de curve van mijn zoontje... op het CB maken ze zich zorgen over stille ondervoeding............ Ik geef hem om de 3a4 uur voeding..hij lijkt tevreden. Enkel sinds een week komt hij sneller, drinkt enorm onrustig en huilt meer...snachts slaapt hij gewoon door!! Nu heb ik hem gisteren avond om 18 uur een flesje gegeven an 125ml. Daar heeft hij de nacht op doorgetrokken tot 4 uur...en toen bij mij gedronken toen kwam die om 8 uur weer...vanaf toen is die aan het huilen en wil snel eten. Maar ik hou het om de 2 uur, want om het uur breekt mij op het moment. Ben zo moe!! Ryan heeft vanaf de geboorte slecht gedronken, heb hem ook pas met 10 weken terug aan de borst gekregen...maar hij heeft toch meer als 3 weken goed gedronken. Rustig, leek voldaan en ging heel goed. Tot dus vorige week.... Hij groeit in lengte goed, ik ben bekend met de dip...zou dat dit kunnen zijn? Moet ook zeggen, ik kolfde gisteren dus ipv live te voeden (en ik ben gewend om te kolven dus na die 10 weken....) maar 90 ml. Om 20 heb ik nog eens gekolft, en toen 70ml eruit. Dan vannacht nog na de voeding van 4 uur 10 min gekolft maar maar 10ml eruit gekregen. Ik heb een onderproducerende borst (rechts) waar niet meer als 60ml per keer uit komt...zelfs niet na hevig stimuleren. Dit is altijd de voorsoep borst of het toetjes borst.... Hij leeft dus bijna op 1 borst, ik moet altijd beide aanbieden want enkel links is ook niet voldoende. Hoe krijg ik mijn productie omhoog, want al de hele week drinkt hij bijna om de 2 uur soms iets langer... Meer drinken doe ik al zo veel, eet goed....slaap redelijk...weet het niet meer!!! Gaat dit vanzelf over, of moet ik me echt zorgen maken? Bij mijn meisje ging het met 12 weken mis, zei viel af.....(later zijn we erachter gekomen dat ze slappe mondspierne had en daarom dus niet voldoende binnen kreeg...) maar ik kan me herinneren dat ik meer als voldoende voeding toen had! het spoot er vaak uit...ook voelden borsten veel voller aan als nu..... Groetjes en bedankt voor tips! http://www.borstvoeding.com/groeicurve/growthcurve/curve_weight/46216/-1/1 Miranda
Wat rot voor jullie zeg. Wat heeft het cb voor advies gegeven? Ik zou me zelf ook zorgen maken als de curve zo afboog. Heeft jou cb geen lactatiekundige in dienst waar je binnen kan lopen? Zou dat zeker doen, anders even op internet zoeken naar 1 in de buurt. Zij hebben nu eenmaal het meeste verstand van bv. Met zo'n verhaal kun je vaak snel terecht. Knap dat je je zoontje trouwens weer aan de borst hebt gekregen na zo lang kolven! (hier een soortgelijk verhaal overigens!).
CB...2 voedingen afkolven en flesje geven. of gewoon bv geven en daarna flesje aanbieden om te zien of die nog honger heeft. En bij houden hoe lang hij er dan tussen laat..... Maarrr....hij slaapt dus als ik hem de borst geef in de avond ook gewoon door..zonder morren!! Dus denk dat ik wel genoeg heb, hij is gewoon niet zo een grote eter.... CB zei wel...op zich maken we ons geen zorgen, kom over 2 weken even wegen. Maar die plasluiers...hij heeft maar 2 keer per dag eigenlijk een verschoning nodig, dan zitten ze echt vol...anders is het maar minimaal...(oke de luiers van tegenwoordig kunnen veel plas opvangen!!) en poepen doet hij 1 keer in de week ofzo..maar dat vind ik normaal deed meisje ook!!
Als meer aanleggen niet werkt om je productie omhoog te krijgen kun je Domperidon-tabletjes slikken, vrij verkrijgbaar bij de apotheek. Bij mij werkte dat heel goed.
Persoonlijk schrik ik hier niet heel erg van de curve van mijn dochter is slechter maar die goede van begin af aan niet denderen die van Jou zoon buigt wat af, wat ik zou doen, gewoon zo veel mogelijk aanleggen geen flesjes geven want dat word je productie niet goed genoeg opgekrikt! Dan druk je je productie juist meer naar beneden. desnoods met hem in bed duiken en bij iedere kik aanleggen ( heb ik een tijd terug ook gedaan en ik had de volgende dag zelfs een beetje gespannen borsten, domperidon ben ik zelf geen voorstander van t is toch een medicijn met als bijwerking een betere melkproductie maat. t word toch voor iets anders voor geschreven/gebruikt en in de bijsluiter staat ook day het niet in combinatie met bv mag dus dat zou ik niet aandurven ( t werkt wel want heb het geprobeerd en de melk weg gegooid durfde het echt niet haha) ik zou ook een bv thee gebruiken van weldra dat stimuleerd de productie en veel rust en veel drinken en anders toch een LK inschakelen.
Twee plasluiers en die afbuigende curve vind ik wel zorgwekkend ja. Ik zou proberen toch toe te geven aan ieder uur voeden en misschien zelfs nog een keer wakker maken voordat jij gaat slapen. Dat weinige kolven zegt denk ik niet zoveel ... ik kolfde met M ook altijd zo rond de 100 ml ... Maar hij heeft dan wel vaker voeding nodig en eigenlijk ook een nachtvoeding. Dus misschien zelfs nu een periode invoeren van overdag op verzoek en avond+nacht om de 3u ... Idd ook LK inschakelen en wellicht ook een check-up bij HA.
Als je kindje ieder uur wil drinken, dan zou ik daar nu aan toe geven. Ik begrijp dat dat vermoeiend is, maar voor je productie is het het beste. Als je nu doorgaat met om de twee uur voeden, wordt het denk ik alleen maar zwaarder voor je. Dus probeer te regelen dat jij dit weekend met je zoontje in bed kruipt en leg hem aan wanneer hij ook maar een seconde smakt. Ga geen flesjes geven, want daarvoor hoeft hij veeel minder moeite te doen, hij moet juist nu leren krachtig aan de borst te drinken.
Curve vind ik niet zorgwekkend (jongste groeide hier vanaf 3,5 maand veel slechter) en lactatiekundige zei mij dat zolang ze tevreden was en voldoende plasluiers had elke groei, groei was. Maar aangezien je zegt dat dit bij jullie sinds een week niet het geval is zou ik proberen toe te geven aan zijn vraag of extra proberen aan te leggen. Is pittig, maar dan krijgt hij misschien net wat meer binnen en ga je meer produceren. Of eens een lactatiekundige mee laten kijken?
hmmz..denk dat mijn zoontje een beetje verwend is door 10 weken flessen te drinken..ik heb in het begin ook na gekolft want hij dronk mijn borsten niet leeg. Dat gevoel heb ik nu niet meer, als ik na kolf is het echt op! Ik ga mijn best doen van het weekend, ik moet wel werken ook nog...dus eigenlijk kolven ipv live voeden...en dat mag ik niet zo vaak (kan ook niet sta wel eens alleen) Maandags ben ik vrij...en manlief ook! dus hopelijk lukt het dan beter...dinsdag gaat meisje naar school en benik ook vrij..denk dat ik die dagen echt lekker ga liggen met ons jochie... Bedankt allemaal voor reageren!!
Twee natte luiers per dag vind ik niet zo goed klinken eerlijk gezegd. Over de curve kan ik weinig zeggen, die ziet er niet dramatisch uit, maar je moet altijd naar het totaal kijken, niet naar losse onderdelen. Als je kind elk uur drinken wil dan denk ik dat je aan het regelen bent. Dan zou ik toch echt daar even die paar dagen in meegaan, meestal gaat je productie dan zover omhoog dat je weer op je oude ritme komt. Lactatiekundige is geen slecht idee, vooral omdat je kind van fles naar borst gegaan is. Het kan zijn dat je nog iets aan zijn drinktechniek kunt verbeteren.
En probeer borst compressie toe te passen tijdens het voeden.. Zou zelf ook zeker een LK contacten! Heel veel succes meis! Ik weet helaas hoe het is om je zorgen te maken om het gewicht van je kind.. xx
even kijken dit is onze curve. van een reusje naar een mini MAAR mijn aappie was verder tevreden. (CB heeft er ook gelukkig geen probleem van gemaakt.) dus ga niet op de curve af, maar op je kindje! en wat iedereen al zegt, even een paar dagen toegeven aan de behoefte. Succes! ow en je hebt wel het RECHT om te kolven hoor... snap best dat het niet voor elke beroepsgroep even makkelijk is, maar als het nodig is...
Met 3/4 maanden heb je ook weer een lastige voedingsperiode (bekende dip). Ik zou zeker toegeven aan je zoontjes wens om vaker te drinken. Zeker gezien zijn curve en luiers. Vaker aanleggen en borstcompressie kunnen helpen. En idd, een goede LK raadplegen!
Curves lezen is een vak apart, dus zeggen dat het wel meevalt omdat het lijkt op de curve van je eigen kindje, vind ik niet helemaal terecht. Laat er liever iemand naar kijken, zoals een lactatiekundige. Niet om je bang te maken maar als een kindje tevreden lijkt en goed slaapt, kán dat ook een teken zijn dat het kind op de reserves aan het teren is. Ik zeg niet dat dat het geval is, maar dat het een mogelijkheid kan zijn. Om je productie te verhogen kun je zoals al gezegd meer aanleggen, maar je kunt ook een paar avonden gaan clusterkolven. "Hoewel het doel van Clusterkolven is om de melkproductie te verhogen, is de inspanning op het moment zelf niet gericht op een zo groot mogelijk aantal milliliters maar op het geven van signalen aan het lichaam melk te maken." Want elke fles kv die je geeft is een hoeveelheid moedermelk die je zelf niet aanmaakt en dan gaat je productie achteruit.