Ja.. De vraag of ik een of allebei deze tests wil uitvoeren. Ik ben oprecht benieuwd naar jullie ervaringen en welke tests jullie wel en niet hebben gedaan en waarom?(zonder verder een discussie te starten) Ik ben er namelijk echt niet over uit.
Waarom zou je NIPT én combinatietest willen doen? Ik heb zelf bij mijn eerste twee geen prenatale screening gedaan, behalve 20-weken echo. Je moet je ook afvragen wat je wilt met de uitslag: stel dat eruit komt dat het kindje een trisomie heeft: willen jullie dan de zwangerschap afbreken? Of is het ter voorbereiding? Handig om dit voor jezelf al helder te hebben. Daarnaast goed om te weten dat de NIPT heel vaak vals-positieve uitslagen geeft, daar moet je wel tegen kunnen. Als eruit komt dat er geen trisomie is, dan kun je hier vanuit gaan. Maar als er dus uitkomt dat er mogelijk wel een trisomie is, dan is de kans nog best groot dat het vals alarm bleek. Maar dan moet je dus ook bedenken wat je dan wilt met zo'n uitslag, want vervolgonderzoek is invasief (vruchtwaterpunctie of vlokkentest) met ook risico op miskramen. Combinatietest vond ik zelf nutteloos omdat het een kansberekening is. Ik denk dat ik altijd in mijn achterhoofd zou hebben gedacht 'ja, maar zelfs al is de kans 1:100000, dan nog kan ik net die ene zijn'. Of juist andersom: 'we hebben een kans van 1:250, dat is best groot, maar de kans is nog altijd veel groter dat het kindje geen trisomie heeft'. Daarom bij de oudste twee geen testen laten doen en we waren ook van mening dat het kindje sowieso welkom was geweest. Ik denk trouwens dat dit topic beter past bij onderzoeken en echo's @Beheer
Als je wilt testen, dan kies voor de test met de grootste waarde voor jou. Een kansberekening of een bloedonderzoek. Voor beide is iets te zeggen Bij baby 1 deden wij de CT; NIPT was nog. niet vrij toegankelijk Bij baby 2 NIPT gekozen, zonder twijfel. De kansberekening vond ik minder accuraat. Gelukkig beide keren goed nieuws gehad en 2 gezonde kindjes verder. Mijn man en ik wisten heel goed wat we zouden doen met een uitslag, dus dat maakte het doen van een test een logisch gevolg.
Bij drie kinderen ondanks leeftijd >35 alleen 20 weken echo gedaan. Wij zouden zeker met Down de zwangerschap niet afbreken. Ook puncties wilde ik niet. Eigenlijk wilde ik helemaal geen polonaise aan mijn lijf. Ook de 20 weken echo had ik ook over willen slaan bij de laatste twee maar mijn vriend wilde het wel graag.
Ik heb de nipt laten doen omdat ik geen kindje met Edwards of Patau wil voldragen. En mocht het down hebben wil ik dat erg graag van tevoren weten ivm wel of niet thuisbevallen. Was edwards of patau uit de test gekomen had ik een punctie laten doen. Bij down niet.
Hier tweemaal gekozen voor de combinatietest. Ja het is een kansberekening maar de zeer uitgebreide echo gaf mij veel rust. Ze kijken alles na, niet alleen de nekplooimeting. Ik vind de 20 weken echo te laat eigenlijk. Dus vandaar de keuze. Verloskundige vertelde dat bijna niemand meer voor de combinatie test kiest.
Hier nipt laten doen. Wij wilde bij afwijking verdere onderzoeken en als daaruit bleek dat er idd een behoorlijke afwijking was Hadden we de zwangerschap afgebroken. (Niet omdat het niet welkom is, maar we hebben al een kindje dat ADHD heeft en ik zelf aantal gezondheid problemen waardoor iedereen te kort zou komen met een gehandicapt kindje. Was voor niemand eerlijk) Dus bedenk je vooral wat je met de uitslag zou doen.
Er zijn al goede adviezen gegeven. Het belangrijkste is dat je weet wat je na een slechte uitslag wil doen. Bij mijn eerste kindje was de nekplooi niet goed, dus combinatietest gedaan. Die was ook niet goed, dan nipt gedaan. Die was wel goed en een gezond jongetje geboren. Bij mijn tweede kindje was de nekplooi perfect, toch combinatietest gedaan en die was ook goed. Gezond meisje. Deze zwangerschap is de nekplooi niet eens gemeten maar werd meteen de nipt voorgesteld (België). Die was goed. Spoiler @marb Heb je soms wat artikelen voor mij over dat de nipt vaak vals-positief zou zijn? Mag ook via pb. Het zit me namelijk niet helemaal lekker dat deze keer het kindje niet uitgebreid bekeken werd naar mijn gevoel.
Vals positief is juist een onterecht slechte uitslag. Als er 'geen afwijkingen' uitkomt dan kun je ervan uitgaan dat dit goed zit! Ik zal zoeken naar artikelen
Dit! Al wilde ik sowieso in het ziekenhuis bevallen maar zou het prettig vinden om mij mentaal voor te kunnen bereiden op een kindje met down.
Ik kan niet echt wetenschappelijke artikelen vinden zo op mijn telefoon, maar dit zijn de cijfers: Met andere woorden: als eruit komt dat je kind mogelijk trisomie 13 of 18 heeft dan is de kans dat dat niet het geval is veel groter.
Bij mijn dochter was nipt alleen nog in België, dus voor combinatie test gekozen 2e zwangerschap zou ik voor nipt kiezen. Waarom? Ik zou graag voorbereid zijn met mijn partner. De goede uitslag van de combinatie test van ons, heeft bij slechte 20 weken echo trouwens wel veel gerust gesteld en ook gezorgd dat we een vruchtwaterpunctie onnodig vonden. En hoera een gezonde dochter (die alleen wat opstart problemen had) Ik werk in de gehandicaptenzorg, hoor heel vaak vrouwen om mij heen zeggen. Ohh die downeys zijn zo leuk! Maar oehh vergis je niet in de gezondheids problemen (hartproblemen, schildklier, gehoor , operaties etc.) Niet dat reden zou moeten zijn om zwangerschap af te breken. Maar op tv wordt vaak allemaal wel anders belicht dan hoe het ook kan gaan. Down voor dummy's met Barry Atsma vond ik dat toen wel goed belichten. Kortom ik zou graag voorbereid willen zijn op wat er komen gaat. Bij onze prematuur dochter heb ik dat gemist. (achteraf terugkijkend zou dingen anders gedaan hebben of meer kunnen weten door ouder of patiënten verenigingen )
Bij geen van mn zwangerschappen een test gedaan (wel 20 weken echo) omdat wij een zwangerschap sowieso niet zouden afbreken. En ook niet voor die keuze willen staan. Bij onze jongste hoorden we een uur na haar geboorte dat ze downsyndroom heeft, dat veranderde niets aan de liefde die toen al voor haar voelden. Ondanks we niet voorbereid waren, wendde het erg snel. Bij een evt volgende zwangerschap weer geen tests, om dezelfde reden als vorige zwangerschappen en bovendien zou nog een kindje met down zeker welkom zijn.
....ja dit dus! Ik zeg ook altijd dat de kindjes met down bij Johnny de mooist zijn die er zijn. Die zwaar lichamelijk en geestelijk belast zijn, zie je niet op tv. Ik wilde ook altijd alles uitdragen, tot we er 1 op de afd hadden met trisomie 18. Mennn wat was ik toen aangedaan door het leed. Die is gesedeerd gebleven tot hij overleed een paar maanden later. Zo verdrietig was ik ervan, daar zou ik niemand een plezier mee doen om zoiets uit te dragen. Wij hebben wel de nipt gedaan en wisten dat we alles zouden beëindigen op down na. Bij down zouden we eerst uit laten zoeken hoeveel lichamelijke afwijkingen er waren. Maar dat typ ik nu na een goede uitslag. Eig bleef het een wazig eng gebied om er vooraf over na te denken.
Heb je de folder over der nipt en combinatietest gehad? Daar staan dingen wel duidelijk in uitgelegd. Als we er 1 zouden doen zou het de nipt zijn, maar wij hebben er voor gekozen om het niet te doen. Down willen we beide eigenlijk niet afbreken en daarom liever ook niet zo vroeg in zwangerschap al weten. Andere trisomieen kun je met 20 weken duidelijk aan afwijkingen herkennen. Mochten er dan afwijkingen uit komen die niet met het leven verenigbaar zijn, of die idd voor overlijden en een lijdensweg in de eerste maanden zullen zorgen dan zullen wij zwangerschap wel afbreken. Rot dat het dan pas bij 20+ weken is, want zal mentaal en fysiek ongetwijfeld zwaarder zijn dan wanneer je keuze met 14/15 weken hebt, maar dit gaf ons meer rust. Combinatietest is kansberekening, daar heb ik iets minder mee na ons traject met alle kansen die wij wel/niet hadden dat het zo zou lopen. Nipt had mij dan meer rust gegeven maar geeft wel meer kans op een fout positieve uitslag (dus bij vervolgonderzoek blijkt er niets aan de hand)
Hier werd bij mij de combinatietest gedaan en ik had er eigenlijk niet over nagedacht. Er kwam uit een verhoogd risico op Down ivm dat één van mijn bloedwaarden iets verhoogd was, plus ik ben 40. Kans is 1:205. Omgerekend is het 95.5% kans dat het goed is. Plus de echo's waren supergoed, ze konden helemaal niets vinden dat leek op down. Hier kost de nipt 450 euro en ik heb besloten het niet te doen. We gaan het kindje toch houden ook al heeft het iets. Plus de nipt kan idd uitslagen geven die zeggen je kind heeft een afwijking en dan moet je alsnog een vruchtwaterpunctie. Vaak komt daar dan uit dat alles goed is. Ik wil die punctie sowieso niet en word heel nerveus van al dat getest en bereken. De combinatietest ... Ik ken meerdere stellen met verontrustende uitslagen (veel hogere kans op Down dan ik, en zorgelijke echo's) en allemaal gezonde kinderen. De gyns hier bleven maar hameren op dat ik die test moest doen tot ik zei, ik ga toch niet aborteren. Toen zeiden ze niks meer. Toen de laatste gyn echo maakte zei ze "ze je hebt een goede keus gemaakt" Plus ik heb een vriendin en een kennis met beide goede nipt test en één zelfs goede vruchtwaterpunctie en beiden zijn hun kindje verloren. Mijn dochtertje is ook plotseling overleden en was kerngezond. Je hebt dus sowieso geen garanties en al deze bovenstaande redenen hebben er bij mij aan bijgedragen geen nipt te doen.
Geen een gedaan, alleen de 20 weken echo. Ik vond het niet nodig. Daarnaast is er een kans op een mk. zoveel gefriemel daarbinnen. Nee bedankt.
Wij hebben er bij beide zwangerschappen niet voor gekozen, ik zou de keuze niet kunnen maken om het af te breken om de redenen die uit de test kunnen komen. Daarbij zou het de zwangerschap een andere lading geven.