Vinden jullie dat dit mag?

Discussie in 'De lounge' gestart door nutts, 21 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Ik hou het vaag ivm herkenbaarheid maar wat vinden jullie hiervan.

Ik betaal iemand voor een dienst/ werk ( gewoon wit is een bedrijf). Die persoon heeft in die tijd dat ik betaal mij dingen horen zeggen of heeft dingen aan mij gevraagd of ik heb die persoon iets verteld ( andersom ook trouwens)en dat doorverteld. Mag dit zomaar en is het raar dat ik dus hiermee wil stoppen en me niet meer veilig voelt

2. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Nog een aanvulling al zeker 2 jaar lang dus dacht dat de verstandhouding goed was

3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.721
    113
    Nou, dit is wel heel vaag, maar lijkt me aan een eventueel beroepsgeheim liggen. Een schilder heeft dat bv niet. Dus als jij al je geheimen aan een schilder vertelt dan kan hij daar alles mee doen wat hij zelf wil. Of het netjes is is een tweede, en of hij je als klant kwijt kan raken is dan een keus die hij maakt.

Paardenbloem, Athina, spruitje80 en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Het is een les die hobby gerelateerd is

5. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.297
    394
    83

Ik ben bang dat je daarin geen beroepsgeheim hebt.
    Tenzij er een overeenkomst getekend is en daarover er iets in staat

6. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.073
    1.569
    113
    Ik denk daar zo heel moeilijk wat over te zeggen is. Heeft de betreffende persoon een beroepsgeheim over werkinhoudelijke zaken en hetgeen dat doorverteld is heeft daar betrekking op, dan is dat natuurlijk fout van degene. En dan zou ik zeker niet meer in zee gaan met die persoon.

Heeft het verder niks met beroepsgeheim of zo te maken, dan is het natuurlijk ook een beetje aan jezelf dat je wellicht dingen hebt gedeeld die je niet met hem/haar moeten delen.
    Is natuurlijk ook niet netjes.

Het staat je uiteraard ten alle tijden vrij om ergens mee te stoppen.

7. Mrs1

Mrs1 Actief lid

10 jan 2017
    284
    106
    43
    Als ik het goed begrijp ben je bij iemand ivm een hobby, laten we zeggen je volgt pianoles of je leert pottenbakken (puur als voorbeeld)?

Als je dan dingen verteld die voor jou gevoelig liggen dan zou het erg netjes van die persoon zijn er niks mee te doen, niet te vertellen aan anderen maar uiteraard mág het natuurlijk wel. Het is niet de verantwoordelijkheid van die persoon om jouw verhalen 'geheim' te houden. Neemt niet weg dat ik er persoonlijk dan wel klaar mee zou zijn en er zou stoppen. Vooral omdat je het idee hebt een goede verstandhouding te hebben en die persoon naar dus klaarblijkelijk anders over denkt. Of misschien zich van geen kwaad bewust is dat het doorverteld is dat kan uiteraard ook..

8. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Klopt dit dus en het is bewust doorverteld ( naar wat ik begreep) en die persoon heb ik dus ook een luisterend oor gegeven vertel die dingen toch ook niet door

9. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Niet netjes, en snap je gevoel. Maar ze heeft geen beroepsgeheim maar het “hoort”. Natuurlijk niet

10. meisjemetdeparel

meisjemetdeparel Bekend lid

16 feb 2023
    594
    1.550
    93
    Maar dat heeft niets te maken met of het mag of niet. Zelfs niet als je hebt aangegeven dat die persoon het voor zich moet houden. Het gaat er wel om of jij dat wel of niet acceptabel vindt. En als je dat niet acceptabel vindt, stop je met het contact.
    (dat zou ik doen in ieder geval)

Paardenbloem, Ysabella, NiekeKris en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Shalom

Shalom Niet meer actief

Het is niet verboden in zo'n geval iets door te vertellen. Netjes is het uiteraard verre van. Ik denk dat je nu vooral weet wat je wel of niet aan deze persoon hebt.

12. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Waarom spreek je deze persoon er niet gewoon op aan?

Ongeacht wat wij er van vinden. Jij vind het vervelend dat het doorverteld is.

Dus in mijn ogen bespreek je het dan met deze persoon. Of je laat het zo en bespreekt niets persoonlijke met diegene meer.

Paardenbloem, Zeebra en Sado vinden dit leuk.
  13. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

9 sep 2014
    2.966
    2.294
    113
    Vrouw
    Houten
    Hangt er beetje vanaf ook om wat voor gegevens/info het gaat die doorverteld wordt. Stel het zijn echt privacy gevoelige gegevens (medische zaken bijvoorbeeld) dan heeft zo iemand nog steeds te maken met een AVG wetgeving, ook al is er geen beroepsgeheim.

Als het echter totaal niet gaat om privacy gevoelige onderwerpen dan mag het wel, het is alleen natuurlijk totaal niet fraai/netjes.

14. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.667
    6.562
    113
    Vrouw
    Ik geef zo'n cursus (taal) en wanneer iemand me iets in vertrouwen vertelt, zal ik dat nooit doelgericht doorspelen aan een ander.
    Ik verwacht dat vertrouwen ook andersom, als ik ergens iets over vertel bijvoorbeeld.

Wel is het zo dat je een positie docent/student hebt en ik geen vriendschappelijke relatie aanga met mijn cursisten bijvoorbeeld.
    De lessen zijn informeel, voor zover ik weet is er geen beroepsgeheim maar ik heb wel een bepaalde mate van fatsoen meegekregen vanuit huis ;)

zigzag en lorreke vinden dit leuk.
  15. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Of het echt niet mag, ligt aan de functie. Maar ik kan me goed voorstellen dat als je er achter komt dat iemand al twee jaar van alles doorverteld - of dat nu gevoelige onderwerpen zijn of niet - je dat onprettig vindt en daarom de samenwerking wil stoppen.
    Ik zou het wel eerst met die persoon bespreken, wie weet is die zich echt van geen kwaad bewust en gewoon erg naïef op dat gebied. Dan is dit een goede les, en valt die samenwerking misschien nog te redden.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  16. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Ik heb gisteren een gesprek gehad en besloten het contact volledig te verbreken. In dit soort mensen wil ik geen energie meer steken. Vind het erg laag aangezien er een vriendschappelijke relatie was maar die ging blijkbaar maar 1 kant op. En dat ik van diegene ook dingen weet dus dat het gepraat moet stoppen en dat ik diegene dus nooit meer wil zien of spreken

evaleana, Zeebra en lorreke vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina