Vinden jullie dit kunnen?

Discussie in 'De lounge' gestart door This is me, 8 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik denk dat de kerk er vanuit gaat dat als je bij hun bent ingeschreven, je ook weet hoe het er daar aan toe gaat. Zo niet vind ik dat je eigen verantwoordelijkheid, in dit geval die van je man dus. Wat houdt hem tegen om hem uit te laten schrijven? Waarschijnlijk is het gewoon een ongeschreven regel, wat overigens heel normaal is bij kerken. Ik zou er niet zo zwaar aan tillen en je man nogmaals te vragen of hij zich uit wil laten schrijven.

2. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Maar dit is toch iets wat bij heel veel clubs en verenigingen gedaan wordt? (daar schaar ik voor het gemak een kerkgemeenschap ook maar onder :) )
    Inderdaad om makkelijk onderling contact op te kunnen nemen. Ik vind het niet zo gek hoor, maar ik denk dat ze het, als je aangeeft dat je het liever niet wilt, de volgende keer wel weg zullen laten.

Ik heb me er zelf nooit aan gestoord dat ik in allerlei ledengidsjes en -blaadjes sta in elk geval. Maar goed, ik sta ook gewoon in het telefoonboek :)

3. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Volgens mij is het bij wet verboden, zonder toestemming persoonlijke gegevens openbaar te maken zonder toestemming. Wij krijgen niet eens een adres van een collega zonder dat die collega daat toestemming voor geeft.
    Dus inderdaad, het klopt niet. Ik zou ook niet ergens bang voor zijn, maar uit principe zou ik er wel wat van zeggen. Ik vind dit net zoiets als verplichte incasso's. Mag ook niet.

Mara in jouw geval, zou ik het ook zo laten. Is iets van je man inderdaad.

4. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Dat is heel normaal hoor bij een kerk/vereniging enz. dat is een ledengids.
    Het is ook niet openbaar want het is alleen voor leden.
    Als je dat niet wilt moet je dat doorgeven, beter dat hij zich uitschrijft want een kerk betaald per lid aan landelijke instanties.

Wij hebben het ook van de basisschool erg handig als je iemand nodig hebt.

5. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik zou het niet erg prettig vinden, nee..

6. lydian

lydian Niet meer actief

Volgens mij heel normaal hoor.. En die mensen zullen vast niets met je gegevens doen, hoogstens een kaartje sturen bij ziekte/ sterfgeval/ jubileum o.i.d. en als je er geen prijs opstelt laat je het toch gewoon even weten..

7. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Als je lid bent van de kerk geef je automatisch toestemming hiervoor. Dit is dus al gedaan toen hij waarschijnlijk nog thuis woonde en hebben zijn ouders hier dus de toestemming voor gegeven..

8. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Nou ik vind het doodnormaal. Als ik vroeger ergens lid van was, bijv. een zwemclub, dan stond mijn naam met mijn adres ook in het clubboekje.

Lekker belangrijk, je staat ook in het telefoonboek, tenzij je bezwaar maakt.

Maar dat is mijn mening :p

9. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Hmmm toevallig vd week over gehad dat ik me afvroeg hoe t kan aps ik verhuis dat er snel vd nieuwe kerk in de buurt n boekje ligt aan mij geadresseerd. Ik ben wel gedoopt maar doe echt niks met geloof maar ga nu tochbzeker wel t boekje als er een in de bus valt bekijken (normaal gaan ze direct kliko in) ik heb ook niet voor niks geen vermelding jn de gids en geheim nummer nl.

10. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Was bij mij ook, toen ik hier kwam wonen, kreeg ik gelijk een brief van de kerk of ik even contributie wilde betalen :p Doei, ik hoef geen kerk (no offence voor wie dat wel belangrijk vindt natuurlijk)

11. Yanna

Yanna Actief lid

7 aug 2013
    295
    6
    18
    Dat is echt heel normaal en word bij bijna elke kerk, vereniging of club gedaan volgens mij. Ik zelf vind het juist heel prettig. Gebruik deze info erg vaak, bijv. vorige week nog toen ik plotseling oppas nodig had.
    Ik vind het zelf ook niet dat je gegevens nou echt op straat zijn beland, want het is natuurlijk alleen voor de eigen leden. En meestal heerst er in een kerk, vereniging of club die saamhorigheid dat je het niet erg vind dat dit soort gegevens bekend zijn.
    Maar als je het niet wil dan ben je natuurlijk altijd eigen baas en laat je dat gewoon weten aan degene die hier verantwoordelijk voor is.

12. Bika

Bika Niet meer actief

Als je bij de gemeente als een dusdanig geloof ingeschreven staat en je verhuisd dan neemt de nieuwe gemeente dit over en zal de kerk waar jij binnen het district zeg maar van valt je over nemen geloof ik.

Zolang jij geen geheimhouding bij de gemeente aanvraagt (dat is een speciale procedure) mag de gemeente jouw gegevens verstrekken aan kerken en nog een paar andere instanties (geen particulieren). Als je kiest voor geheimhouding wordt je adres alleen nog maar vrijgegeven wanneer bijvoorbeeld een advocaat jou nodig heeft. Dus het is niet dat niemand het dan nog krijgt, maar alleen in bepaalde belangrijke juridische gevallen.

Ik heb me uit laten schrijven bij de kerk, bij de gemeente mijn geloof er uit laten halen en onze gegevens staan op geheimhouding.

13. Janna

Janna Fanatiek lid

Dit.

En dit.

Is echt heel gebruikelijk hoor, doen heel veel kerken.

Overigens doe je je kerk er waarschijnlijk ook een plezier mee om je uit te schrijven als je er niks mee hebt en nooit gaat. Het wisselt een beetje per type kerk, maar in veel gevallen betalen zij een bedrag per lid aan een landelijke overkoepelende organisatie. Vandaar dat het ook logisch is dat ze van leden "contributie" vragen. (Die uiteraard vrijwillig is.)

14. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Is heel normaal binnen de kerk. Ik krijg ook jaarlijks een gemeentegids met alle adressen+telefoonnummers van alle 1700 leden van onze gemeente. Heel erg handig als je even iemand nodig hebt, want niet iedereen staat in de telefoongids (wij hadden ook een geheim nummer). De 'contributie' die ze vragen is gewoon een dekking van alle kosten die er gemaakt worden. Als je op sport zit betaal je ook maandelijks een bijdrage en dat doe je binnen de kerk ook als je lid bent (vind ik dan).

15. dekilene

dekilene Niet meer actief

Nee dat vind ik ook niet netjes..

16. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat gaat via de gemeente (dus de kerken sturen onderling niets door) Jij verhuisd, bij de gemeente staat bij welke kerk je ingeschreven staat, de kerk geeft dat nl wél door aan de gemeente wie er lid zijn, door bijv doop. De gemeente geeft dat weer door aan je nieuwe gemeente, want je wordt automatisch uitgeschreven en je moet je weer inschrijven in de nieuwe woonplaats, zij vragen de gegevens op en wanneer je dus ingeschreven stond bij, ik noem wat een katholieke kerk, wordt aan de plaatselijke kerk doorgegeven dat jij er bent komen wonen. Zij kunnen dat contact met je opnemen voor jaarbijdragen, het kerkboekje, een kennismakingsgesprek etc.

17. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    zie het probleem niet hoor, we staan ook met onze gegevens (ongevraagd) in de schoolgids, tja ik lig van zulke dingen niet wakker, en je vriend dus ook niet. dus helaas kan je er weinig aan doen. je telefoonnummer is nog steeds geheim, prima opgelost dan toch.

18. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Lijkt mij normaal, dat gaat bij alle kerken toch zo?

19. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    je hebt het waarschijnlijk over de gemeentegids en het is heel normaal dat je daar met je adres gegevens in staat. Je moet het zien als lid zijn van een bepaalde club.
    Als je aktief lid van een kerk bent zoals wij dan is het handig om te weten waar iemand woont als je bijv een bijbelstudieavond hebt oid.
    Heeft echt niets met privacyschending oid te maken.
    Als je met je lidmaatschap niets doet kun je je beter uit laten schrijven. Nu moet de kerk waar je ingeschreven staat per lid een bepaald bedrag afstaan aan de landelijke organisatie.

20. Sempje

Sempje Niet meer actief

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen. Maar het zou mij niet uitmaken. Je bent er toch lid van? Bij de sportclub of iets dergelijks staan zulke dingen toch ook vaak in een blaadje vermeld. Ik vind het inherent aan je lidmaatschap.

Deel Deze Pagina