knie-luxatie

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door moontje2008, 20 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik heb me voorgenomen een keer in het jaar een oproepje hierover te plaatsen omdat ik toch benieuwd ben naar andere kinderen die ook geboren zijn met een knie-luxatie, maar het blijkt nogal zeldzaam te zijn..

oen Eefje geboren werd riep de verloskundige "o nee, het heeft geen knietje." vervolgens vroeg ik droog "is HET een jongen of een meisje?" Toen ik Eef zag draaide mijn maag half om, haar ene onderbeentje was volledig omgedraaid en stond haaks op haar bovenbeen. Ik kan de foto's nog steeds niet aanzien.

Na 3 uur in spanning afwachten met een hoop gegok van een aantal verloskundigen (het heeft geen knie, geen spieren, onderbeen is niet volgroeid) kwam onze super orthopeed (bedankt dokter Kuipers!) met de verlossing, Eefjes knie was in mijn buik uit de kom geschoten, even draaien en voila! Gips erom... dat was wel aandoenlijk, ze was pas 4 uur uit en zat met haar hele been in het gips.

Na 6 weken gips, 2 maanden een Pavlik Bandage (foto) en een hoop goede moed van onze orthopeed werd alles weer normaal, Eef is wel hypermobiel, net zoals haar mama, maar ontwikkeld zich normaal.

Wie oh wie wordt mijn lotgenoot??

2. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Jeetje zeg, wat heftig!
    Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
    Gelukkig dat alles nu goed gaat, kan ze nu al (een beetje) lopen?

3. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Wow wat heftig! Zo klein en dan al in het gips.

Ik ben ook hypermobiel, vaak heel irritant maar je leert ermee omgaan.
    Hoe gaat het nu met haar?

4. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ze heeft een jaar fysio gehad voor een afgeplat hoofdje, die kwam weer omdat ze een voorkeurshouding had gekregen door het gips.. ze is begonnen met lopen met 16 maanden en doet nu niets anders meer, dus gelukkig lijkt alles goed te zijn gekomen.

Ik ben zelf met een heupluxatie geboren (HD) en ik heb nog steeds regelmatig pijn in mijn heup doordat mijn heupen hypermobiel zijn. Maar heb er niet veel last van..

5. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    hier zie je haar trouwens liggen met haar gips beentje

6. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Och nog zo klein en dan al een beentje in het gips.
    Ik hoop dat je een lotgenoot vindt.

7. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Wat een mooi meisje :)

8. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    jeetje meid wat een verhaal

mijn dochter had 2 geluxeerde heupjes geen kop en geen kom
    maar hier nog nooit van gehoord

onze dochter werd opgenomen in ziekenhuis in tractie dikke maand daarna 12 weken gips en toen spreidbroek
    nu is ze 2 en alles is gelukkig goedgekomen

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    wat een verhaal!

Hier zelf wel mijn knie geluxeerd gehad, maar niet bij de geboorte dus geen echt ervaring mee..

10. misa

misa Niet meer actief

Jeetje.. wat een verhaal..! Wat schrikken en wat sneu voor jullie! Fijn dat alles goed is gekomen. Ik kan je alleen niet helpen aan een lotgenoot.. :)

Mooi kindje heb je..!

11. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    wat is hypermobiel? Ik heb zelf namelijk wel (veelste)vaak een knieluxatie :( maar dat is in mijn puberteit pas begonnen...
    Wat vervelend voor je kleine! maar blij dat het weer goed gekomen is :)

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.863
    113
    Agossie! Geen ervaring met een knieschijfluxatie bij de geboorte, maar ik heb het zelf wel 2 x gehad, ben ook hyperflexibel. Hopelijk zal ze er verder geen last meer van hebben al denk ik dat het altijd opletten blijft (niet teveel gewicht op 1 been, bijv door zware dingen te tillen of met sporten en onverwachte bewegingen maken).

13. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    Jeetje... dat is ook wat :( Gelukkig is het allemaal goed gekomen!

Hier geen ervaring met knie-luxatie (ook nog nooit van gehoord) maar wel met de pavlik bandage.

Ons kleine mannetje zit er nu al haast 3.5 maand in ivm HD. Ik vind het echt een vervelend ding maar gelukkig accepteerd Justin hem heel goed. Als het mee zit mag hij er 2-2 uit en zou alles weer goed moeten zijn :)

14. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    hoi!

Als je hypermobiel bent dan zijn je pezen en spieren te lang waardoor ze het gewricht niet goed op z'n plaats kunnen houden. Tenminste, zo legde mijn fysio het uit toen mijn schouder uit de kom was gegaan (en ook zo weer erin..).

Ik heb echt gejankt toen eef in de pavlik werd gehesen, ze was nog zo klein (6wk). Ze deden dat bij haar omdat ze dus ook een kans op HD had (maar dat konden ze nog niet zien) en om haar kniebanden extra steun te geven. Ze heeft er nooit veel last van gehad, alleen op het eind toen ze sterker werd en de riempjes lostrapte.

Ik ben zo blij dat ze loopt, al blijf ik wel kijken of ze goed loopt, want er is natuurlijk altijd een kans dat de spieren in haar knie dus te lang zijn.

Het is wel goed om te zien dat artsen nu veel alerter zijn op HD, mijn moeder had het al meerdere malen aangegeven dat ze het bij mij niet vertrouwde, maar niemand geloofde haar. Toen ik bijna een jaar was kwamen ze erachter dat mijn heup geluxeerd was en mijn kom niet mooi gevormd.

ongeveer twee jaar terug kreeg ik pijn in mijn heup, er zijn toen foto's gemaakt en daarop was slijtage te zien. De pijn komt waarschijnlijk van de spieren die mijn heup met veel moeite in mijn kom moeten houden, ik moet er maar mee leven. Op gewone dagen heb ik er vaak alleen 's avond even last van als ik in bed kruip, maar als ik veel bewogen heb loop ik de volgende dag mank. Maar ach ja, er zijn ergere dingen..

Marcha, succes met Justin! Het einde is in zicht!

Deel Deze Pagina