Crematie?

Discussion in 'Vlinder lounge' started by 4days, Aug 14, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 4days

4days Niet meer actief

Zijn hier dames die hun kindje hebben laten cremeren? Ik vroeg me namelijk af hoe duur dat is. Ik had van anderen gehoord dat dat niet zo duur is, maar hier in de buurt in het crematorium kost het 250 euro. Ik zat 'pas' eind eerste, begin tweede trimester, dus het is een heel klein babytje.

2. Cossy,

Wij hebben ons dochtertje laten cremeren. Ik weet echt helemaal niet meer hoeveel het kostte...alles bij elkaar toch wel behoorlijk wat. Misschien kun je eens bellen met het crematorium?

Heel veel sterkte in ieder geval... Het valt niet mee om afscheid te moeten nemen van je kindje, hoe klein hij/zij ook is.

Liefs Marjolein

3. 4days

4days Niet meer actief

Hoi Marjolein,

bedankt voor je antwoord. Ja dat is ook zo, het was wel nog vrij vroeg, maar het was toch al een compleet baby'tje, en voor mijn gevoel verdient het dan ook een waardig afscheid. Ik denk dat we het toch maar gaan doen, en dan wel zonder al te veel poespas. Maar dan hou je er tenminste ook iets tastbaars aan over.

Groetjes

4. Ik ken ook mensen die hun kindje zelf begraven hebben... Dat moet je natuurlijk wel willen hoor, maar het is een idee.

En inderdaad wat is het alternatief? Dat je je kindje door het ziekenhuis laat cremeren... Kan me voorstellen dat je daar niet voor zou kiezen (alhoewel ik ook wel mama's ken die dat hebben gedaan. Zij vonden het wel een fijn idee dat hun (ook nog zo kleine) kindje samen met andere kindjes gecremeerd zou worden).

Hoe dan ook succes met je beslissing en hopelijk wordt het een mooi afscheid

5. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    wij hebben onze zoon ook laten cremeren
    wij waren in totaal 1800 euro kwijt
    maar we hadden er van alles bij.
    tis idd maar net wat je wilt.
    heel veel sterkte meid met het verlies van jullie kindje!

6. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hoi Cossy,

Ik was net zo ver als jou ongeveer denk ik. Bijna 14 weken en onvoorstelbaar hoe compleet het kindje dan al is.

Ik heb gekozen voor gezamenlijke crematie. De as is uitverstrooid op een speciale gedenkplek op de begraafplaats, zodat deze kindjes niet vergeten worden. De andere ouders waren hier ook bij aanwezig. Ze noemen het de vlinderrots, een rots met allemaal kleine vlindertjes erop. Het was een hele mooie plechtigheid met vooraf een gedenkdienst.

Als ik wil kan ik dus altijd even naar de plek toe waar haar as verstrooid is en dat vind ik een fijn idee.

Ik weet inmiddels dat ze dit niet overal in Nederland kennen, dat vind ik maar vreemd.

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Houdt er wel rekening mee, dat er bij zo'n jong kindje mogelijk geen as overblijft.
    Ik had contact met iemand die met 16 weken haar kindje had verloren. Dit is gecremeerd, maar er was geen as over. Dit komt omdat er nog maar weinig botmassa etc is. De botjes van zulke jonge kindjes zijn nog erg zacht.
    Ons kindje is met 24 weken gestorven en ook bij ons was er maar een piepklein beetje as over.

8. 4days

4days Niet meer actief

O jeetje, bedankt voor die tip zeg! Dat zou ik toch wel erg vervelend vinden... Ik denk dat we hem toch maar gaan begraven. Ik heb er ook nog eens over nagedacht, en dat is nu voor mijn gevoel ook prettiger.

Bedankt voor al jullie antwoorden!

9. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ow, dit wist ik ook niet...hadden ze ons wel eens mogen vertellen.
    :(

10. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

Feb 25, 2008
    1,485
    2
    0
    Wij hebben ons meisje met 25 weken laten cremeren. Maar zij is met rietenmandje en al gecremeerd,waardoor wel best wel wat as hebben..... 2 handjes vol ongeveer. Volgends mij waren wij ook iets van 2000 euro kwijt (inclusief koffietafel, kaarten, assieraden)

11. loel

loel Fanatiek lid

Sep 17, 2007
    2,097
    0
    0
    verkoopster
    Heusden
    Wij hebben bijna niks hoeven te betalen, we zijn lid van de Dela.

12. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

Feb 25, 2008
    1,485
    2
    0
    Ikzelf heb ook niks hoeven te betalen. Kregen ook alles vergoed.Sterker nog: wij kregen nog een dikke 900 euro uitbetaald op onze rekening?????!!!
    En dat terwijl we alles betaald hadden, urn, crematie, sierraden enz...das wel raar hoor, om dan geld te krijgen van de uitvaart verzekering..

13. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    wij hebben ook niet hoeven betalen maar we hebben de rekening wel gezien
    wij zijn ook aangesloten bij dela.

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ons kindje is ook in een rieten mandje met een bloemstukje op het deksel, gewikkeld in een zijden doek, gecremeerd. Maar slechts een bodempje as in de urn. Daar hebben wij een kastanjeboom op geplant. Ik heb zeker geen spijt van de crematie, maar het lijkt me naar als er helemaal geen as overblijft.

Ik weet niet meer wat we kwijt waren. Maar wij hebben alles apart gedaan: huur aula in het crematorium, gebruik oven crematorium, en geen koffie achteraf bij het crematorium. We zijn daarna met ons gezelschapje gaan lunchen op een plek die ons dierbaar is. De bloemen hebben we zelf geregeld. We hadden hulp van een fantastische begrafenisonderneemster, die ook veel tips had om het niet te duurt te laten worden. Het vervoer hebben we bijv. gewoon met onze eigen auto's gedaan. We hebben wel foto's laten maken.

15. stm

stm Lid

Jul 20, 2009
    19
    0
    0
    kinderdagverblijf
    hallo, mijn zoontje is met 28 weken geboren, en gecremeerd we hadden een heel klein mooi kistje.. en een knuffel erbij en hebben ook redelijk veel as.. ook iets van 2 handen.. dus ik denk dat het wel mee valt..
    heel veel sterkte..
    de kosten weet ik niet, werd bij ons vergoed door de verzekering..
    groetjes sheila

16. stm

stm Lid

Jul 20, 2009
    19
    0
    0
    kinderdagverblijf
    lijkt me inderdaad ook heel erg als er geen as overblijft..

17. 4days

4days Niet meer actief

Ja precies, dat lijkt mij het ergste. Het geld zou me nog niet eens zoveel uitmaken. maar als je kindje als laatste rustplaats een crematieoven heeft lijkt me vreselijk...

Share This Page