assistente van verloskundige

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door AvdY, 8 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AvdY

AvdY Niet meer actief

Oke, dit gaat vast een enorme zeurvraag worden, maar last van mijn hormonen en al maanden grotendeels in de ziektewet maakt dat ik me over sommige dingen echt extreem kan ergeren.

Ik heb dus allerlei zwangerschapsklachten, waaronder dat ik gisteren meerdere keren het gevoel had dat ik flauw ging vallen, met licht in het hoofd, duizelig, oorsuizen, sterretjes zien. Nu is mijn bloeddruk niet heel hoog, maar was bij controle vorige week bij de verloskundige mijn Hb ook maar 5.8-6.3 (vingerprik, ondergrens is 6.3, omdat de eerste keer 5.8 was, hebben ze daarna nog een keer geprikt en toen was hij "goed").
    Daarom wilde ik graag toch in het echte lab mijn bloed op bloedarmoede laten prikken. Dit vond de verloskundige helemaal prima, tevens nog wat tips gekregen voor lage bloeddruk (genoeg drinken en drop).

Dus vandaag bel ik voor de uitslag van het bloedonderzoek, waarbij mijn Hb te laag is, namelijk 6.0, maar mijn MCV goed, dus geen ijzertekort, maar gewoon verdunning, passend bij zwanger zijn, niets aan te doen. Ik krijg de assistente aan de lijn, en vraag om een (telefonische) afspraak bij de verloskundige, omdat ik met nog steeds echt niet lekker voel en graag met de verloskundige dit wil bespreken.

Komt ze met een heel verhaal aan dat ik maar Floradix moet gaan gebruiken, om mijn Hb op te krikken. Nu ben ik zelf enigszins medisch onderlegd, ben ik helemaal niet van de homeopathische middelen (niets specifiek tegen Floradix hoor, als iemand dat gebruikt, helemaal prima). Maar er is geen ijzertekort, dus dan heeft Floradix ook geen toegevoegde waarde, bovendien gebruik ik multivitaminepillen waar nog meer ijzer inzit dan in Floradix. Dus ik vraag haar dat voorzichtig (wat de meerwaarde van Floradix dan is). Krijg ik te horen dat ze daar ook niet zoveel verstand van heeft, maar dat ik het maar wel gewoon moet gaan nemen. (!!!!!!) en daar word ik dus gewoon zeer geirriteerd van, het is een slecht advies door iemand die weet dat ze er geen verstand van heeft. Hou dan gewoon je advies voor je........
    Vervolgens krijg ik ook geen afspraak met de verloskundige, want ze zou de uitslagen wel doorgeven aan de verloskundige, en als die het nodig vind, belt die me wel zelf...

Nou, heel verhaal :) Mijn vraag: moet ik hier nou iets mee? Ik ga sowieso als ik me morgen nog steeds niet lekker voel gewoon opnieuw bellen voor een afspraak, maar moet ik nog iets tegen de verloskundige over deze assistente zeggen? (ik weet dat de assistente zelf verloskundige is geweest vroeger....) of zal ik het maar laten gaan (de betere oplossing, maar jeetje, ze irriteerde me echt heeeeeeel erg).

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Rond week 30 is je bloed meestal maximaal verdund, dat kun je dus zeker merken qua duizelingen. Floradix gaat je dan inderdaad niet helpen. Maar Floradix is geen homeopatisch middel, het is gewoon een drankje met ijzer en vitamines B.

Ik denk dat je nu al weer vrij snel een afspraak hebt? Ik vind niet dat je hier per se iets mee moet.

3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Floradix is idd niet homeopatisch. Dat zie je verkeerd :) als ik een sinaasappel uitpers en sap opdrink, krijg ik ook vitamine c binnen: niets homeopatisch aan.

Ik vind je hb wel te laag volgens de standaard der verloskundigen dus lijkt mij dat ze daarom floradix aanraden. Ik zou daar wel over bellen nog

Zit ook verschil in opneembaarheid tussen ijzer overigens. Zoals die 'staalpillen' van huisarts worden vrij slecht opgenomen, terwijl de dosering wel hoog is. Slechts 15 procent wordt opgenomen door de dunne darm. Dus hoogte zegt niet alles.

4. Joel1981

Joel1981 Niet meer actief

Ik denk dat je gewoon geïrriteerd bent en je onbegrepen voelt. (Logisch) Je bent niet goed te woord gestaan door de assistente van de VK en had wel iets beter haar huiswerk mogen maken omtrent Floradix. (Geen verstand van? Laat dat dan ook aan de professional over)

De telefonische afspraak had ze mogen inplannen omdat je nog best wel klachten hebt. Ik moet zeggen, je reageert niet hormonaal of overdreven! Ik hoop dat je snel een reactie krijgt. Succes!!

5. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.331
    8.334
    113
    Amsterdam
    Eerlijk ja met dit hb moet je wel wat dus zou idd een afspraak eisen met de vk. Want je zit gewoon te laag en daarbij moeten ze niet alleen je ijzer prikken maar ook je vitamine b12 en je foliumzuur.

6. Maan14

Maan14 Niet meer actief

^^ dit dus. En vergeet ook de ferritine waarde niet.

1e wondertje vindt dit leuk.
  7. 1e wondertje

1e wondertje Fanatiek lid

21 jun 2014
    1.195
    321
    83
    Vrouw
    Inderdaad je ferritine even prikken en de andere vitamines.
    Mijn hb is 7.0 maar ferritine is 7 (ondergrens 20 bovengrens 150)
    Dus ik heb nu wel Floradix pillen om het voorraadje aan te vullen.

8. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.331
    8.334
    113
    Amsterdam
    Om het nog even te schetsen waarom ook, ik zat opgeven moment op 5.8. Bleek oa vitb12 tekort. Maar door 4 weken af en aan bloedverlies en tijdens de bevalling en daarna keizersnede zat ik op 4.2 en moest ik uiteindelijk een bloedtransfusie. Het is gewoon belangrijk ook om te weten dat je laag zit ga je dan tijdens de bevalling wat ruim bloeden kunnen ze daar rekening mee houden.

9. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Even inhoudelijk, mijn HB en MCV blijven vrij lang goed (ook voor een niet zwangere). Maar dan is mijn ferritine al aan een rotgang naar beneden bezig ;) en dan bedoel ik geen reguliere zwangerschapsdaling.

Dus je ijzer en je ijzervoorraad (ferritine) zou ik zeker laten meten en ik zou iedere 2d een ferrofumaraat 100 nemen met vitamine c

Deel Deze Pagina