Vinden jullie dit hoofd heel plat van achter?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door carpediem2010, 16 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marleen1986

Marleen1986 Actief lid

22 dec 2010
    121
    0
    0
    Verzorgende IG
    Overijssel
    Ah zo haha oke! :D

Vervelend als kindjes het snel zat zijn op de buik/zij etc te liggen, maar met speeltjes wisselend neerleggen , afwisselend van het leggen op de buik en de zij gewoon zoveel mogelijk proberen wanneer ze het toelaten etc. En dan is het gewoon afwachten en hopen dat dat voldoende is ! Zo niet, kun je geloof ik tot uiterlijk 6 maanden beslissen of je voor een helmpje kiest geloof ik.... (wat ik me kan herinneren)

2. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
  3. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Volgens mij is er wat verwarring over ODDI en CPI, dus even ter informatie,

Deformatieve plagiocefalie/ scheef hoofdje:
    - ODDI tussen de 100-104% -> normaal; afwijking is nauwelijks zichtbaar en is niet storend.
    - ODDI tussen de 104-108% -> deformatieve plagiocefalie/ scheefheid is duidelijk waarneembaar, maar er is nog afname mogelijk tot onder 104% bij voldoende ontlasting van het hoofdje en eventueel instructies van de kinderfysiotherapeut.
    - ODDI boven de 108-110% -> de kans op volledig herstel is minder groot wanneer het hoofdje alleen ontlast wordt en alle adviezen met betrekking tot houding en hantering toegepast worden. Bij deze uitslag is er een indicatie voor helmredressietherapie.

Deformatieve brachycefalie/ afplatting achterzijde hoofdje:
    - CPI tussen 70-90% -> normaal, afwijking is niet- storend.
    - CPI tussen 90-95% -> afplatting van het achterhoofd is duidelijk waarneembaar, maar er is nog spontane afname mogelijk tot onder 90%.
    - CPI hoger dan 95- 100% -> zonder interventie met helmredressie zal de afplatting van het achterhoofd naar verwachting niet lager dan 90% worden en dus duidelijk waarneembaar blijven.

4. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Rosa: Bedankt! Dat is een duidelijk overzicht.

5. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ziet er goed uit dat kussen zo, want zo kunnen ze geen voorkeur hebben naar links of rechts. Goed idee, misschien doe ik dat ook wel :) Wil echt alles doen om het te voorkomen want bij onze zoon was het echt geen gezicht die platte schedel.. Heb ook een zijligkussen gescoord waar we meteen mee aan de slag gaan.

6. mamvan4boys

mamvan4boys Bekend lid

1 feb 2011
    770
    0
    0
    Vind het erg meevallen als ik het vergelijk met de afplatting van onze jongste. Hij heeft een schuine afplatting van 110,8 % best veel dus. Ben heel benieuwd hoe dit over 3 weken is als de 2e meting plaats vind. We hebben het geluk dt onze man een buikslaper is overdag dus scheelt al een hoop.

Nu vind ik het wel heel lastig qua helmpje aangezien het iets is wat als cosmetisch gezien word en dus per 1 januari uit het basispakket gaat. Ook spreken de profs elkaar tegen. De ene zegt wel doen, de andere zegt niet doen.

7. carpediem2010

carpediem2010 Fanatiek lid

6 okt 2009
    4.795
    1
    0
    vijfhuizen
    Gister was de fysio er, was een vervanger , die altijd komt was ziek.

Ze heeft een bandje gemaakt, maar moet het uitgerekende nog horen.
    Ze zei zoals ik het zie valt dit reuze mee, en is dit geen hoofd voor een helm.

Ik heb overdag een kussen van babydorm waar ze in ligt in de box, zodat er ook geen druk is op achterhoofd

8. carpediem2010

carpediem2010 Fanatiek lid

6 okt 2009
    4.795
    1
    0
    vijfhuizen
    Meiden ben zo blij. Fysio belde, achterhoofd is van 93% naar 92%.
    Het gaat dus vooruit

9. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Bij mijn zoontje zat ie destijds op de 112. Ook vrij fors. Nooit helemaal goedgekomen, maar de helmtherapie vond ik dan ook een ramp voor hem.
    Hebben zelfs een nieuwe gehad omdat de 1e helemaal verkeerd was afgesteld met als gevolg dat er open wondjes kwamen en dit ging heel snel.
    Uiteindelijk is t wel een stuk verbeterd, maar je voelt en ziet wel dat t nog wat schuin is.

@ts: ik vind t bij jouw kindje echt meevallen. Als de voorkeurshouding eraf is zul je zien dat t natuurlijk herstel best flink zal zijn tussen de 6 en 12 maanden.

Wat een heerlijk koppie heeft je dochtertje trouwens!

10. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Nou, je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat als er een bos haar overheen valt je het niet ziet.

Daarnaast lagen de meeste volwassenen van nu als baby op de buik of met zijligkussentjes oid. Toen mocht dat allemaal. Nu wordt t afgeraden, met als gevolg veel meer afgeplatte hoofdjes.

Deel Deze Pagina