Wat vinden jullie van dit verhaaltje?

Discussion in 'De lounge' started by flixbilly, Sep 14, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. flixbilly

flixbilly Fanatiek lid

Sep 5, 2009
    1,019
    0
    36
    Nederland
    #1 flixbilly, Sep 14, 2011
    Last edited: Sep 14, 2011
    Ik ben bezig met een kinderboek schrijven.
    Het wordt een kinderboek waarin kleine verhaaltjes staan om tussendoor voor te lezen, bijvoorbeeld in de klas net de laatste minuten voordat de bel gaat.
    Ik heb een verhaaltje geschreven over samen spelen ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
    Ik moet nog wel controleren of de leestekens op de juiste plek staan en of er geen typfouten instaan. Maar dit is een eerste opzet.
    Als jullie nog tips hebben hoor ik ze graag, want daar kan ik wat mee.

Danny staat bij het speelhuisje op het schoolplein.
    In het speelhuisje heeft Danny een voetbal, een hoepel, en een springtouw liggen.
    Danny wil deze niet met de andere kinderen delen.
    Dat is toch niet lief van Danny?

Saskia en Chantal lopen naar Danny toe omdat ze willen springtouwen.
    Danny wil het springtouw niet geven en zegt dat hij er zelf mee wilt spelen.
    Dan willen wij de hoepel zeggen Chantal en Saskia maar weer zegt Danny die krijgen jullie niet. Ik wil daarmee spelen.
    Chantal en Saskia zien de voetbal en vragen mogen wij dan de voetbal.
    Daarop krijgen ze als antwoord nee daar wil ik mee spelen.
    Danny wil niets van het speelgoed delen met Chantal en Saskia. Maar samen spelen is toch veel leuker?

Saskia en Chantal lopen naar de andere 5 meisjes die op het plein staan en vragen zullen we tikkertje spelen? De andere meisjes vinden dat leuk.
    Er komen steeds meer kinderen meedoen met tikkertje.
    Danny blijft helemaal alleen achter bij het speelhuisje en vind het helemaal niet leuk om alleen te spelen.
    Danny wil ook meedoen met tikkertje maar de andere kinderen willen dat niet omdat Danny ook niet het speelgoed wil delen.

Danny loopt terug naar het speelhuisje en pakt de voetbal, maar voetballen is niet leuk om alleen te doen.
    Danny legt de voetbal terug en pakt het springtouw maar het was een groot springtouw en dat kan je alleen met zijn tweeën doen.
    Danny legt het springtouw terug en pakt de hoepel, maar Danny kan helemaal niet hoepelen.
    De hoepel valt steeds op de grond, dus dit vindt Danny ook niet leuk om te doen.
    Danny ziet zijn klasgenoten lachen en achter elkaar aan rennen.
    Danny heeft spijt omdat hij het speelgoed niet heeft gedeeld met de andere kinderen, want nu mag hij ook niet meespelen met de andere kinderen.

De juffrouw komt aan Danny vragen waarom hij helemaal alleen staat bij het speelhuisje en niet meedoet met tikkertje.
    Danny antwoord ik wilde het speelgoed niet delen en nu mag ik niet meedoen met tikkertje spelen.
    De juffrouw vond het goed van Danny dat hij zelf wist waarom hij niet mee mag doen met tikkertje.
    De juffrouw loopt samen met Danny naar zijn klasgenoten en vraagt of Danny mee mag doen met tikkertje. Chantal zei wij mochten net ook niet met het springtouw, de voetbal en de hoepel spelen.
    Danny zei tegen zijn klasgenoten ik zal voortaan altijd het speelgoed delen, want samen spelen is veel leuker.

Alvast bedankt,

Groetjes Sabrina

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Leuk verhaaltje.

3. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

Jan 9, 2010
    7,063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Leuk alleen je moet echt even kijken of je in de tegenwoordige tijd wilt schrijven of in verleden tijd. Nu staat het zeg maar door elkaar.

Ook de zinnen kloppen vaak niet en leestekens missen, maar je zei zelf al dat je dat nog moest doen..

4. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

Wat een leuk verhaaltje. Toch 2 vragen / opmerkingen:

- Voor welke leeftijd is dit bedoeld?
    - Schrijf het wel helemaal in dezelfde tijdsvorm. Halverwege ga je over van tegenwoordige tijd naar verleden tijd.

5. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    wat een rotkind die Danny.

Verder leuk verhaal :)

6. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Mijn eerlijke mening.

Te lang en vind het verhaaltje niet leuk en te belerend mijn mening he.

Andere kunnen er anders overdenken.

Te veel als rol van moeder/opvoeder geschreven.

7. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

Nov 8, 2009
    4,023
    10
    38
    Female
    Somewhere
    Ik vind het een leuk verhaaltje voor ons, alleen vind het niet echt lekker lopen. Ik denk ook niet dat dit echt aanspreekt voor een kind. Het mag dus wel wat speelser.

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #8 Devilschase, Sep 14, 2011
    Ik zou hem alleen zo doen:

9. flixbilly

flixbilly Fanatiek lid

Sep 5, 2009
    1,019
    0
    36
    Nederland
    Bedankt voor jullie eerlijke mening, dat stel ik zeer op prijs.

Ik heb de beginpost aangepast, ik wil het verhaal in de tegenwoordige tijd schrijven dus ik heb de tekst overgelezen en verandert naar tegenwoordige tijd.
    Het verhaal heb ik geschreven voor jonge kinderen zeg maar van groep 1 t/m 4.
    Ik heb expres ook gekozen voor de zinnen:
    Dat is toch niet lief van Danny?
    en
    Maar samen spelen is toch veel leuker?
    Zo kunnen de kinderen zelf ook antwoorden op het verhaal. En deelnemen aan het verhaal.

@ devilchase bedankt voor je tips, ik zie nu wat ik fout doe in het verhaal. Hoe jij het hebt gedaan is inderdaad beter leesbaar.
    Ik zal bij de volgende verhalen er ook zeker rekening mee houden om het meer op de speelse manier te schrijven.

Ik ga mijn verhaal vanavond aanpassen naar een speelse manier met leestekens endergelijke.

Groetjes Sabrina

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    no problem. Ik zou er ook wat leervragen in verwerken. Zoals na een optelsom van spullen, vragen hoeveel spullen hij heeft etc, heb hem aangepast, kijk maar eens.

11. flixbilly

flixbilly Fanatiek lid

Sep 5, 2009
    1,019
    0
    36
    Nederland
    Ik zie wat je bedoelt, dat bedoelde ik ook leervragen.
    Ik wilde ook leervragen in de verhalen verwerken omdat ik het wil schrijven voor scholen en jongere kinderen. Zo is het vermaak en leerzaam in één.

Ik ga nu de kleine helpen, maar vanavond ga ik verder kijken hoe ik het aan kan passen.

Groetjes Sabrina

12. mona23

mona23 Niet meer actief

is het niet touwtje springen, in plaats van springtouwen?

13. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    4,322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Dat vroeg ik me ook af! Verder vindt ik het wel een leuk verhaaltje en zijn alle tips waar ik aan dacht ook al gezegt :).

14. jojo29

jojo29 Bekend lid

Feb 4, 2008
    709
    0
    0
    verkoopster
    utrecht
    op zich vind ik het wel leuk
    ik zat er ook al aan te denken om dit te gaan doen alleen heb ik dan wel een cursus nodig.

maar ik vind het wel eentonig en ik lees en hoor te veel danny.
    dan wordt het ja mijn mening zo zeurderig.

maar wil je het ook gaan uitgeven als je dit echt leuk vind dan zou je een cursus kunnen doen verhalen schrijven,

maar verder ik zou het zelf niet beter kunnen ;)
    ga zo door

gr jojo

15. macy77

macy77 Fanatiek lid

Dec 28, 2009
    3,239
    1
    0
    #15 macy77, Sep 14, 2011
    Sorry maar ik vind dit niks. Je vraagt meningen toch.
    Ten eerste de namen (beetje een hoog Johnny en Anita gehalte)
    en de naam Danny komt naar mijn mening een stuk
    of 30x te vaak voor. Kinderen van die leefijd begrijpen ik, hem, zij en wij ook al echt wel.
    Het mag allemaal wel wat pittiger, vind het nu eentonig en is mis iets heeeel belangrijks voor een kinderverhaal, de spanningsboog.

Wat misschien een leuk vakblad voor je is is het tijdschrift EntoenEntoen.
    Daarlees je fragmenten uit nieuwe en klassieke kinderboeken en zijn er schrijvers en ouders aan het woord die aangeven wat zij belangrijk vinden in een boek.

Let wel er komen jaarlijks stapels "zelf geschreven kinderboeken" bij de uitgevers binnen. En je moet opvallen, opvallen en nog eens opvallen!! De allereerste zin is heel erg belangrijk, die moet pakkend genoeg zijn om een uitgever door te laten lezen.
    En dat is nu niet, vind ik.

16. lillibit

lillibit Fanatiek lid

Jul 12, 2010
    2,348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Als ik het heel eerlijk mag zeggen vind ik het een saai en eentonig verhaaltje, alsof je iets op zit te dreunen. Vooral die namen achter elkaar. Ook denk ik niet dat de namen van deze tijd zijn.

Ik denk dat als je echt een boekje uit wil gaan geven, je het hier niet mee gaat redden...:(

17. flixbilly

flixbilly Fanatiek lid

Sep 5, 2009
    1,019
    0
    36
    Nederland
    Dat van touwtje springen of springtouwen heb ik zelf ook over zitten denken.
    Als ik op google kijk dan kan het allebei.

Ik vroeg naar jullie mening en ben blij dat iedereen hier eerlijk voor uitkomt of ze het wel wat vinden of niet.

Ik start met een cursus kinderboeken schrijven, eind van de week ontvang ik hier het lesmateriaal van.

Ik zou wel graag het boek uit willen geven, maar ik ben nu nog aan het oefenen om verschillende verhalen te schrijven. En om leestekens en een juiste zinsopbouw te maken.

Leuk jojo dat je er ook aan zit te denken, ik schrijf al een tijdje verhalen en ik vind het een leuke bezigheid om van mij af te schrijven. Door het volgen van de cursus hoop ik mij verder te kunnen ontwikkelen.

Ik zal de tips van niet te vaak namen gebruiken zeker meenemen als ik vanavond de aanpassingen doe in het verhaal.

Groetjes Sabrina

18. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

Misschien nog een kleine tip: je geeft aan dat het verhaaltje bedoeld is voor groep 1 t/m 4, maar er zit zoveel verschil in die leeftijd dat ik je wil aanraden om toch een kleinere leeftijdsgroep te kiezen en daar je verhaal voor te schrijven.

Kinderen in groep 1/2 houden van duidelijke, korte zinnen in de tegenwoordige tijd zonder 'maar, en, of, want etc' Dat maakt voor hen het verhaal moeilijker te volgen.

Kinderen in groep 3/4 kunnen wat langere zinnen weer veel beter aan.

Misschien is het een idee om eens bij de bibliotheek langs te gaan en te vragen welke boeken populair zijn in deze leeftijdscategorieën en daar eens wat in te lezen om ideeën op te doen.

Succes

19. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Ik vind het iets te belerend...
    Persoonlijk vind ik het belangrijk dat kinderen zelf gaan nadenken over iets wat ze horen in een verhaal.

20. flixbilly

flixbilly Fanatiek lid

Sep 5, 2009
    1,019
    0
    36
    Nederland
    Ik zal eens naar de plaatselijke bibliotheek gaan en kijken wat voor boeken graag gelezen worden voor deze leeftijd. Dat was een hele goede tip. En door het lezen van andere boeken krijg je natuurlijk ook weer ideeen.

Ik heb gister het verhaal aangepast met hulp van Devilchase en de tips die jullie mij gegeven hebben heb ik het verhaal aangepast.

Danny staat op het schoolplein. Hij staat in een speelhuisje.
    In het speelhuisje heeft hij verschillende voorwerpen,een voetbal, een hoepel, en een springtouw. Hoeveel spulletjes zijn dat?

Saskia en Chantal lopen naar Danny toe.
    "Danny, mogen wij het springtouw? Wij willen graag springtouwen."

Maar hij wil het springtouw niet geven "nee, ik wil er zelf mee spelen."

"Mogen we dan misschien de hoepel?" vragen de meisjes.
    Maar weer zegt hij ; "nee die krijgen jullie niet. Ik wil daar zelf mee spelen"
    De meisjes kijken rond en zien de voetbal en vragen nog een keer; "mogen we dan met de voetbal spelen? "
    Maar weer wilt hij niet delen; "nee, ik wil daar ook mee spelen" is zijn antwoord.
    Hij wil eigenlijk niets van het speelgoed delen met Chantal en Saskia. Maar samen spelen is toch veel leuker?

Saskia en Chantal lopen naar de andere 5 meisjes die op het plein staan en vragen "he meisjes zullen we tikkertje spelen?" De andere meisjes vinden dat leuk en roepen "ja hoor, dat vinden wij leuk!"
    Met hoeveel kindjes spelen ze nu tikkertje?

Ondertussen komen er steeds meer kinderen die graag willen meedoen met tikkertje.
    Danny blijft helemaal alleen achter bij het speelhuisje.
    "ik vind het eigenlijk helemaal niet leuk om alleen te spelen" zegt hij tegen zichzelf. "ik wil ook graag meedoen"
    Hij loopt naar de kinderen . "mag ik ook meedoen?"
    De andere kinderen kijken hem aan en zeggen ; "nee, jij wilt geen speelgoed delen dus mag je ook niet meedoen".

Dan loopt hij terug naar het speelhuisje en pakt de voetbal, maar voetballen is eigenlijk helemaal niet leuk om alleen te doen.
    Hij legt de voetbal terug en pakt het springtouw.
    Het springtouw is alleen te groot om er in je eentje mee te spelen..
    Hij legt ook het springtouw terug en pakt de hoepel.
    "nou dan ga ik maar alleen hoepelen" zegt hij tegen zichzelf.
    Maar de hoepel valt steeds op de grond, hij was veel te groot!

Danny ziet de kinderen lachen en achter elkaar aan rennen.
    "Wat heb ik een spijt dat ik mijn speelgoed niet heb gedeeld, ik wil zo graag meespelen met de andere kinderen" huilt Danny

Dan komt de juffrouw naar hem toe gelopen
    "Danny waarom sta jij helemaal alleen?Moet je niet spelen met de andere kindjes?"

"Ik wilde het speelgoed niet delen Juf en nu mag ik niet meedoen met tikkertje spelen"
    "Dan moet je voortaan je spulletjes maar delen met andere kindjes, want als jij niet deelt, willen andere kindjes ook niet delen met jou en daar wordt je alleen maar verdrietig van. Zullen we samen vragen of je mee mag doen?"
    De juffrouw liep samen met Danny naar zijn klasgenoten .
    "Mag Danny met jullie meedoen kinderen?" vraagt de juf.
    "Maar Juf, wij mochten net ook niet met het springtouw, de voetbal en de hoepel spelen" antwoord Chantal.
    "Ik zal voortaan alles met jullie delen, want samen spelen is eigenlijk veel leuker" antwoord Danny.

Ik heb er ook vragen in verwerkt zodat de kinderen ook na moeten denken over wat er voorgelezen wordt.
    Maar ik vind het goed dat iedereen zijn eerlijke mening geeft.

Groetjes Sabrina

Share This Page