Uitleggen aan peuter dat er een broertje/zusje komt

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sweetamber, 5 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Hallo allemaal,

ik weet dat er al meerdere topics zijn met dit onderwerp, maar kon ze niet vinden (kan niet met die zoekfunctie overweg;)).
    Dus nogmaals de vraag.

Ik ben zwanger en ik wil over een tijdje duidelijk uitleggen aan onze peuter dat er een broertje/zusje komt. Nu weet ik dat daar leuke boekjes over zijn, maar ik weet zo niet welke.
    Met welke boekjes hebben jullie goede ervaringen???
    Hebben jullie nog andere tips???

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bobbi wordt grote broer

Een baby! uit de Kimio reeks

- zoveel mogelijk mee naar controles
    - niet te vroeg vertellen omdat het dan lang duurt, hoewel wij ons daar nooit aan hebben gehouden en onze kinderen daar geen probleem mee hebben
    - tzt baby laten voelen
    - ik vertel zelf ook veel over toen zij baby waren, met name M vindt dat geweldig. Foto's kijken werkt ook goed.
    - als het even kan met je zoontje op visite bij iemand met een baby of hem in wandelwagens laten kijken van bekenden op straat

3. marijke2

marijke2 Actief lid

27 mrt 2009
    466
    0
    0
  4. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoon ging elke keer mee naar de VK, behalve de eerste keer. Het boekje van Nijntje heb ik diverse keren voorgelezen. Straks als je buik wat zichtbaarder wordt is het vaak wat duidelijker, helemaal als de baby gaat bewegen. We hebben heel wat liedjes gezongen voor de baby. Kleertjes kopen, de wieg tevoorschijn halen. Babyfoto's bekijken van je kind. Leuk hoor, het is echt magisch voor een kind :).

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

5. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    bobbie wordt grote broer vond hij hier erg leuk

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.875
    113
    Hier was qua boekjes vooral 'Kaatje en haar broertje' favoriet.

Verder inderdaad mee naar controles en pretecho (medische echo's heb ik haar bewust niet mee naar toe genomen, je weet immers nooit), kleertjes en andere spulletjes kopen, helpen kamertje inrichten (en daar af en toe mogen spelen), vertellen over toen ze zelf een baby was en foto's daarvan bekijken, praten over baby's uit haar omgeving, enz.

7. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee.
    Ga ook even kijken naar de boekjes...

Ik wil nu nog niet er mee beginnen, er is toch nog niets te zien.
    Maar als het eenmaal zover is wil ik goed voorbereid zijn, zodat het voor Lars ook leuk is...

8. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Boekje van Nijntje deed het hier goed en ook het boek 'er komt een kleintje bij'. weet zo even niet van welke schrijver maar ze heeft een hele serie, ook een boek over het naar groep 1 en groep 3 gaan.

9. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Gefeliciteerd!

Onze dochter was rond dezelfde leeftijd als jouw zoon toen ik zwanger werd van nr 2 (2 jaar en 8 maanden).
    Wij vonden dat onze dochter het 'recht' had als eerste te weten dat ze grote zus zou worden. Ook omdat we bang waren dat mensen het aan haar zouden vragen en ze dan van niks zou weten.
    Gelukkig hebben we veel vrienden met jonge kindjes en baby's, dus ze kon zich goed voorstellen wat dat was. Ook hebben we een dvd van onze dochter haar eerste jaar, en die heeft ze veel gekeken.
    Ze gaat altijd mee naar de vk (behalve naar de echo's). En ook mee babyspullen kopen (waarbij ze vaak zelf mee mag kiezen). Ze heeft voor Sinterklaas een babypop gekregen. Verder vertel ik regelmatig dingen over de baby, hoe het straks zal gaan, dat ze mama mag helpen. Maar ook dat ik straks in het ziekenhuis moet bevallen, en ze daar naar haar zusje mag komen kijken. Dat zusje er straks altijd bij zal zijn als we naar opa en oma gaan, op vakantie gaan ed.
    Het lijkt nu erg veel, haha. We hebben het er dagelijks over, maar niet de hele dag zeg maar. Ze vindt het zelf ook erg interessant en spannend. Ze vraagt overigens nooit wanneer de baby nou eindelijk komt..

Verder ben ik veel misselijk (geweest), maar heb nooit gezegd dat dat door de zwangerschap/baby kwam. Ik was bang dat ze daardoor misschien wat minder op de baby zou zitten te wachten..

Enne..geniet ervan. Je kindje heeft de leeftijd om redelijk bewust de zwangerschap mee te maken en ik vind dat zelf erg bijzonder!

10. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Bedankt voor je tips, ik wil hem er ook zeker bij betrekken, zoveel mogelijk. Maar ik wil niet op de zaken vooruit lopen. Zodra mijn broertje het weet (hij woont in Canada en is dus niet zo makkelijk te bereiken) mag de rest van de "wereld" het ook weten. Dan ben ik van plan om Lars het allemaal wat duidelijker uit te leggen.

De eerste keer vk gaat hij niet mee, maar ik wil hem daarna zoveel mogelijk meenemen... Ik vind het alleen zo moeilijk om dingen in begrijpelijke taal uit te leggen, dus vandaar dat ik ook graag een boekje erbij wil hebben;)

Jij trouwens ook gefeliciteerd...:D

11. duimerijntje

duimerijntje Bekend lid

22 jun 2008
    720
    0
    0
    Ik denk dat er al veel goede adviezen gegeven zijn. Denk ook aan de tijd erna. Hoe wil je het brusje introduceren? Ligt hij/zij in jouw armen of ligt het in de wieg, waarna de oudste zelf mag beslissen wanneer en of hij meteen gaat kijken? Wij hadden voor het laatste gekozen. Dat komt minder bedreigend over ipv dat mama ineens alleen maar met de baby is. Ook hebben wij de oudste een knuffel voor zijn zusje laten kopen en mocht hij die geven aan zijn zusje. Zusje had een mooie auto meegenomen voor hem en die stond naast haar op hem te wachten.

12. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Dat is idd een goede, je bent zo bezig met tijdens de zwangerschap, maar als de kleine er eenmaal is....

Ik zal in het zkh bevallen en denk dat ik de kleine niet in de armen zal hebben. Eerst maar eens flink knuffelen met Lars:D En ik zat zelf te denken om een cadeautje te kopen en aan Lars te geven namens de baby... Ook wilde ik hem zoveel mogelijk laten helpen, hij wil nu ook al heel veel zelf doen, denk dat hij dat wel leuk vind...

13. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb gemerkt dat Julia het vooral snapte aan de hand van voorbeelden. Kinderen om haar heen die grote broer/zus werden, kleine baby's laten zien, en dat in combinatie met een groeiende buik.

Ik vond zelf het boekje 'Ella bella boem' heel leuk. Grappige rijmpjes, en heel positief over de baby die er bij komt wonen.

Hier is het vooralsnog geen probleem voor haar. Ze vindt het wel spannend, maar toen onze buurvrouw een baby kreeg heeft ze dat ook kunnen zien gebeuren (dikke buik, hele kleine baby) en ze is helemaal dol op dat kleine baby'tje! Dus ik hoop dat ze hier net zo blij mee is straks ;)

14. Danielle1982

Danielle1982 Fanatiek lid

3 apr 2008
    3.515
    1
    0
    Hier betrek ik onze zoon overal bij. Hij mocht een nieuw muziekmobiel kopen voor de baby, eerste pakje samen uitgezocht.
    Verder idd altijd mee naar VK (behalve 1e bezoek), en gewoon vaak de beeb even noemen.
    Het kwartje is bij hem wel gevallen, hij begint nu uit zichzelf wel eens over de baby.

mijn tip; Neem het op als je het hem gaat vertellen. Hier een leuke video aan overgehouden!

15. Danielle1982

Danielle1982 Fanatiek lid

3 apr 2008
    3.515
    1
    0
    Hier trouwens het boek van Kaatje in huis. Staat ook een stukje in dat kaatje ergens anders moet spelen eventjes omdat de baby komt.
    Ook niet geheel onbelangrijk dat alvast ff te melden.. ;)

16. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Dat hebben wij ook gedaan!

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.875
    113
    In het boek van Kaatje komt ook terug dat een baby niet altijd leuk is, bv. omdat je soms even moet wachten omdat papa of mama met de baby bezig is en dat Kaatje soms liefst wil dat de baby weer terug in mama's buik zat, maar ook dat grote zus zijn voordelen heeft, dat je mag helpen en 's avonds als de baby slaapt alle aandacht krijgt ed.

Ik had D. wel vast toen de oudste kwam...was in het ziekenhuis en wist niet precies hoe laat ze kwamen, dus ja... Maar de oudste kroop meteen bij me op bed, met haar jas nog aan, en vond het allemaal erg interessant. :) Inmiddels is D. ruim een week en J. vindt het nog steeds grotendeels leuk, wil ook heel graag helpen en wil de baby liefst overal mee naar toe slepen.

18. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    je kleine man snapt meer dan je denkt :) hier ook knulletje van juli 2009 die grote broer word en hij snapt het allemaal. begin was even gek voor hem, want hoe kan er nou een baby IN mama zitten :p Maar toen hij mee ging met echo snapte hij t al heel snel en gaat dan ook met plezier mee naar vk en echo afspraken. bij vk gaan we naar de baby luisteren(hartslagje) en op de echo ziet hij wonderbaarlijk dat het een baby is, stond verbaasd te kijken toen hij zei: 'mama baby!' terwijl we toen nog niet hadden gezegt waar een echo voor is en wat het doet. En als ik wat kreun van de pijn door getrappel of mn bekken, dan zegt ie: 'mama, baby au?' en dan krijgt de baby(buik) een kusje :D

Geniet ervan en natuurlijk gefeliciteerd!!!! :D
    hier trouwens nooit boekjes gehad over grote broer worden, gewoon alles rustig uitleggen en dan snappen ze t al heel snel.

Deel Deze Pagina