Hallo dames, Graag zou ik willen weten wat jullie doen. Volgens het cb hier mag ik smeerworst en smeerkaas op haar brood doen. dit vond ik vreemd aangezien daar veel zout in zit. Dus heb ik die vraag bij de voedingdeskundige op dit forum gesteld en die zegt inderdaad liever niet en anders 1x pw. Ik geef haar appelstroop of iets uit het fruitpotje. Maar vandaag hebben ze haar op het kdv een boterham met smeerworst gegeven, zonder dat ik daarvoor toestemming heb gegeven. Ben ik nou zo overdreven? En wat geven jullie? Wat is het advies op jullie cb? En kunnen baby's hier allergies voor zijn? Thanks!
ik vind/vond smeerworst en smeerkaas niets voor een baby en bij een ouder kind ook niet iets voor elke dag. Mijn cb stelde het wel voor als brood beleg, maar vond het ook prima dat ik daar mijn eigen mening over had/heb. Allergisch kunnen ze er vast wel voor zijn, zit vanalles in. Ik gaf ze op die leeftijd meestal nog alleen boter op brood vonden ze heerlijk. ook weleens appelstroop. Ik zou gewoon zeggen op het kdv dat ze dat niet mag als je dat niet wilt. Lijkt me dat ze dan wel zullen luisteren. Overigens zal ze van die ene boterham ook niets krijgen hoor.
Met negen maanden kreeg ze smeerworst en smeerkaas op de boterham maar niet iedere dag. Meestal appelstroop, jam of plakje kipfilet..
Mijn zoontje is 8 maanden en die geef ik alleen boter op brood. Vind ie heerlijk. Vanaf 1 april gaat hij naar een kdv en daar krijgen ze geloof ik wel smeerworst op brood. Voor die ene keer per week vind ik dat prima en maak ik me er niet druk om.
Als het met mate is... Dochter gaat 2 dagen per week naar de creche, daar krijgt ze geloof ik ook wel smeerworst. Thuis krijgt ze fruit- of appelstroop, dat eet ze echt het liefste. Verder vraag ik me ook weleens af wat nou het beste is. Het CB hier zegt 20+ smeerkaas, dieetmargarine en andere magere dingen en dat terwijl je zo vaak hoort dat kinderen juist die goede vetten zo hard nodig hebben... Wat is dan wijsheid? Dochter is niet te dik ofzo, maar het is maar een kleintje dus ik denk wel dat we moeten 'oppassen'?
Wat apart. Hier geen fan van de smeerkaas, idd heel erg zout lijkt mij(dat doet toch het hele effect van zoutvrij koken teniet?). Is smeerworst ook zout? Dat heb ik wel, krijgt hij 2x per week. We hebben hier rozenbotteljam van roosvicee, smeerworst, appelstroop en ik ga beginnen met een plakje kipfilet. Heel af en toe doen we een tosti met alleen kaas, groot succes maar niet voor heel vaak! En ook heel af en toe een pannenkoek zonder iets erop, ook groot succes maar ook niet te vaak!! Edit: Ik las laats ook iets over notenpasta ofzo? Wie weet precies hoe dat heet en vanaf wanneer dat mag?? Amandelpasta?? Zoiets..?
NooNoo ik koop juist alleen maar pure en "echte"(of hoe moet je dat omschrijven, gewoon en niet mager/light etc.) producten. Hij krijgt bijvoorbeeld zoutvrije roomboter op brood. Zolang ze niet overdadig veel krijgen mag het best gewoon zijn, die toevoegingen in al dat light spul schijnt ook weer niet goed te zijn zo blijf je bezig. En baby's worden echt niet te dik als je gewoon met mate voed en bij extra honger een stuk fruit geeft, een broodkorst of een soepstengel ipv al die zoete troep die "speciaal voor baby's" op de markt is. Volgens mij kunnen ze daar wel te dik van worden, nijntje koekjes, pyamapapjes dat soort spul.
Bij ons op het kdv is de stelregel geen smeerworst en geen smeerkaas. Wij geven het allebei eigenlijk niet omdat ze het niet zo lekker vinden maar toen ze kleiner waren 1-2 x per week. Niet geven vind ik persoonlijk wat overdreven maar misschien kun je gewoon aangeven dat ze het thuis krijgen en dus NIET op het kdv? En over magere producten? Nergens goed voor zolang kinderen een gewone ontwikkeling doormaken. Wel is het verstandig om een goed beeld te hebben van wat kinderen allemaal verbruiken. Het gaat vaak om EN EN... (EN vetten, EN suikers (in drinken bijvoorbeeld), EN snoepen, EN veel)
smeerworst is toch orgaanvlees (lever) dus in mijn ogen zowiezo niet 'goed'? Ik geef ook meestal wat van het fruithapje erop of ander fruitbeleg. (maar droog brood vind ze het lekkerst!)
de ene dag smeerkaas, de andere dag appelstroop. Ook een keer smeerworst geprobeerd maar dit vind ze niet zo lekker
De reden om niet teveel smeerworst te geven is voor zover ik weet dat er veel vitamine A in zit en het is niet goed om daar teveel van binnen te krijgen.
Rond die tijd gaven wij hier ook nog alleen boter op brood en soms appelstroop of zo. Hier kreeg ze ook op het kdv smeerkaas op brood, maar dat deed ik dan thuis niet meer. Als je toch een keer thuis smeerkaas wil geven, dan kun je het beste die van la vache qui rit pakken, bevat het minste zout! Wat betreft de smeerworst/paté: is helemaal niet slecht, maar vanwege de vit A niet aan te raden om te vaak te geven. Vanaf 1 jaar geven we wat meer soorten beleg: pindakaas (ook erg favoriet hier), tosti met jonge kaas, kip- en kalkoenfilet, soort roomkaas, vruchtenhagel etc.
Mijn dochter eet eigenlijk van alles op brood. Smeerworst, smeerkaas, appelstroop, plakjes banaan, vruchtenmoes, jam, plakje kaas of kipfilet. En eigenlijk probeer ik het gewoon zoveel mogelijk af te wisselen.
Hier vooral het zonnatura schap dus jam, appel-peren stroom, champignon of tomaat pate of gewoon roomboter. Nu ook soms een plakje jonge kaas of smeerkaas van la vache qui rit (maar dat is echt een grrote kuip en maar 1 week na opening houdbaar dus dat koop ik alleen als ik er ook zin in heb)
Inderdaad. En als je het al geeft, dan de volvette producten, dat is goed voor baby's. Net zoals normale boter, geen dieetboter. Aldus mijn diëtist
Ik geef wat hij/zij goed eet en dat is hier smeerworst, appelstroop of smeerkaas etc. Ik pak willekeurig iets. Ik denk er verder niet bij na en ik vind het wel best. Al die adviezen, ik zou er gek van worden. De 1 zegt dit, de ander zeg weer dat. Gewoon doen waar jouw kindje het goed op doet en waar jij je goed bij voelt. Nee ik bedoel geen dingen als rosbief, cocosbrood etc.
Wij geven ons zoontje brood in de yoghurt gedoopt, heerlijk vind hij het. De andere kinderen zijn er ook groot mee gworden.
hier 1x pw smeerkaas, jam of appelstroop. voor de rest gewoon boter vindt hij net zo lekker. ik heb smeerworst laatst gegeven maar hij vond het heel vies dus dat doen we niet meer.
Op die leeftijd kreeg onze zoon droog brood of een dun laagje boter. Vond ie heerlijk. Sinds een maand of wat heeft hij beleg ontdekt. Tja, als mama vrolijk hagelslag loopt te strooien wil hij natuurlijk ook. We zijn begonnen met een heel dun laagje appelstroop of een dun laagje pindakaas. Inmiddels krijgt hij af en toe ook een dun laagje pasta of een beetje hagelslag of vlokken. Gestampte muisjes lust hij ook erg graag, trouwens. Heel af en toe honing. (Niet doen bij kindjes jonger dan 1!) Maar hij eet nog geregeld een droge boterham en dan vindt hij dat ook wel best hoor. Meestal eten we samen en dan krijgt hij beleg. (Want papa en mama hebben ook wat op brood.) Maar als hij tussendoor een boterham krijgt, geef ik hem meestal gewoon zo. Mijn (schoon-)ouders geven soms wel smeerkaas op brood. Daar krijg ik geen stuip van hoor. Thuis krijgt hij het niet, daar misschien wel een keer. Dan krijgt hij een keer meer zout binnen. Geen ramp hoor, zo af en toe.
Hahaha wat een vieze combi houden kids toch van hè? Mijn neefje van toen 1 jaar at brood met een laag mosterd!! inmiddels is ie 14 jaar en eet ie het nog steeds. Bah!