Nog een aantal weken en dan is onze wereldburger er. Ik wil borstvoeding gaan geven. Na mijn verlof moet ik weer 32 uur gaan werken (financieel nodig). Ik werk in de ouderenzorg en een mogelijkheid om te kolven, moet wel te regelen zijn. Mijn vraag is of het wel verstandig is om zo veel te kolven. Of is het toch beter om flesvoeding te gaan geven?
Hoi, Dat gaat prima hoor, ik werk 34 uur ( 8,5 per dag) en geef mijn dochter al ruim 7 maanden bv. Ik kolf 2x per werkdag. Een goede dubbelzijdige kolf is wel aan te raden.
het is altijd beter om te kolven natuurlijk! De kwaliteit van je bv wordt niet minder omdat je het kolft! Wel zal het iets van jou vragen. Ik heb het zelf altijd als rust momentje gezien. Maar ook als noodzakelijk, ik wilde bv geven, dús ik kolfte. punt. sommige vrouwen merken dat ze vaker moeten kolven, dan dat hun kind drinkt. Maar jou werk is verplicht om je een kwart van je werktijd de mogelijkheid te geven. Wel is het misschien slim om te investeren in een dubbelzijdige kolf tegen die tijd. Dan ben je dubbel zo snel klaar, en dat is wel fijn natuurlijk!
Ik heb ook maar geprobeerd het als rustoment te zien, hoewel het soms ook wel lastig uitkwam. Maar het is prima te doen hoor! Ik zou sowieso starten met borstvoeding. Mocht je nu als je eenmaal aan het werk bent, merken dat het toch niet bevalt kun je altijd nog rustig afbouwen.
Waarom zou het niet verstandig zijn om veel te kolven? Als de borstvoeding goed loopt en je wilt er mee doorgaan, dan kan dat ook als je 32 uur werkt. Ik werk ook 32 uur en kolf nu nog twee keer per dag, eerst drie keer. Dat gaat wel prima eigenlijk. Ik heb ook een tweezijdige elektrische kolf en dat is wel fijn (want snel). Het enige is dat ik merk dat ik soms een beetje sloom wordt van kolven. Maar dat zal er mee te maken hebben dat ik nogal gehaast kan zijn. Het is, denk ik, beter als je er goed de tijd voor neemt en het ziet als een rustmoment. Maar dan is het goed te doen. Maar eerst maar eens beginnen zou ik zeggen. Dan kan je na een paar maanden besluiten of je doorgaat of overstapt.
Ik werk ook 32 uur. Met een goede dubbelzijdige kolf en een neusspray om snel een Tsr op te wekken ben je in 10 à 15 minuten klaar. En het zijn maar een paar maanden die je moet overbruggen. Vanaf 6 maanden kun je al over naar 2x per dag en ik kolf nu nog maar 1 keertje. Zonde om over te stappen op flesvoeding als alles goed loopt
Ik moet over 5 weken weer beginnen voor 32 uur per week en hoop ook te kunnen kolven totdat zoontje 6 maanden is. Ik heb vrijdag een dubbelzijdige kolf besteld. En je kan natuurlijk proberen al een voorraadje aan te leggen tijdens je verlof, mocht het kolven dan toch niet zo goed lukken als gehoopt dan heb je nog wat in de vriezer liggen!
Bij de oudste werkte ik 5,5 dag per week, bij de jongste 4 dagen plus twee avonden studie. Ik hoefde niet idioot veel te kolven hoor, maar drie keer op een werkdag, e een keer o een avond. Kovenis natuurlijk altijd beter dan je kind kunstvoeding geven. Gewoon doen.
Na mijn eerste ging ik ook weer 32 uur aan het werk. Kolven ging prima. Zolang je op je werk een rustige plek hebt waar je kunt zitten, is het goed te doen. Ik redde het met 2 keer kolven per werkdag, en dan voedde ik hem op het kdv bij het ophalen weer. Hij heeft uitsluitend BV gehad tot 7 maanden (laatste maand beetje groente als bijvoeding). Daarna ben ik de voedingen overdag gaan vervangen door kunstvoeding, maar dat hoef je dan nog niet te doen als het lekker loopt. Ik vond een dubbelzijdige elektrische kolf wel een must, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Hier veel handige tips en info mbt kolven op het werk / bv en werk: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding
Zelf vond ik het kolven bij M vrij vreselijk, maar ik kolfde niet heel erg veel en M weigerde heel vaak de fles. Dit zorgde toch voor stress. Bij T ging het veel beter en ook nu verwacht ik minder problemen. Scheelt ook dat ik nu in geval van nood geen probleem zou hebben met een keertje KV, bij M was dat in mijn hoofd iets verschrikkelijks . Dat had me toen wel veel gedoe en stress gescheeld ... al denk ik dat ze het waarschijnlijk niet had geblieft ...