Dochter spreekt de S niet uit

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door debster2009, 12 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Mijn dochter is in december 3 jaar geworden en praat goed. Ze maakt goede zinnen en spreekt alles goed uit.
    Behalve de s aan het begin van een woord. Een snoepje is dus gnoepje, school is gool. Er is geen woord wat met de s begint dat ze goed uitspreekt.
    Woorden met daarin een s, zoals plassen of fietsen, spreekt ze wel goed uit.
    Ik probeer haar te stimuleren om de s aan het begin van een woord goed uit te laten spreken, maar het lijkt wel of ze het niet kan.
    Moet ik hiermee naar een logopediste of ben ik dan te hysterisch bezig en komt het vanzelf goed?

2. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    mijn zoontje is nu 4 en zegt ook nog toep in plaats van stoep en pelen in plaats van spelen, verder zegt hij alles. was laatst op het cb en het hoefde nog niet op deze leeftijd, dan hoef jij je nu ook nog geen zorgen te maken:)

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Ik zou het afwachten

Isabella heeft tot halverwege 4 de R niet goed gezegd en nu is dat helemaal goed

Wat zeggen ze op de PSZ of het KDV?

4. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    hiuer spreekt de oudste de r niet goed uit ach komt vanzelf

5. kimsch

kimsch Bekend lid

13 feb 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Hoi hoi,

Mijn zoon is 4 (dus al wat ouder) en spreekt ook de "s" bij bepaalde woorden niet uit, zoals bij school (gool), schoenen (goenen), speelgoed (peelgoed).

Vorige week ben ik voor het eerst bij een logopediste geweest, want de juf van Koen gaf aan dat ze hem heel moeilijk kon verstaan.

De "s" bleek 1 van de problemen te zijn.

Ik heb wat oefeningen gekregen en misschien heb je hier iets aan...

Laat haar eerst een slang nadoen dus ssssssssss en laat haar bijv. gool erachter uitspreken. Het zelf ook een paar keer zeggen en laat haar dan ssssssssssssgoool zeggen. Als m'n zoon gool zegt dan roep ik vaak "waar is de slang??" en dan doen we samen een slang na en dan zegt hij het goed.

Misschien heb je er wat aan?

Je kan altijd even navraag doen bij het CB/huisarts wat ze ervan vinden. Ze is nog jong dus het kan nog alle kanten op.

Groetjes,

Kim

Deel Deze Pagina