Ons dochtertje van ruim 16 maand vindt sinds kort de wc superinteressant.. Soms staat ze bij de deur met haar handjes bij haar kruis en zegt dan pssssst. Ze is een paar keer met mij mee geweest en weet dus ook wat daar staat te gebeuren. Ze weet ook waar de plas en poep uitkomt kan ze zo aanwijzen namelijk en ze snapt ook dat wij dat op de wc doen. Nou is vooral het doorspoelen en het wc papier boeiend, maar ik vraag me af of we hier nou al wat mee moeten. Als ze zo voor de deur staat te hippen dan laten we haar soms in de wc kijken, zetten haar (met broek gewoon aan) op de pot, zeggen we even pssst, dan vraag ik of ze klaar is en dan knikt ze, dan mag ze even op de doorspoelknop drukken en dan is het weer klaar. Als ze het redt wordt er nog even een stuk wcpapier meegeritst. Maar ze is toch nog veel te jong om echt al zindelijk te worden? Ik wil er best werk van maken maar het moet wel zinvol zijn.
nee hoor, Mijn broer was overdag zindelijk met 18 maanden...en ikzelf met 17 maanden. Vroeger waren kinderen veel sneller zindelijk, dus als ze het al zo goed snapt, waarom niet al mee beginnen. Ze moet niets, maar als ze het toch leuk vind! Oefenen kan je alvast
Beer is haast even oud, en doet exact t zelfde als jou kindje! Beer trekt elke ochtend de wc voor mij door, en zwaait mijn plasjes heel blij uit..... Hij wil alleen met broek aan op de wc, in zn blote kontje vindt ie niks, dat hebben we al geprobeerd. Ik denk dat ik binnenkort een wc-verkleiner ga halen, en m een beetje kennis laat maken met t zitten op de wc. Misschien dat ie dan n keer n plasje doe, en als we heel blij doen dat ie t dan nog leuk gaat vinden ook....
Hier ook 16 maanden en wil ook steeds met mij mee. Zegt ook steeds mama pipi pssst. Gisteren heb ik hem in zijn blote billen op de wc gezet, en hij wilde zo graag. Hij zat gewoon te drukken maar er kwam geen plasje hihi. Weet ook niet zo goed of ik hier echt al wat mee moet/kan doen. Vind hem ook nog erg jong? Wel krijgt hij van sinterklaas een 3in1 potje die komt vanzelf eens van pas. Lees dus ook even mee hier.
De aandacht voor het plassen is wel het begin van zindelijk worden. Wil niet zeggen dat je binnen 2 maanden zover bent. Maar het is wel een normale ontwikkeling en dat doet elk kind op zn eigen tempo. Onze dochter hebben we voor Sinterklaas vorig jaar een potje gegeven en die heeft een hele tijd in de kamer gestaan. Eerst mee gespeeld, pop erop, met kleren aan erop en daarna ook echt plasjes doen. Maar de stap naar echt zindelijk wordt heeft wel even geduurd, dat er een broertje geboren werd hielp ook niet. Maar ik zou zeggen lekker in meegaan, niet te veel verwachtingen maar natuurlijk wel prettig als je kind snel zindelijk is.
Als ze het zelf aangeven zou ik er niet moeilijk over doen en juist aanmoedigen. Hier heeft ze ook al een paar keer een plasje of poep op de wc gedaan. Zodra ze interesse ging tonen, hebben we meteen de wc-verkleiner gehaald. Ik dwing haar niet, maar als ze het zelf aangeeft, zet ik haar gewoon op de wc en 9 van de 10 keer doet ze ook daadwerkelijk iets.
Paar maanden geleden heeft ie hier ook een paar plasjes op het potje en op de wc gedaan maar na die paar keer vond ie het niet leuk meer en begon ie zelfs te huilen op de wc, heb het dan weer laten varen maar als ze het aangeven kan je er wel op reageren ja...maar hou het leuk en verwacht er niet teveel van.
Dochterlief gaat al sinds ze zich kan verplaatsen mee naar de wc en een week of 6 geleden was het elke keer als ze haar luier uit had vlak voor het douchen, ging ze op de commode staan plassen, daar ook naar wijzen en heel hard lachen. Sindsdien zetten wij haar op het potje voor het douchen, de ene keer doet ze wel wat en de andere keer niet. Allemaal prima wat mij betreft. En als ze een keer niet op het potje wilt zitten, ook goed, morgen weer een dag! Je kunt er dus inderdaad al gerust zo langzaam aan mee beginnen hoor!
Hier met 16 maanden het eerste plasje op het potje,ze gaat er nu op voor ze in bad gaat en plast nu bijna standaard.ze kan het ook ophouden want ik had haar van de week uitgekleed en was nog wat vergeten en pas toen ik haar op het potje zette en vroeg of ze moest plassen zij ze ja wees naar beneden en begon te plassen. Ik ben stapsgewijs begonnen,potje leren kennen,met kleren op het potje,uitleggen wat ik op de wc deed,zonder luier op het potje,en als ze plast uitleggen wat er gebeurt. Vandaag gaf ze aan dat ze moest poepen en poortje er idd vlak erna dus hier gaan we nu echt beginnen met dagelijks regelmatig op het potje en evt ook overdag zonder luier.vroeger was het ook normaal om rond deze tijd te beginnen en niet pas als ze zo oud zijn dat het moet omdat ze naar School gaan.je had wel wat anders te doen dan 4 haar lang al die luiers te wassen.dus als ze het interessant vind waarom daar niet gebruik van maken voordat de opstandige peuterpubertijd begint.
Ze heeft iig interesse, je kunt haar er wel wat meer bij betrekken, wat je ook kunt doen is spelen met een potje, dat ze gewoon er op gaat zitten als jij bijv gaat voorlezen oid, puzzeltje maken etc.
Daniëlle is nu vanaf begin juli al zindelijk toen was ze 18, 5 mnd oud. Wel alleen overdag want snachts wilt ze nog niet zonder luier. Ze is nu 22 mnd oud dus heeft nog genoeg tijd om snachts zindelijk te worden Gewoon in meegaan