Allereerst wil ik zeggen dat ik niemand wil kwetsen. En dat ik gewoon een vraag stel en hopelijk kan iedereen daar respectvol op reageren. Ik kwam op die vraag naar aanleiding van de laatste aflevering van 'Wie is de mol' Wat is racisme voor mij: Ik denk bij racisme aan WOII toen de Joden, puur vanwege het feit dat ze Joods waren, gevangen genomen werden en vermoord. Ik denk bij racisme aan een sollicitatie waarbij iemand vanwege zijn buitenlandse naam geen gelijke kans krijgt ten opzichte van 'Jan Jansen' En zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen. Racisme is dus vanwege je afkomst, je uiterlijke kenmerken, etc achter gesteld worden, als minder worden beschouwd. Misschien zie ik dat fout, maar dat zie ik als racisme. Waarom mag Splinter wél uitbeelden dat de zangeres van het bewuste liedje dikke tieten heeft. (Uiterlijk kenmerk toch?) Maar waarom is het opeens racisme als Charlotte uitbeeld dat de zanger spleetogen heeft. (Uiterlijk kenmerk toch?) Of mag je dat niet zeggen? Moet ik dat Aziatische kenmerken noemen? Net zo min als je nog mag zeggen dat iemand bruin is. Uiterlijk kenmerk! Maar ik wel mag zeggen: dat jongetje met het rode haar. Uiterlijk kenmerk! Zie ik het nu zo fout? Hopelijk kan iemand het mij dan uitleggen waarom ik het fout zie.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat de voorbeelden die jij geeft mbt rood haar of bruine huidskleur als ‘kenmerken’: a. wordt niet benadeeld door deze kenmerken en b. is wel benadeeld geweest door deze kenmerken. Dat daar de gevoeligheid ligt. Dat zit heel diep.
Omdat amandelogen bij aziatische mensen iets van het "ras" is en dikke borsten niks met ras te maken hebben.
Klopt, maar waarom moet er bij 'ras' kenmerken om de hete brij heen gedraaid worden. Mag dat niet meer? Waarom is het racisme als je amandelogen uitbeeld? Charlotte bedoelde het puur als uiterlijk kenmerk net zoals Splinter dat deed.
Goeie vraag ... Denk inderdaad ook dat het te maken heeft met typische kenmerken bij bepaalde bevolkingsgroepen. Zoals @bosi333 noemt als voorbeeld. Maar @Beausecret benoemt dat iemand met rood haar niet benadeeld zal worden door deze kleur haar, aan de andere kant, als je je leven lang rooie wordt genoemd en daar als kind mee gepest wordt, neem van mij aan dat dat ook heel diep kan zitten.
Persoonlijk ben ik van mening dat de racismekaart tegenwoordig heel snel getrokken wordt. En nee ik ben tegen racisme en ja er is veel gebeurd rondom dit onderwerp in het verleden en nog steeds. Maar waar is de nuchtere instelling gebleven dat je over en weer grapjes kon maken zoals bijvoorbeeld de belgen over de Nederlanders en vica versa. Niet alles hoeft als racisme opgevat te worden. Ook het standpunt dat er nu ‘betaald’ moet worden voor racisme uit het verleden vind ik persoonlijk te ver gaan. Waar is het einde dan? Hoeveel generaties verder kunnen ervoor boeten die er niks mee te maken hebben en toen nog niet eens geboren waren?
Denk ook wat bosi zegt inderdaad idd wat hetgeen is wat men bedoeld met racisme. En het gaat ook om uitsluiting of geen gelijke kansen.. ik vind het jammer dat het bij racisme/ discriminatie vaak om huidskleur lijkt te gaan. Toen er enkele jaren geleden foto’s op facebook van profvoetballers werd geplaatst en daar onder de tekst “zwarte piet” geplaatst werd was iedereen in rep en roer. Zaten ze bij talkshows hele avonden erover te babbelen. en natuurlijk; vreselijke opmerkingen die nergens over gaan. maar ik zie dagelijks de meest vrouw onvriendelijke filmpjes voorbij komen waarin vollere vrouwen uit gemaakt worden voor vetzak, hoer, etc.. dat vind ik net zo erg, maar dat lijkt al meer “geaccepteerd” kan iedereen al meer naast zich neerleggen.. Terwijl ik ook heb meegemaakt dat dikkere mensen geweigerd worden op bepaalde functies omdat ze er “ongezond” uitzien. Of niet uitstralen wat ze willen uitbeelden.. of omdat “zulke mensen” sneller in de ziektewet belanden en de baas dus meer geld gaan kosten..
Ik heb de betreffende uitzending niet gezien. Maar naar mijn idee is iets pas racistisch, wanneer er een (negatief) oordeel aan gegeven wordt. Zeggen dat iemand amandelogen heeft, lijkt mij niet racistisch. Iemand er om uitlachen wel.
Het verschil in grote borsten uitbeelden en amandelvormige ogen uitbeelden zit hem volgens mij in het generaliseren van een bevolkingsgroep en de negatieve connotatie die er mee samenhangt. Voor mij als wit persoon lijkt het in eerste instantie slechts om een uiterlijk kenmerk te gaan. Maar eeuwenlang zijn mensen met een niet-wit uiterlijk op dat uiterlijk neergekeken, belachelijk gemaakt, als minderwaardig beschouwd. Dit hangt samen met de koloniale geschiedenis. Europeanen hebben eeuwenlang hun cultuur opgelegd aan mensen over heel de wereld en de eigen identiteit van een volk werd niet erkend. Ook al is de koloniale tijd voorbij, de gevolgen zijn nog steeds voelbaar in de moderne samenleving. Met het trekken van 'spleetogen' maak je een karikatuur, een stereotype. Dat draagt niet bij aan de acceptatie van een bevolkingsgroep. Dat dit op tv wordt uitgezonden zorgt zelf voor nog meer normalisering, iets wat natuurlijk niet wenselijk is. Het is een optelsom van allemaal incidenten. Denk maar eens aan 'hanky panky changhai' in de kleuterklas, het belachelijk maken van de uitspraak van de letter r, enz.. Door steeds verschillen te benadrukken, zeg je eigenlijk dat de ander er nooit helemaal bij zal horen. Onder de posts op social media zag ik vaak de reactie: 'hoe beeld je anders een Chinees uit?'. De zanger van het lied is Koreaan. Het is soms lastig om te scheidslijn te bepalen. Wat mij helpt is om veel te lezen en luisteren naar mensen die het zelf ervaren. Op instagram volg ik een aantal mensen die soms confronterende posts plaatsen. Aan het begin denk je misschien 'is dat niet wat overdreven?', maar al snel realiseer ik mij dat het vanuit mijn positie gemakkelijk praten is en dan leer ik juist heel veel.
Wij zijn Aziatisch en volgden de ophef over de ogen met open mond als in "waar maken we ons druk om". Wij zien dat idd als uiterlijk kenmerk, zoals in Aziatische landen de meisjes zich zo wit mogelijk maken om een westerse huid na te bootsen. Mss zit daar wel precies de pijn: het juist wensen anders te zijn (wit in dit geval) terwijl geen westers persoon Aziatische ogen wenst. Erbij willen horen, je geaccepteerd voelen.
Maar ook aan dikke borsten wordt regelmatig een oordeel gehangen. En dat kan net zo gevoelig liggen als het uitbeelden van amandelogen. En daar kunnen de meeste vrouwen net zo goed niks aan doen.
Racisme gaat gaat om afkomst, verschillen tussen verschillende bevolkingsgroepen. Discriminatie kan breder worden getrokken (bijvoorbeeld seksuele voorkeur, geslacht, geloofsovertuiging, etc.). Dat zit 'm nou eenmaal de betekenissen van de woorden. Maar je hebt gelijk, er is ook nog een hoop werk aan de winkel als het gaat om 'fatshaming' en gelijke behandeling voor vrouwen. De norm is op dit moment nog steeds witte man. Alles wat daar buiten valt heeft nog terrein te winnen. Wat ik moeilijk vind is om te zeggen: groep a heeft het vast heel zwaar, maar vergeet groep b niet, dat is nog veel belangrijker. Voor wie er persoonlijk mee te maken heeft, lijkt het altijd het belangrijkst. Groep a. en b. moeten elkaar niet uitspelen, dan gaat de winst van de één ten koste van de ander. Als ze samen de norm aanvechten staan ze veel sterker.
Exact deze vraag stelde ik mezelf ook. Zoals met zoveel dingen schieten we echt door in dit soort dingen. Voor mij staat racisme of discriminatie voor het benadelen van iemand vanwege ras/uiterlijk/geloof etc. En dan vooral het benadelen. Gewoonweg uiterlijke kenmerken uitbeelden ter verduidelijking van iets zou prima moeten kunnen. Dingen zijn toch ook gewoon zoals ze zijn? En dat is waar we tegenwoordig echt in door schieten vind ik. En dan heb ik het niet over zwarte Piet, want hoe je het went of keert verwijst dit figuur echt wel naar heel lang geleden naar een tijd dat er slavernij was en donker mensen hiertoe behoorden. Dat 'onze' zwarte Piet tegenwoordig al lang en breed veranderd is naar deze tijd is voor veel mensen prima en voelt voor velen niet rasistisch. Ik kan me echter wel indenken dat de oorsprong dit wel degelijk is en dit zeer beladen blijft in een wereld waarin racisme en discriminatie zeker hun sporen nog hebben van de slavernij. Ik wil hier verder geen discussie over aangaan. Het is hoe ik erover denk ik en ik kan me zeker ook verplaatsen in de mensen die hier anders in staan, daarin hoef je me echt niet te overtuigen. Waar ik me echt aan stoor in deze tijden is inderdaad die flauwe kul dat alles tegenwoordig racisme wordt genoemd. Er zijn nou eenmaal uiterlijke verschillen die er mogen zijn en die benoemd mogen worden. Dat is compleet anders dan iemand benadelen of veroordelen t.o.v zijn uiterlijk. Ik vind het ook verschrikkelijk dat er dus mensen zijn die het nodig vinden om naar al dit soort dingen meteen met het vingertje te wijzen. En dat diegene die het betreft ook direct zeggen 'o dat had ik niet moeten doen, ik dacht direct al dat had ik niet moeten doen'....waarom, je deed niks verkeerd? Je verwees naar een Aziatische persoon die het betreffende liedje zong. De hint was duidelijk, het kwartje viel, verder werd er niets mee bedoeld . En waarom zou iemand in hemelsnaam zich vervelend moeten voelen die er zo uitziet dat dit gedaan werd ter verduidelijking? Er wordt toch niets bij gezegd als dat je dan stom, lelijk, raar of wat dan ook bent? Als het andersom zou zijn, iemand met amandelvorminge ogen zou ze rond maken om een westerling aan te duiden bij een spelletje hints, is er toch ook niets aan de hand. Dus ik denk dat de meeste ellende die wordt geroepen tegenwoordig totaal niets met racisme te maken hebben. Wel met de angst dat wat je zegt per ongeluk rasistisch kan worden opgevat.
Nou dat is dus wat ik bedoel. Het wordt nu in de media racistisch genoemd, maar dat is het dus niet. Er werd geen 'waarde-oordeel' aan gegeven. Het ging er puur om dat ze konden raden dat het een Aziatische man was die het zong.
Daarom zou ik een veroordeling over deze grote borsten dus ook afkeuren. Maar het uitbeelden van dikke borsten als je bij hints een liedje uitbeeldt van een rondborstige zangeres niet. En die verhoudingen lopen tegenwoordig mijns inziens scheef. Iets benoemem is wat anders dan ergens over oordelen.
Precies, dat vind ik ook. Dat is echt wel iets aan deze tijd wat ik absoluut niet leuk vind. Alles wordt onder een vergrootglas gelegd en veroordeeld en afgekeurd, niets kan meer.
Is dat zo? Wenst geen westerse persoon Aziatische ogen? Ik zie heel veel meiden en vrouwen met eyeliner juist hun ogen meer amandelvormig maken. En heel veel witte mensen willen juist een kleurtje en hebben daar heel veel voor over. Ik vind het zelf juist prachtig al die uiterlijke verschillen. Laten we die vooral koesteren.