NIPT test of combinatietest

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door ambertje1105, 9 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ambertje1105

20 feb 2015
    66
    52
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    hallo lieve mama’s,

Gisteren een hele mooie eerste echo gehad. Echter werd natuurlijk gevraagd voor de nipt test of combinatie test. Echter hadden mijn man en ik nog geen tijd om dit door te spreken en ik dacht dat het vanzelfsprekend was om het niet te doen aangezien we dit bij de voorgaande twee zwangerschappen ook niet hebben laten doen. Nu overweegt mijn man om deze test wel te laten doen echter ben ik er nogal huiverig voor. Er komt een percentage uit hoeveel kans je kindje er op heeft een aandoening te hebben maar dit hoeft dus niet zo te zijn. Ik vind het daarbij echt bangmakerij waardoor ik misschien niet eens meer kn genieten van mijn zwangerschap. Maar goed dat is zoals ik er nu in sta. Wie heeft er ervaring met een nipt test of combinatie test en wat zijn de voor en nadelen van zon test?

2. Anoukb87

Anoukb87 Lid

17 jul 2018
    10
    14
    3
    Vrouw
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Ik kan me voorstellen dat als je het de vorige zwangerschappen niet hebt gedaan het nu ook niet nodig vindt. Ik ben nu 16 weken zwanger van mijn eerste kindje en wij hebben de NIP test laten doen. Mocht het dan niet goed zijn, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent en is het geen verrassing bij de geboorte (mocht je besluiten het te houden na een negatieve uitslag). Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is de combinatietest een kansberekening, terwijl de NIP test een stuk concreter is. Wij hebben ook gekozen om te laten testen op nevenbevindingen. Hier kwam gelukkig ook niks uit, maar de verloskundige zei dat hier soms wel iets uitkomt en bij nader onderzoek blijkt er niks aan de hand te zijn.

Wij hebben trouwens ook gekozen voor een uitgebreide echo bij 13 weken. Toen heeft de verloskundige ook de nekplooi opgemeten en gekeken naar een eventueel open ruggetje en/of gehemelte. Mocht je geen (NIP) test willen doen dan zou je altijd nog zo'n echo kunnen overwegen, als je toch een beetje zekerheid wil hebben.

Deel Deze Pagina