korstjes of stukjes eet, later niet gaat praten of niet goed zal eten, tuurlijk wel. Maar er is dus wel een achterliggende gedachte bij de introductie van een broodkorstje of een stukje banaan.
Ik vond het ook doodeng om brood te geven. Heb het wel af en toe geprobeerd, maar hij verslikte zich voor de 8 mnd zo vaak dat ik het niet ben blijven geven. Maar ineens vanaf 8 maanden ging het goed. En vanaf dat moment gaf ik brood met korst en nu eet mijnheer twee tot drie boterhammen op een dag.
Ik heb ook nooit gedaan, en ze zijn allemaal goed ontwikkeld en kunnen goed eten Ik vond het eng, en zeker bij Jay, hij zat echt te kokken/stikken elke keer bij van alles en nog wat. Ik gaf ze altijd kleine stukjes brood, niet groter dan een erwt en zo opbouwen. Als je niet prettig bij voelt, gewoon niet doen, het is echt geen must!