Niet alle reacties gelezen, dus misschien even dubbel: Ik vind het ronduit belachelijk dat ik kinderen in de klas heb gehad met een mobieltje (groep 3). of dat kinderen van 5,6,7 jaar een tv op hun slaapkamer krijgen. Daar kan ik me helemaal druk over maken. Wat ik zometeen met ons kleintje ga doen is speelgoed verdelen (oftie nou veel of weinig krijgt). Een mand beneden in de keuken, een boven in de woonkamer, een in het slaapkamertje (als hij daar gaat spelen) en een ergens in de kast zodat ik kan rouleren. Ik ben zelf niet zo dat ik heel erg veel speelgoed voor m'n kind ga kopen. Ze zijn ook zo tevreden met wasknijpers (35 cent, wibra). Linda
Mijn oudste is verziekend verwend, heeft alles wat zijn hartje begeerd en is nog niet tevreden. Als ik tegen m zeg dat hij maar eens boven met zijn speelgoed moet gaan spelen, dan krijg ik als opmerking;" maar ik heb niks om te spelen". Hij heeft een tv boven, met game-cube, hij heeft de wii, hotwheel banen, lego, playmobil... Heeft dus geen enkele zin om een kind alles te geven... vooral op latere leeftijd kan het dus goed mis gaan.. Mijn jongste heeft 1 speelgoedmand vol. Meer komt er dus echt niet. Ik koop wel eens iets erbij wat dan afgestemd is op haar leeftijd. Het andere zoek ik regelmatig uit en dat berg ik dan op. Wat vaak gebeurt is dat ze de dingen van mama leuker vind dan haar eigen speelgoed. Geef haar een lege portomonnee of een bakje en ze is zeker een half uurtje zoet...
ik koop heel weinig speelgoed voor youame ze krijgt speelgoed wat van mijn neefje nichtje is geweest maar niet alles hoor ik zoek een paar dingen uit maar wissel ook vaak dingen om ik koop vaker kleding voor haar
Tja, wij krijgen nu al vanalles. Zelf kopen we niet zoveel. Vroeger kreeg ik ook niet zomaar dingen, een Barbie ofzo kreeg ik alleen met mijn verjaardag of Sinterklaas en daar keek ik dan echt naar uit. Vind het jammer dat een hoop kinderen niet beseffen wat ze allemaal hebben en inderdaad, wat moet zo'n uk met een mobiel? Ik ken een meisje dat op haar kamertje meer en duurdere apparatuur heeft staan dan wijzelf in huis hebben. Je weet ook niet eens meer wat je voor haar verjaardag moet geven, want ze hebben alles al.
Kinderen in groep 3 een mobieltje? Het moet toch niet veel gekker worden! Wij zijn een paar jaar terug naar Indonesie geweest en zagen daar kinderen die zich de hele dag konden vermaken met een plastic zakje aan een touwtje als vlieger. En hier beginnen de kinderen al te bleren als ze geen idd geen tv of zo op de kamer hebben. Mijn man en ik hebben, door dit met eigen ogen te zien dat sommige kinderen wel blij MOETEN zijn met helemaal niks wel zoiets dat wij ons kindje straks niet te veel verwennen met speelgoed en zo. Ze moeten al lang blij zijn met wat ze hebben en het luxe leventje wat ze hier zullen krijgen.
Ik vraag me af wat het op de lange termijn zal doen met een kind als het alles krijgt wat het hartje begeert. Ik hoor sommigen hier al vertellen dat hun kinderen zelfs meer hebben en krijgen dan ze nodig hebben. Veelal omdat de ouders het zelf eigenlijk leuk vinden om te kopen of te geven. Niet eens omdat het kind er om vraagt. Als ik om me heen kijk (ik zit in het onderwijs) zie ik veel verwende kinderen, kinderen die de waarde van spullen niet in kunnen schatten, slecht met geld om kunnen gaan, jongeren met veel schulden (dat aantal is zelfs nog nooit zo hoog geweest in Nederland), kinderen die veel te veel televisie kijken en te weinig kinderen die buiten spelen. Ik vraag me af in hoeverre dat samen kan hangen met het feit dat ze als kind zoveel en zo makkelijk krijgen.
Kennen jullie toevallig dat tv programma. T heet zoiets als MY SWEET SIXTEEN. Die meiden krijgen werkelijk álles wat ze maar willen.. Die auto gekregen van pa en moe, niet de goede kleur (lexus) enz enz.. Zo in en in triest vind ik dit!
wij hebben eigenlijk niet veel zelf gekochy meer gekregen met zn geboorte en zn verjaardag en soms neemt iemand iets mee voor hem maar een tv en een computer op de kamer vind ik echt ver gaan dat krijgt hij dus echt niet miscchien als ie en jaar of 14 is dan ja maar zo vroeg al? en wat moet een kind van 3 met een mobiele telefoon! belachelijk. En meestal als mensen vragen wat ie wil hebben voor zn verjaardag enzo vraag ik meestal speelgoed waar hij ook wat van leerd bv tellen of letters herkennen van de vtech
Ja, dat heb ik ook eens gezien op MTV. Die kinderen staan echt buiten het leven. Die weten echt niet meer waar het om draait.
ok ik schaam me nu dood.. cailynn heeft echt te veel speelgoed.. eigenlijk alles van fisherprice wat maar te krijgen is en dan nog van andere dingen... er staat ook veel in de garage zoals een loopautootje enzo wantd at gebruiken we alleen buiten si het binnen te klein voor.. ons hui lijkt net een speeltuin eigenlijk... ze krijgt ook wel veel dingen van ons... maar ook omdat ze veel cadeaubonnen van de speelgoed winkel had dus ja.. maar ze is heel te vreden moet ik zeggen.. als ik dr een knuffel beertje geef dat ik tussen mn kleren vond is ze ook blij.. voor lopig koop ik trouwens ook even nik smeer..
Ik ken een vierjarige die voor sinterklaas een I-pod nano en een portable dvd-spelertje krijgt. Nou, dat vind ik dus echt veel te ver gaan. Geef zo'n kind iets waar 'ie echt iets aan heeft en nog iets van kan leren in plaats van iets wat hij alleen maar kan slopen
Een mobieltje als een kind in groep 3 zit, ja dat gaat zelfs mij te ver, de oudste (9) van mij heeft sinds kort een mobieltje, maar krijgt die enkel mee als hij na schooltijd nog naar buiten gaat (hij hoeft niet meer enkel in de straat te spelen) en bel ik hem op als hij zich toevallig ff niet heeft laten zien of ik wil weten waar hij is . Kinderen van mij hadden idd al vanaf dat ze een jaar of 4 waren een tv op hun kamer (later ook video dvd etc) kan daar niets verkeerds in vinden ik zelf vindt het heerlijk om s avonds op bed nog wat tv te kijken de kids vonden het heerlijk zich s middags ff terug te trekken naar hun kamer om ff lekker een uurtje tv te kijken (beneden heb ik vaak muziek op staan of atwt) tja dan is het gewoonweg lekker voor de kids dat ze lekker ontspannend op hun bed wat tv kunnen kijken . En ondanks dat ze in principe alles hebben wat ze hebben willen weten ze dondersgoed de waarde van de dingen omdat ze best wel veel dingen zelf hebben moeten betalen van hun eigen zakgeld .(leuk onderwerp voor een nieuw topic trouwens) .. Beneden hebben wij gewoon bijna geen speelgoed meer, enkel wat tekenspullen e.d. omdat er wel eens andere kinderen mee komen met vriendinnen dat ze wat te doen hebben in de tussentijd dat wij gezellig een bakkie doen Denk dat het ook afhankelijk is van hoe je zelf bent opgevoed, buiten het feit dat de kinderen tegenwoordig zoveel meer dingen hebben dan wij vroeger kan ik me niet heugen dat als ik iets wilde ik het niet kreeg ondanks dat mijn ouders het niet echt breed hadden. Enne ben daar niets minder van geworden en mijn kids net zo min, die zijn net zo blij met iets simpels (of dat nou knijpers zijn of niet, ben niet zo kapot van die knijpers die zo gemeen aan die velletjes kunnen blijven hangen eerlijk gezegd :winkJ
Is speelgoed niet gemaakt voor kinderen? Waarom zouden wij ons moeten aanpassen omdat ze ergens anders op de wereld geen speelgoed hebben? Zijn we daarom juist niet al blij voor onze kinderen dat hun het beter hebben? Ga je je kind elke dag rijst geven omdat ze het aan de andere kant van de wereld ook eten? En ze geen Macdonalds ofzo kunnen betalen? Ik ken een meisje die heeft voor haar eerste verjaardagdag ( EERSTE!) een flatscreen tv gekregen voor op haar kamer. DAT vind ik pas te ver gaan, net als de mobieltjes op jonge leeftijd. Maar wat is er mis met dozen vol speelgoed,gemaakt voor een kind,om zich te ontwikkelen. Tsja, je kan het verwend noemen of niet.. maar ik vind het niet meer dan normaal dat je kind dingen heeft om mee te spelen. Ligt ook aan de leeftijd, zodra je kind ouder word zal het ook om dingen gaan vragen zoals een pc,of dvd speler enz enz!
Nee dat niet maar ik leer mijn kids wel,net zoals mij is geleerd,dat datgene wat je opschept ook op moet opeten. En bijv niet je eten laten staan en wel een toetje nemen. Misschien komt het ook wel omdat ik nu zelf een heel ander leven heb dan ik had kunnen hebben. Hadden mijn ouders mij niet opgehaald dan had ik ook nooit alle luxe gehad die ik nu (nog steeds) heb. Maar ik wil wel dat ze weten dat het ook heeeel anders kan. En dat ze met kleine dingen ook tevreden zijn.
Ja maar dat is weer wat anders. Ik vind het ook belangrijk dat het eten opgegeten word, maar niet omdat het aan de andere kant van de wereld het er niet is, maar omdat een kind dat gewoon nodig heeft.Daar ben ik dankbaar voor, dat ik mijn kind dat wel kan geven,en zal het daarom juist ook niet laten. misschien een beetje cru, en wat hard overkomend, maar bedoel er geen kwade dingen mee.
Nou ja mijn ouders hebben mij altijd gezegd als ik niet datgene kreeg wat ik wilde qua eten/speelgoed/kleding dat als ik Indonesie was gebleven allang blij had moeten zijn met datgene wat ik had (=niks). En dat is ook zo,misschien had ik dan wel in een doos gewoond!Daardoor heb ik (en mijn man gelukkig ook) zoiets dat kids blij moeten zijn met datgene wat ze hebben. En dat ze geen dozen vol met spullen hoeven te hebben....
Ik vind wel dat als ze heel veel speelgoed hebben ze zelf ook niet meer weten waar ze mee moeten spelen, dus kan best wel overdreven zijn om dozen vol speelgoed te hebben.. Het is dus niet nodig. Vroeger had je ook maar1 popje waar je heel blij mee was en nu willen ze tegenwoordig om ieder dingetje en cadeautje. Maar goed ik praat nu wel over mijn verwende zoon.. die is nergens meer blij mee..
Ja, als ik zie wat kinderen allemaal hebben?! En het meeste is nog elektrisch ook, daar zijn ze zo op uitgekeken want ze hoeven zelf niks meer te doen dan behalve op een knopje te drukken ofzo. Kinderen moeten kunnen kiezen uit een paar dingen waar voor hun een uitdaging aan zit. Wij hadden vroeger blokken, lego, autotjes en puzzles en wat poppen en knuffels en daar vermaakten we ons prima mee. En als we ons dan verveelden gingen we buiten spelen of kussengevecht doen met oude kussens op de zolder. Tegenwoordig zitten al die kids achter de PC of TV. Als er sneeuw ligt buiten bijv., wie je ook ziet, geen kinderen. Dat klopt gewoon niet. Wij waren een keer op vakantie op een camping met veel rijke mensen. En die kinderen hadden allemaal superdeluxe, duur en elektrisch speelgoed. Ze verveelden zich dood en deden niks anders dan ruzie maken. Toen kwamen er een keer twee meisjes van een jaar of dertien die met de kids 'schipper mag ik overvaren' gingen spelen en de kids waren úúren zoet. Ik vind dus een dikke JA.
Het wordt bedacht voor kinderen, maar gemaakt om er geld mee te verdienen. Anders wordt het wel gratis weggegeven.