Fibromyalgie & Zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door mopsje, 7 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mopsje

mopsje Actief lid

2 nov 2006
    272
    0
    0
    Hoi meiden,

ik ben mopsje 27 jaar en ben nu met de 10 ronde bezig voor ons 1e wondertje.
    ik heb alleen een vraagje ik heb fibromyalgie (weke dele reuma)
    en vraag mij af of er mensen zijn die ervaring hier mee hebben tijdens zwangerschap (als er mensen zijn die dit ook hebben dan he ;) )
    Weet dat het niet erfelijk is en dat ik wel minder pijn zal hebben tijdens de z3wangerschap maar ja hoe voel ik mij na de bevlling enz enz .
    heeft iemand ervaring ermee of kent iemand die daar ervaring mee heeft.
    hoor graag van jullie.

liefs mopsje

2. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Op zwangerschapsgym zit ook een vrouw met fibromyalgie. Zij heeft gek genoeg heel weinig last gehad tot nu toe tijdens haar zwangerschap (minder dan voordat ze zwanger was). Ze draagt wel zo'n bekkenband.

3. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik ken iemand die dat heeft. Haar zwangerschap is goed verlopen, ze had en heeft er niet meer last van dan ze normaal al had.

Meer weet ik niet eigenlijk.

4. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Hey Mopsje!

Ik heb ook fibromyalgie! Helaas zijn de klachten bij mij niet minder geworden maar juist erger. Al is het soms ook heel moeilik om onderscheid te maken tussen zwangerschapsklachten en fibromyalgie.
    Het is geen vaststaand feit dat je minder klachten hebt tijdens de zwangerschap hoor!

Maar ik heb wel vaak gelezen dat de klachten tijdens de zwangerschap wel minder worden.. dus wie weet ben jij straks wel een van de gelukkigen :)

Hoe het na de bevalling zal zijn durf ik nog niet aan te denken ;) Zie ik tegen die tijd wel weer!

5. elasMIEKje

elasMIEKje Actief lid

14 feb 2006
    152
    0
    0
    Hoi, ik heb ook fybromyalgie en ik ervaar geen extra klachten tijdens mijn zwangerschap. Gelukkig maar.....

Maar zoals als eerder hier gezegd is dat dus geen garantie en ik ben pas 20/21 weken zwanger dus.....

Groetjes,
    Miek

6. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    ik heb fibromyalgie en CVS en vooral de eerste 10 weken heb ik me heel erg slecht gevoeld. enorm veel meer fibro-pijnen, slaapstoornissen flink verergerd, etc.
    inmiddels ben ik 22 weken zwanger, en de fibropijnen zijn na een week of 10 aardig afgezakt, ik heb echter enorm veel last gekregen van mn bekken en ischias, wat met de week erger word.
    maar desondanks geloof ik dat ik er tot nu toe heel genadig vanaf kom, ik ken diverse mensen met firbomyalgie die enorm achteruit zijn gegaan tijdens zwangerschap en waarbij het na de bevalling ook niet meer hersteld is.
    ik hoop natuurlijk dat ik niet in de resterende 18 weken tot die categorie ga behoren, maar ik heb zelf het gevoel van niet. ik vrees wel dat de problemen met mn bekken en ischias erger zullen worden, maar als je eenmaal zwanger bent, en je voelt je kleintje... dan is dat het echt enorm waard!
    tuurlijk heb ik van te voren ook wel wat in de stress gezeten, maar ik heb besloten die angst geen rol te laten spelen in het wel of niet aan kinderen beginnen. ik heb nog altijd zoiets van ik zie wel hoe het zal zijn, je krijgt er een enorm geschenk voor terug.
    ik denk ook dat het niet te voorspellen is wie er achteruit gaat door zwangerschap en wie niet. je hoort ook wel eens de succesverhalen dat iemand zich juist zwanger geweldig voelt.
    ik hoop dat jullie wondertje snel een feit zal zijn!

7. mopsje

mopsje Actief lid

2 nov 2006
    272
    0
    0
    meiden,
    bedankt allemaal.
    ben erg blij met het lezen en de fibro had me er ook echt niet van mijn kinderwens afgekregen hoor ;) .
    mijn schoonmoeder heeft al gezegd dat als ik zwanger ben ze met mij samen zwanger wil zijn ha ha ha.
    ze kan niet wachten tot het zover is.
    maar vind het wel fijn dat er meer meiden hier zitten die fibro hebben kan je een beetje je ei kwijt met elkaar enzo.
    meiden spreek jullie gauw liefs mopsje
    en geniet van jullie zwangerschap ik moet nog effe door oefenen ;)

8. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Ik heb een vriend met FM en hij heeft een hele grote site hierover: Site over FM Er staat ook wel wat info op over zwangerschap.

Links op de site staat een hele lange onderwerpenlijst. Met de groene pijltjes die eronder staan kan je naar beneden scrollen. Na een poosje zie je dan het kopje 'zwangerschap' met daaronder verwante onderwerpen die je aan kan klikken.

9. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    goeie site FreeWilly ! :thumup:

Hij staat nu bij mijn favorieten.
    Onder kopje zwangerschap staan ook erg veel tips!
    Ben er heel blij mee!

Ik heb er al rekening mee gehouden dat ik na de bevalling niet veel waard meer ben.
    Ik verblijf daarom ook 8 dagen in een kraamhotel. Omdat ik gewoon van mezelf weet dat als ik thuis ben dat ik dan over mijn grenzen ga en teveel dingen ga doen. Vandaar het hotel ( word lekker vergoed door het ziekenfonds ;) )
    Mijn moeder neemt 3 weken vakantie om mij te helpen met de baby en het huishouden. En mijn man neemt ook vakantie.

Ben heel benieuwd hoe ik er aan toe zal zijn na de beballing.

In het begin van de zwangerschap ging het goed met me.
    Veel minder pijn enzo.
    Maar nu begint de pijn toch echt weer te komen. Vooral rug en nek.
    Heb nu ook Cesar therapie en dat helpt heel goed.

Wat me wel opvalt is dat ik meer energie heb om dingen te doen.
    Dat vind ik heel fijn !
    En het herstel is ook sneller ( als ik bijvoorbeeld een dagje weg ben geweest) als ik het niet al te bont heb gemaakt hihihi.

Weet trouwens niet of meer vrouwen hier met fibro er last van hebben.
    Maar voor de zwangerschap had ik het als ik teveel had gedaan.
    Dan verkrampen mijn ledematen. Meestal maar een kant tegelijk.
    De spieren zijn dan zo gespannen dat ik soort van spastische schocken krijg.
    Nu in de zwangerschap heb ik dat elke avond en dan alleen in de benen.
    Heel vervelend en kan savonds dan ook niet meer zitten. Ik moet in beweging blijven, dan heb ik er geen last van. Maar zodra ik ga zitten dan is begint het weer.
    In bed heb ik het weer niet.
    Het maakt ookniet uit hoe ik zit ( benen hoog of laag ofzo)

@Mopsje: succes met zwanger worden meid! Hoop dat het snel lukt :thumup:

10. mopsje

mopsje Actief lid

2 nov 2006
    272
    0
    0
    meiden bedankt voor al jullie reactie's
    en freewilly ga morgen de site effe op mijn gemak bekijken heb hem wel al onder mijn favorieten gezet.

en kiowa bedankt ik doe mijn best en meer kan ik niet doen als alleen geduldig blijven en afwachten.
    meiden bedankt allemaal tot morgen

liefs kim

11. Lisje

Lisje Bekend lid

17 mei 2006
    523
    0
    16
    Gelderland
    hoi hoi,

Ik heb ook last van fibromialigy en al een paar jaar.. nu is het bij mij aan de ene kant minder ( vingers en ellebogen etc) maar mijn rug, knieen en heupen hebben het nu wel wat zwaarder.. normaal slikte ik altijd ontstekingsremmers, maar dat laat ik nu maar... ga wel vanaf morgen naar de fysio en krijg ik daar massage etc en dat zou heel goed kunnen helpen!

Liefs

Deel Deze Pagina