Hallo luitjes, Ik zit met een probleempje.. weet niet zo goed wat ik moet doen. Het zit namelijk zo. Ruben begint een aardig eigen willetje te krijgen.. dus als meneer iets niet zint dan is het gillen. Nou vind ik dat opzich geen probleem alleen vind ik dat hij in zn bui blijft hangen. Voorbeeld >> Vandaag tijgert meneer naar een plekje toe waar hij niet meer kon weg komen. Ik had het niet zo snel door.. dus na een tijdje kijk ik even om het hoekje en zag dat hij er niet meer weg kon komen. Dus ik haal hem daar weg ja en toen was het mis. Kwaad, kwaad en nog eens kwaad. Dus ben bij hem weggelopen .. huilen huilen huilen ik er weer naar toe nog steeds kwaad. Dus ik maar weer weggelopen.. Na een tijdje weer terug gekomen en toen was het wel weer goed alleen hoeft er maar iets te gebeuren en het is weer mis. Ik vraag me dan ook af.. doe ik er goed aan op zo'n moment hem te negeren? Of zijn er andere dingen wat ik beter kan doen. Zo'n bui vind ik niet erg maar dat hij dan vervolgens de hele dag zo is vind ik even wat minder. Hopelijk is dit een fase! Gr, Diana
Gelukkig zijn het inderdaad allemaal fases. Onze oudste had ook zo'n eigen willetje. Als we naar buiten waren geweest en ik liep weer naar binnen met hem, kon hij wel 20 minuten boos op de deurmat blijven liggen gillen. Helaas duurde dat wel tot een jaar of 3, ik hoop voor jou dat het sneller overgaat, maar op den duur wen je d'r ook wel aan hoor. Ik probeerde hem eerst altijd af te leiden met iets anders, maar als dat niet hielp, dan negeerde ik het maar gewoon. Tja... wat moet je anders. Inmiddels istie 24 en een schat hoor. Dus het gaat echt over.
Hier presies hetzelfde verhaal, en onze kiddies schelen zich niet veel kwa leeftijd ....dus ik denk dat het een fase is. Nou laat Bjorn zich wel weer snel afleiden door iets anders ...als de hond voorbij komt gelopen is hij weer vrolijk maar als ik weer bij hem kom dan is hij nog steeds boos op me en dat laat hij ook merken. Ik blijf het gewoon negeren en goed gedrag beloon ik door als hij dan weer lief tegen me doet ook heel vrolijk tegen hem te doen en even met hem te stoeien. Nu begint het opvoeden pas echt pff en soms is het erg moeilijk ....maar volhouden. Jij moet immers de grens aangeven, na een paar driftige minutjes zou je hem mischien kunnen afleiden met een speeltje?
Hhahaha.. Nou mag hopen dat het niet tot zn 3e duurt nee! De hond! Daar zeg je me wat.. Die vind Ruben ook erg intressant.. stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb (de hond is meestal buiten, zeker met mooi weer) Dus die gaan we met een kwaaie bui naar binnen halen. Dat afleiden met een speeltje werkt meestal niet. Word ie alleen maar kwaaier.... Maar goed, die buien zijn ook niet erg.. alleen hij blijft de hele dag zo chagerijnig. Dan is het eventjes spelen en dan alweer jammeren.. ga ik hem vermaken.. dat vind ie dan ook niet goed. Dus begint alles weer van vooraf aan. ....... moeilijk moeilijk moeilijk.
jaaa ik herken het helemaaaal, ik laat hem meestal maar. Afleiden doe ik ook alleenmaar als hij zichzelf helemaal opdraait....dus door zijn boosheid nog bozer word en daardoor nog bozer word en uiteindelijk zijn adem gaat ophouden. Vaak helpt het ook door hem in zijn loopstoelje te zetten dan is hij ook minder gefrustreerd dan kan hij alles zelf doen zoals hij wilt. Ik denk dat we moeten wachten tot onze heren kunnen lopen ...ze hebben in elk geval karakter
Jarissa heeft dat soms. Bij haar is het dan altijd de hoogste tijd om wat te eten/drinken. Zodra ze weer wat brandstof binnen heeft, knapt haar humeur ook op!
ja dat kan bij Bjorn ook hij is ALTIJD wel te vinden voor een flesje lekker (dus met een heel klein beetje roosvice) dan is hij meteen afgeleid en kan ik alles met hem. Maar ik wil hem dat niet aanleren ik denk dat dat hetzelfde is als hem voor dat gedrag belonen Driften = flesje , en dat wil ik hem dus niet gaan aanleren
@Kellly: dat kan ik me ook voorstellen. Maar hier is het juist andersom. Doordat ze honger/dorst heeft, wordt ze humeurig. Vandaar dat ik dan juist wel wat eten/drinken geef. Als Jarissa net na de maaltijd driftig is, krijgt ze idd ook niets.
@Kelly >> Wat heb jij een heerlijk mooi mannetje zeg! Die van mij heeft ook lange wimpers maar die van jouw steelt de kroon! Eigenwijs koppie hoor.. super. Gr, Diana
Is 10 maanden niet wat vroeg om negatief gedrag al te negeren? kan je zoontje al snappen dat dat door zijn negatieve gedrag komt enzo? Is het misschien zo dat ie je iets duidelijk wil maken maar doordat je hem negeert lukt dat niet waardoor ie nog bozer wordt? Ik weet niet hoor, probeer met je mee te denken..Onze hummel is óók een driftkop (altijd geweest) maar ik kan me eerlijk gezegd niet zo herinneren dat ik haar 'moest' negeren. Afleiden vind ik inderdaad een goeie..en soms merk (en merkte) ik ook wel dat ze met zichzelf aan is..dat de ruimte bijvoorbeeld ineens even te groot is ofzo. Als ik haar dan even in de box zette met een speeltje (of twee) was t vaak 5 min erg boos en daarna kon ze heerlijk spelen. Of even in de stoel (desnoods voor de teletubbies ofzo) Misschien heeft ie wel een rustpunt nodig om zichzelf niet in zn bui te verliezen? succes in elk geval!
Hier ook een klein driftkikkertje! Nu bijna 10 maanden, dus leeftijd komt wel overeen. Als mevrouw haar zin niet krijgt, of ik pak iets af, dan is het huis (of wat dan ook) te klein. Dan gaat ze huilen en spartelen met armen en benen. Ze begint dan ook te knijpen en te slaan. Gelukkig is dit maar enkele sec en kan ik haar snel afleiden. Wel fijn om te lezen dat er meerdere beebjes zijn die hier last van hebben. Zal wel een fase zijn, maar ik denk ook wel een beetje karakter. Haar moeder kan ook snel driftig worden haha..
@ niva >> Ja daarom juist, ik wist het niet zeker..vandaar dat ik het ook even voorlegde. Misschien zijn er betere Maar ik heb in iedergeval een goeie tip mee gekregen.. de hond! Die vind hij super intressant. Speeltjes enzo dat vind hij dan niks.. moet hij niks van hebben, drinken wil hij op zulke momenten ook niet. Dus tja, toen had ik zoiets .. ik laat je wel even in je boosheid... Maar goed, we gaan op de afleidtoer
Pfff... zonet ook weer bui op bui op bui. Eventjes is het goed en dan is het weer mis! Poeh..best vermoeiend zo, enne dat afleiden werkt dan op een gegeven moment ook echt niet meer. Ik weet dat 1 ding altijd werkt. Die werkt voor alles.. en dat is de speen. Die heb ik nu dan ook maar gegeven...........
@pendrag: voor honger en dorst heeft Bjorn gelukkig een ander humeurtje hahaha is duidelijk bij hem het verschil tussen te horen. @Ruben Dank je wel voor de complimentjes .die wimpers zijn echt eindeloos lang, bijna zonde dat het een jongetje is hahaha @Niva: ik merk dat als ik goed gedrag beloon dat hij hiermee door gaat, dus ik denk dat ik zo ook negatief gedrag kan corrigeren, ik denk dat als ik niets doe dat hij dit gedrag normaal gaat vinden en dat wil ik al helemaal niet bereiken. Ook een mooi voorbeeld is wanneer hij aan de plant wil gaan eten, ik pak zijn handje vast en spreek hem heel boos en streng toe. Ik pak hem erbij weg maar natuurlijk wil ondeugd er weer naar terug en hij kijkt dan ook of ik niet weer achter hem aan kom..vanaf daar ga ik zijn gedrag negeren en dan kan meneer gaan driften ..en dan is het jammer dan, dan drift meneer zich maar een eind in de richting. Dat is dus echt het gedrag wat ik doe negeren.
Kelly ik snap het principe van negeren wel hoor...vraag me alleen zélf af of een kind van tien maanden daar al iets mee kan. Namelijk als jij besluit te negeren als ie de plant steeds in de mond wil stoppen zoals je in je voorbeeld noemt...Kun je een driftbui negeren inderdaad, totdat ie bedenkt: He, dan ga ik niet boos worden, maar gewoon opnieuw die plant in mn mond stoppen want dán negeert ze me niet meer. Ik bedoel ermee te zeggen dat je 'pas'kan gaan negeren als het a) ook zeker weten effect heeft B) veilig is c) je het consequent kan doen Ik denk dat bij een kindje van tien maanden herhaling 'beter'werkt..en dus zul je keer op keer op keer op keer op keer dat handje weg moeten halen van die plant, moeten zeggend at het niet mag en hem iets anders aan moeten bieden.. Als je dus 'mijn theorie'zou doen bedoel ik..dus niet dat je dat moet doen. Ieder zn eigen keus, ik kan me zelf dus niet meer zo goed herinneren dat ik mn dochtertje haar gedrag met tien maanden al 'moest'negeren..Ik begin daar nu af en toe pas wat mee, omdat ik denk dat ze nu 'pas'oorzaak en gevolg gaat leren snappen...
Als je het zo zegt heeft jou theorie ook wel wat :-k lastig hoor die kleintjes. Ik denk dat het zo wie zo ook ligt aan het kindje zelf hoe die erop reageert. Maar het wel het proberen waard, nu heb ik alleen maar blind het advies van mams opgevolgd hoe zij het vroeger deed. Handig zo`n forum om ook andere manieren van opvoeden te lezen. Want het is idd zo dat ik hen niet meer kan negeren op het moment als hij terug gaat naar de plant ...dan moet ik weer ingrijpen. Ik ga eens een tijd jouw theorie proberen....kijken hoe hij daarop reageert.