Hier op school gaat het sinds dit jaar al wat beter. Ik word intussen gek van alle briefjes, maar we missen niks meer. Ik (en andere ouders ook) hebben de juffen erop aangesproken dat het niet handig is om er van uit te gaan dat de kinderen thuis wel vertellen dat ze *X* mee moeten nemen of aan moeten trekken. Het zijn kleuters, die komen vaak niet verder dan: "Ik weet het niet meer". Duidelijke communicatie vanuit school is zo belangrijk. Het is voor je kind gewoon vervelend als de halve klas verkleed is voor de thema afsluiting en de andere helft niet omdat ze het thuis niet vertellen. Gelukkig kon ik nog naar huis om verkleedkleren te halen, maar al die kinderen die overblijven en/of tussen de middag bij oma zijn dan?
Oh dit vind ik wel van een andere orde dan de openingspost. Wij krijgen dit soort dingen zowel op schrift, als via Digiduif als ook nog op een mededelingenbord (en nog krijgen ouders het voor elkaar om het niet te weten )
wij krijgen elke 2 weken een tam tam een brief dus waarop staat wat ze de komende 2 weken doen heeeeel ideaal
Ik zou geloof ik ( is nog niet zover ) 10 min. Gesprekjes ook zelf veel vragen stellen; - hoe doet mijn kind het sociaal/ emotioneel binnen de groep - hoe doet mijn kind t motorisch/ gym - hoe gaat t met werkjes/ opdrachtjes? - wat vind .. Leuk om te doen? - wat vind .. Vreselijk om te doen? Etc.... Vind dat dat initiatief ook best van de ouders mag komen...
Wij krijgen iedere 2 weken een nieuwsbrief, daarin staan de bijzondere dingen en waar ze mee bezig zijn in de klas.
, ik weet echt niet na elke kdv-dag wat mijn kinderen die dag precies hebben gedaan op kdv.. Inmiddels vertrouw ik erop dat het goed gaat, en als de juf tijd heeft voor uitgebreide overdracht hoor ik het wel. Maar 9/10 keer ben ik druk bezig om mijn kinderen te overtuigen dat ze mee moeten naar huis. Dat is voor mij teken genoeg dat de dag prima verlopen is Op school zal ik denk ik wel meer behoefte hebben aan info, maar meer over de ontwikkeling, of ze goed mee komen, leuk meedoen in de klas, vriendjes maken, naar de juf luisteren, stof voldoende meekrijgen enz. En inderdaad info over allerlei activiteiten.. lijkt me handig
Snapje wel hoor. Maar je moet hier echt nog in groeien. De eerste paar keer dacht ik ook vaak van hier weet ik niks van af. Gelukkig wel nieuwsbrieven maar kom er achter dat soms mijn hoofd net een vergiet is en ik dan op eens hoor mam ben naar de film geweest met de klas o ja schat was het vandaag.
Wij krijgen elke maand een nieuwsbrief waarin de agenda staat en voor speciale dingetjes vaak ook nog een mailtje van te voren. Ben ik ook wel tevreden over.. School mag dan wel het leventje van mijn meisje zijn, mijn meisje is nog steeds van mij
Wij krijgen tegenwoordig mailtjes van de juf wat ze voor thema hebben en welke spulletjes ze nodig hebben. Eén van haar vaste juffen is nu al 3 weken ziek en we krijgen nu iedere week te horen welke juf er invalt. Daarbuiten krijgen we nog iedere maand de nieuwsbrief en dat gaat over heel de school.
Hier krijgen we een digitale nieuwsbrief waar alles in staat wat ze gaan doen en wat er gedaan is. Ook staat er veel op de website van school. Als ze een uitstapje gepland hebben krijgt mijn dochtertje altijd een brief mee over waar ze heen gaan etc... Vind dat een school dat ook wel een soort van verplicht is om te doen. Ouders hebben gewoon het recht om te weten wat ze doen op school en/of waar ze heen gaan met de kinderen. Je wilt als ouder zijnde immers graag op de hoogte zijn. Ik wel in ieder geval haha
Mijn zoon vertelt niet eens wat hij gedaan heeft. Ja alleen met wie hij gespeeld heeft. Als er dan een vriendje mee is vraag ik het altijd daaraan. Dan hoor ik toch nog iets Er zitten 30 kinderen in zijn klas dus de juf kan niet met elke ouder de schooldag door nemen. Maar ik vind het ook wel jammer maar het hoort erbij.
Wij hebben pas een aparte ouderavond gehad over hoe het er in de klas aan toe gaat. Het 10 min gesprek was ook (nog) niet heel uitgebreid, vooral kennismaking. Hoe wij haar zien en de juf stemde in of vulde aan. Ik vind het absoluut raar dat een uitje naar de vijver (?! Met maar 1 juf en ?? kinderen) en een bezoek aan de schoolarts niet gemeld wordt! Wij hadden laatst een uitje naar de kinderboerderij en daar werden rij-ouders voor gevraagd. Uiteindelijk waren er iets van 8(!) ouders meegegaan. Dingen buiten de schoolhekken of anders dan normaal, worden zeker gemeld. We kregen zelfs een briefje toen juf een keer pannenkoeken wilde eten in de klas (geen brood mee). Info over thema's etcetc. Nu zit ze wel in een klasje met alleen 4 jarigen, dus dat scheelt misschien. Ja, absoluut, naar school is loslaten. Maar de 'normale' schoolzaken vind ik met 4 jaar al loslaten genoeg. Ik vind het niet meer dan normaal dat de school informeert over bijzonderheden. Ook als haar gedrag oid anders dan normaal is bijvoorbeeld.
Ons zoontje gaat nu sinds 2 weken naar school. Ik vind de overgang van kdv naar school echt mega. Bij het kdv krijg je een overdracht van hoeveel gegeten tot aan wat ze hebben gedaan. En uit school wachten wij voor de deur. De kindjes geven juf een handje en als juf de ouder ziet mogen ze gaan. Ik moet dus ook alle info via mijn zoontje krijgen. Gelukkig praat hij wel wat. Laatst had hij zijn dag niet en toen vertelde juf dat wel.
Het laatste jaar op het kdv hebben wij niet echt meer een overdracht gekregen. Wilden ze best geven hoor, maar vonden wij niet meer nodig en de overdracht werd gewoon steeds korter, de melding dat alles goed was gegaan, was voldoende. En verder kan je ook wat dingen aan je kindje zelf vragen. Ik vond de overgang met school ook niet zo groot. Misschien ook wel daardoor?
de school waar alyssa op zit is heel open. we krijgen bijna om de week een nieuwsbrief per mail en als de juffen iets bijzonders bedacht hebben krijgen we een mail van de juffen. zo weet ik de standaard dingen (zoals op het veld sleeen toen het gesneeuwd had) niet van te voren, maar dingen als schoolarts, uitstapjes en nu de vrijdag voor Koninginnedag wel. vind het erg fijn dat ze zo open zijn, zou het vervelend vinden als ik bijna niks zou horen. liefs doris
Ik snap je gevoel, je wilt weten wat er gebeurd met jouw kleine meid! Natuurlijk hoort loslaten erbij, maar de overgang van kdv of peuterspeelzaal naar school is best groot en daar mag in het begin zeker extra aandacht voor zijn ( helemaal als het je eerst kindje is die naar school gaat) Ik heb gelukkig geen klagen. De juf van de kids is erg perfectionistisch en heel transparant in alles wat ze ondernemen. We krijgen hele lange mails over welke activiteiten er plaats zullen vinden en ook hele lange mails over hoe het is geweest . Dat wordt straks afkicken als de oudste naar groep 3 gaat en een nieuwe juf krijgt
Ik zou ook wel willen weten als ze weg is geweest uit de klas, waar ze dan heen gaan (ook de ogentest trouwens). En verder is het een kwestie van wennen, ik vond het in het begin ook erg lastig dat je niet zo'n mooie overdracht kreeg als bij het kdv. Nu vraag ik elke avond aan mijn kinderen wat ze het leukste en het stomste vonden van de dag, dan krijg je vaak mooie reacties. Want gewoon vragen: wat heb je gedaan? levert totaal geen bruikbaar antwoord op. Als er echt iets belangrijks te melden is, dan reken ik er op dat de juffen dat wel doen.
Bij dochter op school krijgen we ook haast elke week een nieuwsbrief, ideaal! Verder is het vooral zelf vragen! Als ik even benieuwd ben hoe het nu met de jongste gaat zorg ik in de ochtend dat we wat eerder op school zijn, juf heeft dan vaak even tijd voor een kort gesprekje. Natuurlijk word er wel gemeld als er bijzonderheden met haar zijn, maar die zijn er gewoon nooit. Dus als je meer wil weten hoe en wat over je kind buiten de 10-minuten gesprekken om, zal je te echt ook zelf initiatief moeten tonen.
Bijzonderheden worden hier altijd wel gemeld. Of in de maandelijkse nieuwsbrief of tussendoor nog dmv een briefje. Maar veel dingen worden ook niet gemeld hoor en dat vind ik prima. Zo waren ze laatst met de klas op stap geweest om bloemen te bekijken ergens. Hoorde ik van dochter. Nou, hartstikke leuk! Hoef ik echt niet te weten van te voren Ook niet als het bij een vijver was Ik ga ervan uit dat de juf verantwoordelijk genoeg is om in te schatten of zoiets kan met de klas. Was in het begin wel even wennen dat je niet even na kan praten als je je kind ophaalt (zoals bij het kdv..) maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend. Ik hoor overigens andere moeders wel eens 'klagen' over dingen die op school gebeuren waar ze niks vanaf weten of mopperen over andere dingen maar om heel eerlijk te zijn kan ik me daar nooit in vinden..