vinden jullie mij een zeur (snoepen en zoetigheid)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tulip, 4 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

Je mag rustig eerlijk zijn hoor, ik kan het hebben mits het op een respectvolle manier gebeurt.;)

Als eerste, natuurlijk weet ik dat mijn manier niet iedereen's manier is en daarom plaats ik dit ook.

Ik ben best terughoudend (lees= zeikerig) wbt zoetigheid en snoep. Natuurlijk wil ook mijn peuter wel eens wat lekkers en dat mag ook. s ochtends eten we hier alleen fruit als tussendoor. S middags mag ze iets uit haar trommel kiezen, daar zit in: ontbijtkoekje, bumba cakeje, doosje rozijntjes, en heel af toe zo'n klein zakje met kleine haribo beertjes, dat is dan extra voor de afwisseling.

Hier dus 1 keer per dag wat lekkers, fruit mag onbeperkt en aan het einde van de middag een bakje met wat gezonds zoals stukje kaas, worst komkommer en wat druifjes ofzo.

Maar nu komt het, ik heb een vriendin die hier volgens mij geen limiet in heeft. Haar zoontje krijgt wel 5 keer op een dag zo iets lekkers en dan heb ik het dus puur over koek en snoep. Fruit en groente lust hij niet en eet hij ook niet. Als wij daar een bakje thee drinken s ochtends (10.00-11.30) hebben ze een rolletje snoep, chocolollie en koekje achter de kiezen. Ik vind dit totaal onnodig. Gisterochtend bij mij mocht hij iets uit de trommel en keek al van: dat hoef ik niet, ik wil grote koeken of chocolade. Hij krijgt hele gevulde koeken thuis. Maar uiteindelijk koos hij een bumba cakeje. Een 20 minuten later roept hij, ik wil nog wat. Nu zou mijn dochter dan al helemaal niks krijgen maar goed....
    Ja zegt, zn moeder, dat moet je maar aan m. vragen. Ik heb ze dus een paaseitje gegeven omdat die kleintjes ook wel eens wat extra's mogen natuurlijk. Zegt hij: dat wil ik niet, ik wil koek. Toen kreeg hij van mij een droog kaakje. Dat gezicht:$
    Hij was het er absoluut niet mee eens, maar jammer daar heb ik geen boodschap aan. 10 minuten later wilde hij weer wat, maar toen heb ik gezegd dat hij genoeg gehad heeft. Tis al meer dan mijn dochter normaal krijgt.

Ik zie haar vaak en ze vertelt ook dat hij graag snoept. Maar vinden jullie 4 of 5 van zulke dingen normaal?? Hij is net 3 trouwens.

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik weet niet wat wel/niet 'normaal' is, alhoewel het kindje uit jouw verhaal wel veel krijgt. Onze dochter is geen snoeperd, dus wij hebben sowieso weinig koek en snoep in huis. Als hier wel eens kindjes komen en om snoep/koek vragen, dan hebben ze dus pech, want er is niks in huis. Maar meestal zijn ze dan eigenlijk ook tevreden met bv een soepstengel..

Tjah, in jouw huis gelden jouw regels. Hij moet het aan jou vragen, en jij hebt dan het recht om 'nee' te zeggen..

3. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik ben ook niet van onbeperkt snoep/koek.

Hier 1x per dag een snoep, `s morgens eten we fruit (dochter op school). `s middags na school krijgen ze hier iets vaak een theebiscuitje. Soms na het eten een ijsje, maar dat is lang niet elke dag. Gevulde koeken eet ik zelf nog niet eens die krijgen ze hier echt niet. Chocolade krijgt dochter af en toe weleens, maar geen grote hoeveelheden. Hoeveelheden van 4 a 5 keer per dag vind ik absoluut niet nodig. 1 hooguit 2 keer per dag vind ik meer dan genoeg.

Overigens je opmerking over groente en fruit: dochter heeft heel lang uitsluitend bananen gegeten en vertikte verder al het fruit. Inmiddels eet ze wat meer, maar groente is nog altijd een probleem. Inmiddels is ze zo oud dat je afspraken kunt maken en eet ze verplicht 4 happen groente, maar lekker vindt ze het absoluut niet. Ze heeft ook hele tijden niet gegeten `s avonds: maar dan kreeg ze niets anders tot het ontbijt.

4. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    hoi Tulip

ik heb hier thuis een enorme snoepkont rondlopen
    die begint om 9 uur al
    mama mag ik wat lekkers
    ja om 10 uur en ze weet de klok
    om 10 uur een klein zakje beertjes
    en om 11 uur een appel

tussendemiddag eet ze brood met appelstroop(ook zoet)
    en magere melk

smiddags om 3 uur krijgt ze nog een snoepje(ondertussen heb ik alweer 20 keer nee moeten verkopen)

koek is er doordeweeks niet dus dat krijgt ze niet(mama aan de lijn)
    in het weekend een halve eierkoek of rose koek(klein model)met toefje slagroom dat is haar gebakje

ik zal eerlijk zijn dat de dagen dat ze naar het kdv is natuurlijk gewoon niets snoept
    en ik kan niet wachten tot ze naar school gaat
    dan alleen nog uit school een snoepje

ik vind dat het jongetje wel veel snoep krijgt
    maar vlak mezelf dus ook niet uit
    op een zaterdag snoept ze hier soms ook wel meer dan 3 keer

maar ieder doet het op zijn eigen manier natuurlijk
    mijn vriendin vind dat Amy-lynn veel snoept
    maar haar dochter snoept noooooooit
    maar loopt wel met net 3 bij de dieetiste
    tussendemiddag grilworst op witbrood
    yokidrank en chocomelk
    en 2 grote plakken milner 30+kaas als tussendoor
    speklapje braadworstjes patatjes enz

ja dat eet Amy-lynn weer niet

5. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dat kindje krijgt wel erg veel inderdaad..
    Maar ik ben zelf totaal niet moeilijk met snoep of koek.
    Het is niet dat mijn zoontje het onbeperkt krijgt ofzo hoor;)
    s ochtends sowieso niet, dat vind ik niet nodig. Als tussendoortje krijgt hij dan een eierkoek of een volkoren koekje.
    s middags mag hij, mits hij zich lief heeft gedragen, wel iets lekkers. Een doosje rozijntjes (zijn op dit moment zijn favoriet:D), een doosje smarties (van die kleintjes) of een bakje chippies.
    Maar hij eet ook net zo goed een appel, daarom ben ik er ook niet zo moeilijk mee.

Op verjaardagen of als we bijv bij opa&oma zijn doe ik niet moeilijk dan krijgt hij wat meer, maar goed dat zijn ook speciale dingen.
    Ik ben zelf van mening, als je er heel krampachtig mee om gaat dan willen ze het, naar mate ze ouder worden, juist.

Hier trouwens ook een kindje dat vreselijk slecht eet. Wortels zijn eigenlijk het enige wat er s avonds goed in gaat, qua groente dan. (want zet een pan bami,spagetthi,macaroni of bijv rendang neer en hij eet als een gek:D)
    Maar als hij dus s avonds slecht eet krijgt hij geen toetje, alleen nog melk voor het slapen gaan en that's it.

6. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Nee ik vind je geen zeur maar mijn kinderen snoepen wel meer dan die van jou;)
    Hier eten we 's ochtends fruit en 's middags wat lekkers. Hier dus wel grotere koeken zo nu en dan. Er ligt genoeg in de kast. Meestal pakt dochter een zakje/pakje koekjes, smoeltjes of spongbob koekjes, daar zit chocola op. In het weekend loopt het vaak anders dan een doordeweekse dag en snoepen ze meer. We zijn dan vaak op pad en krijgen ze tussendoor een snoepje, koekje, rozijntjes pf wat dan ook. We gaan ook regelmatig een keer ergens thee drinken en mogen ze wat lekkers. Ik beperk het wel hoor, als ze wat lekkers heeft gehad bij de bakker krijgt ze verder geen zoetigheid meer.
    Wel eten we allen bruinbrood, 's cohtends zoet op brood en tussen de middag hartig en eten we dus elke dag fruit en 6 van de 7 dagen gezond avondeten.
    Als ik het zo bekijk valt het eigenlijk wel mee. En ik betrap mezelf er ook op dat ik vaak bij andere moeders of familie (schoon)moeder) denk: 'is dat nou nodig? Ze heeft net wat gehad..' Ik vind het bijvoorbeeld niet nodig dat als er net koekjes gegeten zijn er ook nog een spekje bij hoeft.

7. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    nee hoor je bent geen zeikerd.
    Hier krijgen ze thuis vrijwel geen snoep. En eigelijk ook niet zo veel tussendoortjes meer (behalve fruit). Soms wel een rijstewafel maar meer eigelijk niet. Ik heb ook geen snoep in huis en dat merk ik pas als er anderen kinderen zijn die er dan om gaan vragen.
    Buitenshuis mogen ze wel wat. Een gebakje op een terras of als we bij anderen zijn een snoepje of een keer een ijsje.

Ik heb gemerkt, hoe meer ik geef, hoe meer ze erom zeuren. Of het nu rijstewafels of snoep is, Emma wil ALTIJD eten...
    Van een uitje herinnert ze zich meestal als eerste de ijsjes en dergelijke ;) Emma is niet de lichtste en krijg altijd op mijn kop van het cb... dus ik stimuleer het sowieso niet.

Ik ben trouwens aan het afvallen, dus nog een reden waarom er geen snoep en zooi in huis is. (We eten dus ook nooit meer patat of pizza ofzo, maar ze is er wel gek op)

Ze drinkt trouwens ook alleen water thuis. Als ik aan appelsap en zo begin blijft ze daarom vragen... op een terrasje mag ze wel een fristi ofzo.

Zielig kind heb ik eigelijk he ;)

8. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Ik vind je ook helemaal geen zeur hoor. Hier ook 1x per dag snoep en in het weekend misschien 2x of 1x snoep en een beetje chips.
    De behoefte aan zoet is aangeleerd.
    Onze dochter heeft ook tot zeker 2,5/ 3 jaar yoghurt als toetje gegeten. Heerlijk vond (en vindt) ze het.

9. mroos

mroos Niet meer actief

Ik heb uit mezelf niet echt slechte dingen in huis; 's ochtends fruit, 's middags een cracotte, een soepstengel, een stuk ontbijtkoek of een keer een pakje nijntjekoekjes.

Verder ben ik niet zo 'moeilijk' wanneer het eens anders gaat. Zo kreeg hij gister een zelfgemaakte kip met 2 chocoladeeieren erin mee van het kdv, dat wil hij dan graag als hij thuiskomt; dan mag hij er 1 meteen en eentje voor morgen. Vervolgens onthoudt hij dat zo goed dat hij er 's ochtends om 9 uur om vraagt; prima, dan is het op.

Mijn zoon is gek op ijs, dus zo af en toe koop ik ijs als toetje. Als er een vriendin op bezoek is en we eten chocola, dan mag hij ook een stukje en als we in het weekend aan de chips en toastjes zitten, dan eet hij ook wat mee.

Ik vind het prima zo:).

10. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Hier ook redelijk weinig snoep... hij vraagt er ook niet echt om, dus dan geef ik het ook niet. Je moet geen slapende honden wakker maken.
    Hij eet zelf liever ook een paar nootjes, een stukje kaas of een appel. Vraagt daar dus wel vaak om.

De snoepjes die hij wel heel lekker vindt, zijn tumtummetjes. Hij is nu bezig om zindelijk te worden, en voor een tumtummetje doet hij alles... die stickers werkten allang niet meer, dus dan dit maar :D
    Maar hij vraagt er niet elke keer om, en krijgt het ook niet elke keer. Dus dat zijn zo'n 3 tumtummetjes per dag. Dat was het wel qua snoep.

Op een feestje of verjaardag ben ik wel veel makkelijker.

Ik vind dat het kind van je vriendin wel extreem veel snoept, dus vind je geen zeikerd. Om 10 uur 's ochtends al 3x gesnoept hebben vind ik persoonlijk niet normaal, zeker niet omdat hij ook al geen fruit en groente eet. Hier geldt: eerst je brood/fruit/avondeten opeten, dan mag je iets te snoepen.

11. tulip

tulip Niet meer actief

hihi, hier moet ik wel een beetje om lachen.;)

Leuk al die reacties!! Voordat jullie denken dat ik echt mega streng ben, ook ik ken uitzonderingen he, ik ga ook wel eens lekker bij de hema met haar zitten en dan een fristi en een donut ofzo eten. Zo ontaard ben ik dan nog net niet.:D

Maar ik lees hier nog idd geen schokkende dingen, iig niet zoals ik die bij mn vriendin zie. En dat is ook niet omdat ik er ben, maar ze zegt zelf dat het eigenlijk altijd zo gaat, en ik weet stiekem dat ze mij dus wel een zeikerd vind daarin.;)

Eigenlijk als ik erover nadenk gaat alles daar met eten gepaard: na de wekelijkse zwemles even met zn vieren naar een winkel: hop, in de auto heeft hij al 2 zakjes snoep op. Of even gewoon naar de stad, alleen als hem na het stadten dan maar wel een ijsje beloofd is.

12. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam

haha ja lach jij maar! We waren naar het k3 concert, helemaal geweldig... maar ze verteld iedereen dat ze een aardbeienijsje kreeg van mama en dat ze hem samen met papa heeft opgegeten...

en ik heb ooit gezegd dat we in mei op vakantie gaan en dat we dan ook ijsjes gaat eten... nu is het steeds "op vakantie mag ik elke dag een ijsje he mama?" Ach ja... in de vakantie mag dat ja...

13. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik vind je helemaal geen zeikerd maar dat is misschien omdat wij het hetzelfde doen. 's Ochtends fruit en 's middags een koekje of iets anders lekkers wat we toevallig in huis hebben en wat ik geschikt voor hem vind.

Daarnaast ken ik ook zo'n kind wat enorm veel te snoepen krijgt, altijd als ze hier op bezoek is komt er een (voor zo'n kleintje) enorme zak snoep uit mama's tas, daarna een shooter (superzoet drankje), dan een pakje chocolade, soms nog chips en dan is het wel tijd om te gaan.
    Ik kijk mijn ogen uit.

14. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik kan me er niet druk om maken wat andere mensen hun kindjes geven. Vind het alleen vervelend als mensen mijn dochter (3 jaar, bodemloos vaatje) volstoppen met koek, chips en chocola.

Thuis krijgt ze 's morgens sowieso geen koek/snoep en 's middags mag ze best wat lekkers. Maar wel met mate. Er zit echt geen rem op namelijk ;)

15. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    flutter haha herkenbaar...
    als wij s middags een verjaardag hebben, zeg ik sowieso al 100 keer nee, maar ik hoef haar sowieso geen avondeten te geven dan...

16. Maia

Maia Niet meer actief

nee ik vind je geen zeur. Misschien wat streng ;) maar zeker geen zeur en dat kindje krijgt wel erg veel.

Fleur krijgt wel zeer aangelengde roosvicee te drinken, dus wel zoet, maar als tussendoortjes is het of 's ochtends of 's middags fruit en het andere moment van de dag mag ze kiezen tussen een koekje (biscuitje), rozijntjes, soepstengel, crackers, ontbijtkoek o.i.d. Nu met pasen krijgt ze nog wel eens een paaseitje, maar buiten dat krijgt ze ook geen zoetigheid hoor, ja als er is uitgedeeld op het kdv maar ik haal het niet perse in huis. Ik ben dus ook redelijk streng ;) ik vind het nog niet nodig en zolang ze er zelf niet om gaat vragen, waarom zou ik het dan geven? Als er een verjaardag in de familie is, ja dan ben ik niet zo moeilijk, mag ze best een chippie ofzo (en heel af en toe krijgt ze dat thuis op zondag ook), of als d'r vader een snaaibui heeft en dan roze koeken haalt, ja dan krijgt ze het ook, of als we samen cakejes bakken, tuurlijk, maar op gewone normale door de weekse dagen ben ik aardig streng.

17. Channes

Channes Fanatiek lid

24 jul 2008
    3.170
    0
    0
    Verkoopmedewerkster
    Groningen
    Ik vind je ook geen zeur hoor. Vind dat dat jongetje wel veel snoept.. Liam krijgt hier s'ochtends brood met kaas tussendoor fruit s'middags brood met jam pindakaas. Als hij wakker is mag hij een snoepje pakken uit zijn trommel. Dat is het. Op verjaardagen of wat dan ook ben ik ook niet moeilijk. Normaal vind ik het 1 keer per dag een snoepje of koekje wel genoeg.

18. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Nou ik zie liever zoals jij het doet hoor, absoluut geen zeur te noemen! (nu moet ik zeggen dat in mijn omgeving genoeg mensen mij wel een zeur vinden, hahaha!)

Onze dochter is wel wat jonger (2) maar heeft zelfs nog nooit snoep gehad. Ze heeft een tijdje terug voor het eerst dan chocolade gehad maar dat hebben wij verder nooit in huis dus dat krijgt ze echt niet vaak. Maar beertjes of winegums ofzo dat heeft ze nog nooit gehad en dat vind ik ook echt niet nodig.
    Grote koeken? Echt niet.
    Nu scheelt het misschien dat wijzelf ook absoluut niet van zoetigheid houden en dus vaak ook niet echt koeken ofzo in huis hebben. (Wel theebiscuitjes oid maar die mag ze van mij best zo nu en dan eens 1tje)

19. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Mijn zoontje krijg 's ochtends als tussendoortje 1 of 2 volkoren biscuitjes (die kleine van de lidl, zitten 4 rollen in 1 pak) dus ook niet van die grote verkade dingen, maar 1 soms 2 kleine.

Smiddags uit zijn bedje krijgt hij appel, of mandarijn of knijpfruit(hij is helaas geen grote fruiteter :() en daarna vaak nog of een doosje rozijntjes of 1 a 2 yoghurtsnoepjes van katja

Is eigenlijk elke dag gelijk.. dus qua "lekker" 1 a 2 volkoren biscuitjes, en of 2 yoghurtsnoepjes, of een doosje rozijntjes...

20. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Mijn zoontje drinkt elke dag limonade,sapje oid. En soms 1 glaasje cola. Eet elke dag 2-3 snoepjes/koekjes. En bij oma nog wat meer. Als we naar een tuincentrum of ikea gaan ben ik gewapend met een zakje beertjes of kleine koekjes dus ja.... Hier krijgt hij,in jou ogen, veel snoepgoed/zoetigheid. Ik ben er dus erg makkelijk in en zou dus kunnen vinden dat jij er erg moeilijk in bent. Maar... troost je,ik kan erin komen dat iedere ouder het anders doet.

Als er een kinderverjaardag is,waar alle kindjes mogen snoepen en of chips mogen en alleen jou kindje mag dat niet,ja,dan vind ik je een zeur;)

Deel Deze Pagina