Ervaring zantac en johannesbroodpitmeel

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Miekjepiekje, Aug 20, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

Dec 29, 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga proberen een lang verhaal zo kort mogelijk samen te vatten.

Ons zoontje heeft de eerste 7 dagen van zijn leven antibiotica gekregen ivm een mogelijke infectie. Bijwerking van antibiotica is dat de goede bacteriën in de darmpjes ook kapot worden gemaakt. Dus we werden gewaarschuwd voor meer kans op darmkrampjes.

Dat hebben we geweten.. Vanaf de eerste dag heeft hij er last van en het werd alleen maar erger en erger. Daarnaast dronk hij ontzettend onrustig. Het CB adviseerde een grotere speen maar het onrustige drinken bleef en ons zoontje ging steeds meer huilen. Alle flessen geprobeerd, osteopaat bezocht, probiotica gegeven, rust en regelmaat, niks hielp. Uiteindelijk via de huisarts naar de kinderarts. En met vier weken is hij een week in het ziekenhuis opgenomen geweest.

Er heeft een pre logopedist meegekeken. Maar aan zijn drinken konden ze weinig veranderen. Uit de d'r Brown fles met maatje 1 speen drinkt hij het minst slecht. Ook moesten we het indikken zodat hij iets rustiger zou drinken. Uiteindelijk zijn we ook overgestapt op pepti. Aan de ene kant omdat het koemelkallergie kan zijn maar vooral omdat pepti lichter verteerbaar is. En hij dan minder last van zijn darmpjes zou krijgen. Dit alles bij elkaar hielp redelijk.

Maar hij bleef zich overstekken, herkauwen, veel de hik en ik hoorde de voeding drie uur na de fles nog omhoog komen. Dus weer overleg met de kinderarts en hij krijgt nu ook zantac tegen het zuur. Maar volgens de kinderarts mogen we hierbij geen johannesbroodpitmeel gebruiken omdat de zantac dan niet werkt. Het wordt dan geneutraliseerd. Nou heeft mijn dochter ook zantac gehad ivm verborgen reflux en bij haar moesten we de voeding wel blijven indikken. Dus ik vroeg me af of jullie weten of dit recent is veranderd? Want ik merk dat hij nu zonder de johannesbroodpitmeel weer wat onrustiger wordt. En ik hoop van harte dat dit over gaat zodra de aantal zijn werk gaat doen.

2. Annetanne

Annetanne Lid

Aug 18, 2014
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    Poeh, heftig toch wel hoor! Het gek; er is geen vast protocol voor babytjes die last hebben van reflux. De ene arts zegt dit de andere dat. Ook de werking van zuurremmende/neutraliserende medicatie bij babytjes bij reflux is niet onomstreden.... Maar goed, ook wij hebben bij de middelste Zantac gebruikt én ingedikt met jbp. Dit op advies van de kinderarts. Bij onze 3e zaten we weer in het ziekenhuis, weer vanwege reflux. Ik gaf aan dat ik dit keer borstvoeding wilde blijven geven en daarom niet wilde indikken met jbp, dus of er misschien andere oplossingen waren. En wat kreeg ik als reactie... het is helemaal niet gezegd dat jpb werkt... Kortom, waar je goed aan doet weet je niet. Ik weet dus niet of het beleid veranderd is. Eigenlijk is mijn advies; volg je gevoel! Kijk eerst of de Zantac werkt en als je het gevoel hebt van niet, dan kan je erbij indikken. Of de Zantac toch achterwege laten en alleen indikken.
    Heel veel sterkte!

3. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

Dec 29, 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gelukkig hebben we een hele fijne kinderarts. Hij heeft toevallig bij beide bevallingen onze kindjes op gang geholpen en met onze dochter zijn we ook geweest. Dus hij heeft er zo ongeveer zijn persoonlijke missie van gemaakt om te zorgen dat ons zoontje snel mogelijk geholpen is. Ik was het gisteren aan hem vergeten te vragen en ik vind het een beetje stom om hiervoor weer te bellen. We gaan nu eerst kijken wat er gebeurd als we alleen de zantac gebruiken. Als we geen verbetering zien dan gaan we toch johannesbroodpitmeel gebruiken. We moeten sowieso over twee weken tijdelijk stoppen met de zantac om te kijken of het echt werkt en we het niet zinloos gebruiken.

4. beebje2013

beebje2013 Actief lid

Aug 13, 2013
    360
    0
    16
    Wij gebruikten Hero Comfort en Zantac en dat ging prima samen. We hebben in het begin alleen de comfort voeding gegeven maar dit hielp onvoldoende, vandaar later ook gestart met Zantac. Dit hielp overduidelijk!

5. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Het duurt een week of twee voordat de zantac pas gaat werken...dus om dan meteen weer te stoppen om te kijken of het wat doet lijkt me. Als de slokdarm geirriteert is door het zuur gaat dat ook niet over in een paar dagen. Dat deel van het advies lijkt mij dus erg vreemd.

Mijn kinderarts was ook absoluut niet voor het indikken van voeding. Het is trouwens niet gek dat er geen 1 protocol is voor alle kindjes. De ene houd zo weinig binnen dat de baby niet goed groeit...de ander heeft verborgen reflux...en dan de tig verschillen die er tussen liggen. Mijn dochter die gewoon uit de slokdarm bloedde ondanks de medicatie heeft een heel ander behandelplan nodig dan een kind met verborgen reflux.

6. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

Dec 29, 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inmiddels een week verder en hij heeft duidelijk minder refluxklachten. Maar hij drinkt nu wel veel onrustiger waardoor hij meer krampen krijgt en weer veel huilt tijdens de fles. Was er maar een manier om hem rustiger te laten drinken zonder johannesbroodpitmeel toe te voegen..
    Hij drinkt ook echt weinig. Hij woog drie weken geleden 6 kg en zou dus eigenlijk 6 x 150 moeten drinken. Hij drinkt niet meer dan 120 dus ik maak flessen van 120 en zelfs dan laat hij echt wel 60 ml staan.
    Sowieso vraag ik me af wanneer zijn krampjes minder worden.. Hij is bijna 12 weken en er lijkt weinig te veranderen..

7. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Heb je al probiotica geprobeerd?

Verder kan je ook indikken met gelilact, als johannesbroodpitmeel niet mag.

8. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    Mijn zoontje heeft de eerste 5 dagen van zijn leven ook antibiotica gekregen wegens een mogelijke infectie maar ze hebben mij nooit verteld dat dit voor problemen kan zorgen voor de darmen! Dat verklaard gelijk een hele hoop. Ik herken je verhaal heeeel erg, hij had zo'n last van krampen dat hij indd ook steeds aan het overstrekken was en hij was weken lang aan het gillen van de pijn.

Ik heb geen ervaring met johannesbroodpitmeel icm zantac sorry.
    Heb hier wel lang johannesbroodpitmeel gebruikt samen met friso standaard en de dr brown fles.

9. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    Op je vraag wanneer het minder wordt was hier rond de 13 weken. Van de één op andere dag was het opeens een heel stuk minder.
    Veel succes ermee!

10. clnl

clnl Actief lid

Jun 10, 2012
    247
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb drie refluxbaby's gehad en bij alledrie zorgde, na alles geprobeerd t hebben, de combi van zantac en johannesbroodpitmeel voor de meeste rust. Ik gebruikte wel pure johannesbroodpitmeel want anders kregen ze last van hun darmen. Heel veel sterkte, het is echt een heftige periode waar je nu in zit!

11. clnl

clnl Actief lid

Jun 10, 2012
    247
    0
    16
    NULL
    NULL
    Oh en bij mij dronken ze ook heel lang kleinere flesjes dan kinderen die even oud en zwaar waren.

12. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

Dec 29, 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gebruikte ook pure johannesbroodpitmeel inderdaad. Vandaag drinkt hij echt extreem slecht. Krijsen tijdens de fles en hij laat per fles echt 70 ml staan. Net ook geen plasluier. Dus ik kijk het vandaag aan anders ga ik toch maar weer bellen. Ik vind het zo moeilijk om hem zo'n pijn te zien hebben. Ik hoop dat zijn darmen snel "rijp" zijn. We hebben al probiotica gegeven trouwens. Ook al bij de osteopaat geweest. Morgen ga ik naar een natuurgeneeskundemevrouw.. Ik ben benieuwd!

13. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,304
    10,272
    113
    Hier ook een uk met hetzelfde probleem nu snap ik waarom zijn kraampjes zo erg waren! Snachts sliep hij onrustig maar hij sliep,overdag sliep hij in mijn armen of lag te krijsen in mijn armen.wij gebruiken ook medicatie maar zijn uiteindelijk overgestapt naar andere en dat was ook weer een verschil,hij begon ook echt te spelen en te lachen. Er zijn 2 verschillende medicaties de een is een zuurremmer en de ander een zuurbinder, beide gebruikt met johannesbroodpitmeel..

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    johannesbroodpitmeel dikt voeding in, met als doel dat de voeding en vooral de maagzuur in de maag blijft. De maag heeft een beschermlaagje tegen het maagzuur, de slokdarm niet.
    Echter je kunt niet zien of de maaginhoud daadwerkelijk in de maag blijft.
    Ingedikte maaginhoud doet veel meer pijn in de slokdarm dan gewone maaginhoud.
    Als je zelf overgeeft doen vloeibaar ook minder pijn dan grote stukken door bijv wit brood of pizza.

Daarnaast geef je al medicijnen. Medicijnen die ervoor zorgen dat er of minder maagzuur word aangemaakt of de zuurgraad verandert naar minder zuur. In beide gevallen hoort het geen pijn te doen als er voeding omhoog komt.

In mijn ogen kun je dus beter zorgen dat de medicatie ingesteld is op je kindje, zodat spugen geen pijn meer doet dan proberen het spugen tegen te houden door johannesbroodpitmeel. Als er met medicatie nog pijn blijft zal het niet voldoende werken voor jouw kindje en kan je kijken naar verhogen of andere medicatie.
    Leefregels kunnen het spugen ook duidelijk verminderen.

15. Elise75

Elise75 Fanatiek lid

Mar 2, 2013
    1,291
    239
    63
    Hier idd ook geen johannesbroodpitmeel bij zantac. Is inderdaad recent veranderd omdat de zantac zijn werk niet optimaal kan doen anders.
    wat hielp is de prematuurspeen van de Brown. Mijn dochter heeft daar heel rustig uit gedronken. (Als je wilt kan ik je er 2 opsturen. Heb ze nieuw in de verpakking liggen)

Share This Page