vind jij inleiden rond de 42e week te laat?

Discussie in 'De bevalling' gestart door lovekisses, 3 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovekisses

lovekisses Bekend lid

24 okt 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi!

Ik hoor regelmatig nare verhalen en situaties waarbij moeders tegen de 42e week ingeleid worden en dat de placenta en vruchtwater al bijna op waren of dat de kleine niet zo lekker ging..

Nu ben ik nieuwsgierig naar dames die tegen de 42 weken zijn bevallen of ingeleid en hoe het bij jullie en de kleine is gegaan..

En wat jullie een volgende keer zouden doen.. eerder in laten leiden of niet..

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik vind het prima zo aan het einde van de 41e week (41+5/6) MITS baby, vruchtwater en mama goed gecontroleerd worden in die laatste dagen en bij geringste twijfel actie ondernomen wordt.

3. lovekisses

lovekisses Bekend lid

24 okt 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kunnen ze de placenta dan ook in de gaten houden? Of die bijna op is of niet..

4. Mamakuh85

Mamakuh85 Actief lid

11 jan 2013
    474
    0
    0
    Ik vind het ook prima. Komt omdat ik het zelf op een positieve manier mee gemaakt heb. Was 41+1 toen ik weer op controle ging kreeg toen ook ctg+echo alles was prima in orde na 2 dagen weer ctg+echo weer alles prima in orde. en daarna zei dat ik dacht dat ik hem minder voelde volgende dag meteen ingeleid ze laten je dan echt geen risico lopen.

5. nynke1980

nynke1980 Actief lid

25 okt 2007
    481
    0
    0
    Friesland
    Bij mijn eerste bevallen met 42+1 (ingeleid). Mijn placenta zag er nog mooi uit zeiden ze na de bevalling. Ook was er niks mis met mijn dochter. Nu met 41 weken ben ik er echt aan toe om met 41+3 ingeleid te worden....

6. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    41+3 bevallen, kindje was er heel slecht aan toe (met alle gevolgen van dien, die ik hier zal besparen). Meconium houdend vruchtwater, überhaupt bijna geen vruchtwater meer, placenta was verkalkt.
    Bij mijn dochter met 38+3 bevallen (ingeleid). Dochter deed het meteen goed. Voor mij nooit meer overtijd lopen dus.... veel te negatieve ervaring mee.

7. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik ben bevallen met 41+5, helemaal natuurlijk. Ik wou bij voorkeur zelf ook nog even afwachten want ik voelde me goed en ik zag op tegen de inleiding. Wel heb ik uiteraard de controles gekregen op voldoende vruchtwater etc. Mijn zoon deed het meteen hartstikke goed, dus voor mij was het helemaal goed hoe het gelopen is.

Een kennisje van een fb-groep hield echter haar hart vast bij de dagen die voor mij verstreken. Haar babytje was in 2010 tm 41 weken kerngezond en is daarna in haar buik overleden. Zij vond dus dat ik zelf moest aandringen om niet over de 41 weken te gaan. Dus ja, zo heeft ieder zn ervaringen.

8. Minnimouse

Minnimouse Actief lid

15 nov 2009
    311
    0
    0
    Had tijdje terug hier ook een topic over geopend. Heb in mijn omgeving heel veel negatieve ervaringen met doorlopen tot 42 weken helaas. Daarom wil ik het zelf ook niet...bij twee van die ervaringen waren de ctg en de echo's ook gewoon goed, en toch ging het mis....eng idee!
    Daarbij is aangetoond dat de week van 41 naar 42 in de buik doorbrengen voor het kind geen voordelen heeft. Tja dan wordt de keus wel makkelijker. Dat inleiden meer pijn doet, jammer dan, dat zien we dan wel weer.

9. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ben 3 keer ruim overtijd geweest, inleidingen telkens gepland bij 42 wkn, maar gelukkig nooit nodig gehad. Toch iedere keer spontaan voor 42 wkn bevallen.

Mijn eerste is spontaan gekomen met 41+3 wkn, bevalling was snel en soepel, kindje deed het meteen prima, placenta was groot en in goede conditie zo ver ik weet. Echo en CTG in de week ervoor waren ook prima in orde. Er was geen enkele reden om voor 42 wkn in te grijpen, aldus gynaecoloog.

Mijn tweede is spontaan gekomen met 41+5 wkn, bevalling nog veel sneller en soepeler, gewoon lekker thuis. Kindjes deed het ook meteen prima, placenta ook weer flink en in goede staat. Wel naar ziekenhuis gemoeten voor glucosecontroles omdat ze groot was (4520 gram).

Mijn derde is spontaan gekomen met 41+0 wkn, bevalling soepel, ook weer lekker thuis. Kindje deed uitstekend, placenta ook weer top, en heerlijk thuis droomkraamtijd gehad zonder problemen!

Dus tja, in mijn geval, als men 41 wkn als grens had aangehouden, had ik waarschijnlijk 3 inleidingen gehad (met mogelijke problemen van dien), in plaats van 2 thuisbevallingen. Dus nee, ik vind 42 wkn niet te laat! :p
    Bij de eerste 2 was het standaard om te wachten tot 42 wkn, maar bij nr 3 kreeg ik opeens zelf de keuze of ik tot 41 of 42 wkn wilde doorlopen. Zonder aarzelen dus voor 42 wkn gekozen ;)...

10. megacarls

megacarls Niet meer actief

Mijn zus liep ook tot bijna 42 weken over. Ze werd heel lafjes ingeleid en steeds naar huis gestuurd terwijl ze een gecompliceerde hartafwijking heeft. Van de Cardioloog had ze achteraf helemaal niet overtijd mogen gaan want het heeft haar veel van haar hartconditie gekost. In elk geval, op de dag dat ze haar in het ziekenhuis hielden werd er ineens met allerlei bombarie een spoedkeizersnede uitgevoerd omdat het kindje het niet meer goed had. Ik vind het dus ook heel erg slecht dat ze zo lang afwachten.

Ook zijn er hele nare verhalen van het te lang afwachten met inleiden met desastreuze gevolgen.

Na aanleiding van dat het in 2010 eens in het nieuws is geweest hebben ze bij ons in het ziekenhuis gezegd dat je dan met 41 weken ingeleid wordt. Dat wil nog niet zeggen dat je meteen aan het infuus gaat, maar dan gaan ze wel langzaam wat meer toepassen om de boel op te wekken. Ik werd daar wel gerust van. Ikzelf ben nooit over de datum gegaan. Eerste kwam spontaan bij 39+3, tweede ingeleid bij 37+1, geboren op 37+2. Ik hoop bij de derde ook rond die tijd ingeleid te worden, al zal mijn gyn eerder willen afwachten tot na de 38 weken.

11. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik vind dat met max 42wkn je baby er moet zijn. Te veel meegemaakt dat het mis ging bij anderen.. Zelf uit mezelf met 41wkn bevallen..

12. SLT

SLT Lid

12 apr 2013
    86
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de eerste met 42+2 ingeleid... Met 42 wkn doorverwezen naar gyn. Alles leek goed dus 2 dgn later ingeleid. Al met al geboren met 42+3 aan het einde van de avond middels keizersnee (en daarvoor de gehele bevalling). Kindje was er 'slecht' aan toe apgar van 3 ik had koorts gekregen etc.

Andere twee bevallingen met 40+3 en 39+6 ingeleid. Snelle bevallingen geweest zonder hele bijzondere dingen...
    Bij nr 3 had ik het nog wel willen afwachten maar mijn bloeddruk was (ineens) te hoog.

13. lovekisses

lovekisses Bekend lid

24 okt 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mag je van je vk eisen dat je uiterlijk met 41 weken ingeleid wil worden indien dit nodig is?

Ik heb een hele harde en stugge vk die tot nu toe veel maling heeft gehad aan wat ik wil of mijn mening.. maar ik wil hoe dan ook niet langer dan 41 weken lopen..

14. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Grote kans dat ik deze week ervaringsdeskundige wordt. Ik ben vandaag 41+4, dus bijna 42 weken.
    Mijn twee oudste dochters zijn allebei spontaan geboren na 41 weken, in goede conditie. Met die reden heb ik besloten om de bevalling af te wachten. Ik wil graag thuis bevallen en zie er vreselijk tegenop om vast te liggen aan een infuus in het ziekenhuis.

Ik weet niet of ze je met 41 weken gaan inleiden als er geen medische indicatie is. Als ik jou was zou ik naar het seroniteitsbeleid van de verloskundigenpraktijk vragen. Vooral als dit jou meer rust geeft. Dan kan je al het e.a. bespreken.

Iedere vrouw staat hier anders in, ook gekleurd door eigen ervaringen en ervaringen van vrouwen om hen heen. Succes met je overwegingen.

15. Minnimouse

Minnimouse Actief lid

15 nov 2009
    311
    0
    0
    Je hebt het recht om vanaf 41 te worden ingeleid! Vind het echt slecht dat verlos zo doet :x
    Dat recht op inleiden met 41 weken is vastgelegd in NL en je zal nergens een gynaecoloog vinden die je dan niet wil inleiden. Als je verlos moeilijk doet mag je haar gewoon passeren en een afspraak maken in het zh.
    Je moet soms zelf ook wel mondig zijn hoor, zij mag vinden wat ze wilt maar jij moet aangeven wat JIJ wilt, en als dat redelijk is dan moet ze zich daar bij neerleggen! Succes!

16. lovekisses

lovekisses Bekend lid

24 okt 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL

Top dankjewel!!

Hoopte op zo een antwoord! Ben zeker wel mondig hoor haha maar ook mijn partner wil absoluut niet later dan de 41 weken.. en mijn moeder die had zelf met 40 weken al verminderde vruchtwater.. dus ik sta achter mijn keuze..

Toevallig is een kennisje van mij vandaag 41 weken en wij lopen bij dezelfde vk.. nu wil de vk haar pas met 42 weken op controle laten gaan voor een echo en ctg en dan na de 42 weken pas inleiden.. zij zelf staat hierachter, maar mijn haren gaan ervan overeind en dan besef ik toch weer dat mijn vk niet helemaal jofel is

17. timmie78

timmie78 Lid

30 sep 2012
    9
    0
    0
    Groningen
    Ik ben ingeleid met 42 weken. Achteraf gezien vond ik het te laat.
    Jens was 4570 gram. Mij was verteld dat hij boven gemiddeld zou zijn, maar ruim 9 pond was erg heftig. Ik weet niet of het veel had uitgemaakt om met 40 weken te bevallen, maar als ik alles had geweten had ik er op aangedrongen om eerder te bevallen. De
    laatste 2 weken van de zwangerschap waren ook erg zwaar.
    Placenta en navelstreng waren verder wel goed en ook was er nog genoeg vruchtwater, volgens mij had Jens er nu nog gezeten als ik niet was ingeleid haha.

18. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik lees even mee. Mijn eerste kwam met 38+2 weken spontaan en toen werd mij na de bevalling gevraagd of ik had gerookt, omdat mijn placenta er zo uitzag. Hij was dus al redelijk op. Ik ben daar best van geschrokken, omdat ik dus nooit heb gerookt en ook verder heel bewust heb geleefd.

Ik verwacht nu ook nog eens een flinkerd, dus dat maakt het helemaal spannend voor me. Op zich hoor ik wel dat inleiden langer kan duren en vaker leidt tot ingrepen, maar ik beval toch liever van een gezond kindje dan dat ik moet wachten en dingen dan mis zouden kunnen gaan..

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    Wat ik zo vreemd vind, is dat de gyn de beslissing maakt en dat je daar dus maar genoegen mee moet nemen.

Jongste dochter kwam spontaan met 41+1
    Toen ik zwanger was van zoon, bijna weken, kwam ik bij de gyn, op een woensdag. Ik zat er echt helemaal door heen door het niet slapen s'nachts door uren durende voorweeën, en bekkeninstabiliteit. Jammer de bammer, haar woorden: "de natuur het werk laten doen".:$ De maandag daarop kon ik weer terug komen.
    Mooi niet dacht ik, en heb een afspraak voor vrijdag gemaakt bij een andere gyn. Ik kwam binnen en het eerste wat hij zei: u bent er klaar mee he...Wat was ik blij dat die man mij wel wou helpen:p!
    Hop de agenda er bij en ingepland voor inleiden maandagochtend. En joepie, zondagavond braken spontaan mijn vliezen!Zoon geboren met 41+1, net als zijn zusje :)

Alles verder in orde met kind en placenta

20. lovekisses

lovekisses Bekend lid

24 okt 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL

Wat fijn dat het toch nog zo is gelopen voor je!
    Ik vind dat je veelste vaak hoort dat de artsen niet goed luisteren naar hun patienten..

Mijn zusje dat er met 39 weken helemaal doorheen en had al iets ontsluiting dus heeft haar arts het een handje geholpen.. maar hoe vaak hoor je dat nou? Is echt mazzel hebben

Deel Deze Pagina