Hallo dames, Over een kleine 3 weken zal ik alleen reizen met mijn kids, met Turkije als overstap. Nu hebben zij sinds een klein jaar een eigen paspoort, met de achternaam van mijn man. Ik draag mijn eigen achternaam. Van Nederland naar hier enkel even wat vragen bij de douane, maar verder gelukkig geen gedoe gehad. Maar ben voor de terugweg wel een beetje twijfelachtig erover. Iemand ervaring? Doen ze moeilijk? Vanuit hier zal mijn man bij de incheck aanwezig zijn, dus dat is het probleem niet, maar de douane bij Turkije misschien wel. Kinderen hebben oo een Turkse achternaam, dus misschien juist meer reden. Maak ik mij zorgen om niets? Ben wel van plan een kopie van zijn paspoort en brief in Turks met handtekening mee te nemen.
Ik zou je adviseren om inderdaad een brief mee te nemen en een kopie van het paspoort van je man. Als ze hun eigen paspoort of ID hebben zou het geen probleem moeten zijn maar je kunt altijd het zeker voor het onzekere nemen! Veel succes, en plezier (Ik weet niet of je voor vakantie gaat reizen)
Mijn dochter draagt ook achternaam van haar vader. toen ik op reis was waar mijn man bij was, bracht dit geen problemen. bij de paspoort controle werd mij verteld dat ik haar geboorteakte bij me moest hebben wanneer ik alleen zou reizen met haar. daarop kunnen ze zien dat jij de moeder bent.
Dank je wel dames! Ik ben geboren en getogen in Nederland, maar woon in het buitenland, dus we komen voor een vakantie, helemaal zin in! Oemie ik reis zonder mijn man, en de geboorteakte had ik idd ook aan gedacht, maar laat ik dat ding nou net NERGENS kunnen vinden, terwijl ik 1 map heb met al die belangrijke papieren. Heb wel mijn eigen paspoort waar zij instaan, die blaadjes zijn dan wel ongeldig verklaard, maar die heb ik van Nederland naar hier ook laten zien, en die man vond het allemaal helemaal in orde. Was allang blij.
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb inderdaad wel eens gehoord dat het problemen kan geven. Ik zou t even goed uitzoeken, anders sta je daar dadelijk in je eentje met de kids. Op t vliegveld in Turkije heb ik daar nog nooit een ambtenaar heel erg goed engels horen spreken. (welicht in een bijzonder geval wel hoor, maar nog nooit meegemaakt) Ik neem aan dat er voldoende voorlichting te vinden is, gemeente ambassade ed?
Ze kiezen volgens mij nu voor een eigen paspoort of ID om te voorkomen dat je een geboorteakte of wat dan ook bij hoeft te hebben. Op het moment dat je dan dus het paspoort of ID bij hebt, heb je de toestemming om te reizen met de kindjes. Vind persoonlijk een brief van de wederhelft slimmer, maar ach ze moeten hier in Nederland op de een of ander manier zorgen dat het extra geld blijft kosten Het is dat ik weet dat ze in Turkije soms nog wel eens moeilijk kunnen doen bij de douane dat is de reden dat ik zeg neem een brief mee.
Ik reis al jaren met mijn kinderen terwijl ik mijn eigen achternaam gebruik. Maar paar keer gedoe gehad, eerste keer was op Schiphol toen Dirk 3 maanden was...blonde mevrouw, donker babietje...andere achternaam. Jaren geen gedoe. Tot twee jaar geleden ik een ticket van Turkish Airways had. Ik kon pas inchecken (in Amsterdam) na het ondertekenen van een stapel papieren. Gelukkig had ik een verzekeringspasje waar de namen van het hele gezin op stonden. Ik zou voor de zekerheid even een brief van hè man met kopie van zijn paspoort meenemen, scheelt een hoop gedoe.
Dank je wel dames, dan zijn mijn gevoelens en ideeen hierbij bevestigd, en ga ik dat gewoon doen! Ik was al blij dat die blaadjes nog in mijn paspoort staan, want dan heb je toch het bewijs, dat ze hiervoor bij jou in het paspoort stonden. Maar neem voor de zekerheid de brief, en kopie mee, komt goed! Dank jullie wel.
Helaas, op Schiphol kunnen ze al moeilijk doen...en mijn kinderenebben nooit bijgeschreven gestaan, altijd eigen paspoort gehad.
Juist als een kindje bijgeschreven staat is het het beste bewijs dat het jouw kindje is. (kind van de buurvrouw kan ik natuurlijk nooit in mijn paspoort krijgen....) Dus dat is zeker niet de reden dat ze eigen ID moeten hebben.... Inderdaad brief en kopie paspoort van je man meenemen. Goede reis vast!
Zo heb ik het er niet staan! Dat is de reden dat de overheid kiest voor eigen ID. Ik heb er bij staan dat ik dat geen slimme actie vind van de overheid. En bijschrijven of een brief van de wederhelft slimmer is omdat het dan beter te bewijzen is dat het kindje 'legaal' mee is. Daarbij heeft ze hier geen keuze aangezien het in nederland, om en om verplicht is om een ID aan te schaffen voor alle kindjes anders mogen ze de grens niet meer over!
Volgens mij moet je zelfs als je alleen met je kinderen reist, zonder je man, een document overleggen waarin je partner toestemming geeft dat jij met de kinderen reist. Dit om te voorkomen dat je de kinderen zonder toestemming meeneemt naar het buitenland (kinderontvoering)
Inderdaad een brief van je partner, kopie van zijn paspoort en misschien is het een idee om jullie trouwboekje mee te nemen? Daar staan de kinderen ook in bijgeschreven, zodat ze kunnen zien dat de kinderen gewoon wettelijk van jou en je man zijn..
Joh wat een gedoe! Nooit geweten dat ze daar moeilijk over konden doen.. als moeder is je paspoort naam toch 9 vd 10 anders dan die van je kinderen? (ja of kinderen hebben jouw achternaam..)
Ik heb begrepen dat de reden is dat ze op die de beveiliging van de reisdocumenten beter is en fraude tegen te gaan, wegens nieuwe europese wetgeving. En niet op de eerste plaats ter bescherming van kinderen. Zo bedoelde ik mijn post en niet dat jij zei dat het beter is om allemaal een eigen reisdocument te hebben. Maar ik kan het mis hebben hoor. Overigens vind ik het wel een goede zaak dat kindjes een eigen reisdocument hebben en onze dochter heeft sinds ze 4 maanden is een eigen ID kaart. Stel ze staat bij mij ingeschreven en op vakantie gebeurt er onverhoopt iets met mij waardoor mijn man alleen met haar terug moet reizen dan hebben ze wel een probleem.
Wanneer je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt dat staat er e/v en dan de naam van je partner.
@theepot:volgens mij kan je kiezen of je dat 9e/v) wilt of niet. Ik heb het er wel bij staan, mijn lief volgens mij niet. eigen paspoort is inderdaad geen slecht idee, maar hoe snel moet dat eigenlijk weer vervangen worden? Stel dat ik met een maand of twee, drie een eigen ID laat maken voor een weekendje weg in Belgie ofzo, dan lijkt het me erg lastig om haar als ze vier is nog te herkennen aan dezelfde foto
Als je daarna een nieuw paspoort krijgt ja, wij zijn in 2010 getrouwd maar hoef pas volgend jaar een nieuw paspoort.. dus bij mij staat het er nog niet.. Opzich kan ik me ergens wel vinden in het moeilijk doen hoor, denk aan ontvoering door 1 van de ouders.. maar het lijkt me vrij vervelend dat je jezelf op schiphol of welke luchthaven dan ook moet verdedigen dat het echt jouw kinderen zijn En wat als vader niet meer in beeld is?
Mijn vriend heeft die kleine nooit erkend. Zou hij naar Israel willen gaan alleen met hem, heeft ie denk ik een probleem. Want er staat nergens dat het zijn vader is. Hij wilde graag zijn vader opzoeken in Israel en die kleine meenemen maar denk dat dat heel moeilijk gaat worden.