Te veel op pc/mobiel kijken.

Discussie in 'De lounge' gestart door Maantje80, 24 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Ik ben nu 16 weken zwanger en de laatste 10 weken erg ziek geweest, waardoor ik veel tijd ziek op de bank heb doorgebracht.
    Uit pure verveling heb ik regelmatig de laptop er bij gepakt. Daarmee kon ik me goed vermaken (facebook, spelletjes via facebook, mail, zp e.t.c. )

Nu ik weer wat begin op dat knappen merk ik dat ik op elk momentje dat ik even niks te doen heb, al snel de laptop erbij pak. Niet om speciale redenen, maar gewoon omdat het leuk is/lijkt. Mijn hoofd 'bedenkt' altijd wel een reden om iets op te zoeken, of om dat level van dat spelletje nogmaals te proberen :).

Ik merk echter niet dat ik me daarna beter of blijer voel. Ik wil mezelf niet direct 'verslaafd' noemen, want uit ervaring (vakanties) weet ik dat ik makkelijk zonder kan, maar als de laptop in de buurt ligt heb ik hem er snel even bij gepakt.

Gezien het aantal mensen dat heel vaak op facebook online is, ben ik blijkbaar niet de enige, ik hoor dit van veel mensen om mij heen, en dan vooral in het gebruik van smartphones (die heb ik gelukkig niet ).

Eigenlijk wil ik er vanaf.
    Ik denk zelf dat het een mooi moment is om dit vanaf nieuwjaar rigoureus aan te pakken, wie heeft goede tips/ideeën om de knop om te zetten. Wie herkent dit?
    Laptop wegzetten is (denk ik) te simpel ;)

Ideeën zijn welkom!

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik probeerde vaak als de kinderen wakker zijn niet op m'n scherm (laptop of telefoon) te kijken. Nu ze allebei overdag niet meer slapen, uh, niet meer zo haalbaar!

3. Geen idee, ik lees mee ;)

4. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik geef mezelf taken. Dus bijv eerst het aanrecht leeg en dan zoveel minuten online.
    Werkt prima hier.

5. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    Ik deed vroeger wel eens met de kerstdagen mezelf verbieden gebruik te maken van die moderne middelen. Gewoon puur om te kijken of ik nog wel zonder kon. Kan prima, als je maar afleiding hebt. Zoek wat boekjes om te lezen, speel gezelschapsspellen met je gezin. Zolang je bezig bent heb je die drang niet. En als je dan weer eens online bent, zie je dat je eigenlijk helemaal niet veel hebt gemist. Je kan ook met een puzzelboekje oid uit de voeten. Als je de neiging krijgt om je laptop te pakken voor een spelletje, kan je ook een puzzelboek gebruiken. Maar probeer nu de komende twee dagen maar eens zonder. En verzin voor jezelf een consequentie. Als je tóch die laptop pakt, waarmee kun je jezelf dan straffen?

6. mamautrecht

mamautrecht Niet meer actief

Ik herken het wel en het is inderdaad niet zo makkelijk om hem dan aan de kant te leggen. Ik kan zo iedere keer een reden bedenken om iets op te zoeken of te willen lezen.
    Wil er ook graag vanaf dus ook ik ben benieuwd naar tips!!

7. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Grappig te lezen hoe iedereen daar in staat.

Ik ben benieuwd naar meer ervaringen/ideeën.

8. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Ik heb dat ook, vooral omdat ik al 3 maanden in zwangerschapsverlof ben
    Maar eens de baby er is, ga ik automatisch minder de laptop erbij nemen denk ik!

9. Pink Peony

Pink Peony Niet meer actief

Heel herkenbaar. Ik heb nog geen goede oplossing gevonden hiervoor. Vind het ook te stom van mezelf eigenlijk...

10. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Oja ik herken het!
    Ik pak ook vaak mijn tablet erbij als ik niks te doen heb. Nu komt dat in een normale werk/schoolweek niet vaak voor, overdag, maar 's avonds zitten mijn man en ik altijd op de tablet. Mijn man is helemaal verslaafd aan het spel 'Clash of clans' en ik facebook/spelletjes of hier. ;)

11. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ik heb facebook verwijderd en de laptops/tablets liggen in de kast en blijven daar ook.... ik heb mezelf gewoon verplicht om alles te laten overdag en s avonds als we samen zijn. Als ik even een momentje voor mezelf heb dan 30 min en uit dat scherm.

12. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Hier werkt het heel goed door vaak mijn mobiel/tablet gewoon niet mee te nemen als of echt gewoon in een andere kamer/kast te leggen. Ik merk dat ik lang niet zo verslaafd ben als sommige anderen, maar dat ik er wel steeds meer achter zit als ik niet oplet. Discipline!! :D

13. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Tijdens mijn vorige zwangerschapsverlof zat ik ook uren per dag achter de laptop. Dit was snel over toen mijn zoontje er was. Een half jaar daarna pakte ik toch elk vrije minuut de laptop er weer bij, vooral 's avonds! Ik merkte al snel dat het echt een verslaving is!
    Nu zit ik nog steeds savond uren te internetten, eigenlijk heel doelloos! Daarom berg ik zo nu en dan de laptop op en bedenk ik iets anders om te doen. Overdag heb ik er gelukkig niet veel last van. Als ik werk of visite heb etc. kan ik uren niet op mijn mobiel hebben gekeken. Maar als mijn zoontje op bed ligt, is de drang enorm om die stomme laptop er weer bij te pakken. Het enige wat hier helpt is afleiding zoeken. Al denk ik wel dat men vroeger veel boeken las en nu iedereen op internet zit. Ik let er wel op dat ik niet steeds op mijn mobiel zit als mijn zoontje wakker is, ik wil dat hij het goede voorbeeld krijgt. Ikzelf irriteer me namelijk dood aan mensen die in gezelschap zoals op een verjaardag, etentje etc steeds op hun mobiel aan het koekeloeren zijn.

14. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Heel herkenbaar. Hier zit ik ook veel achter de pc. Nu probeer ik dat wel te vermijden als zoonlief wakker is hoor. Zo'n moeder die de hele dag met d'r giechel achter een pc/tablet/laptop zit is ook geen lekker voorbeeld voor een kind vind ik.
    Maar ik ben wel van plan het nog meer te gaan minderen. We wonen nu nog in en gaan hopelijk over een maand of 6 verhuizen. Lekker ons eigen stekkie en gedoetje. Dan zal ik zeker weten minder tijd hebben. Veel beter.

15. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Het meest vervelende vind ik dat het geen goed gevoel geeft terwijl een boek lezen of bepaalde andere dingen dat wel doen.
    Gek hoe dat hersenen werken waardoor ze voor de verkeerde dingen kiezen.

Reacties blijven welkom.

16. Pink Peony

Pink Peony Niet meer actief

Dat klopt helemaal maantje! Gek toch he?!

17. Toeteke

Toeteke Fanatiek lid

15 jan 2014
    1.613
    685
    113
    Vrouw
    Je kunt ook een "tijdslot" op je browser zetten. Als je dan toch je laptop erbij pakt, kun je er niets mee. Laat je je man het wachtwoord instellen, kun je ook niet valsspelen. Of je blokkeert bepaalde sites, zoals Facebook en zp :)

18. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Hier hebben wij als regel dat er sowieso niet tijdens het eten op de telefoons gekeken word (het werd toch wel heel erg). Als we samen iets gaan doen filmpje bijv ook niet op de telefoon. Bij visite of als er visite is ook niet op de telefoon. Savonds gaat de telefoon van mijn vriend uit, de mijne blijft aan in geval van nood aangezien mijn moeder met haar hart zit ben ik graag bereikbaar. Laptop gebruiken we nauwelijks.

19. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Heel herkenbaar vooral als we een dagje thuis blijven zit je er toch al de hele dag op.
    Het is echt een verslaving en nare gewoonte geworden.
    Helemaal nu ik een smartphone heb.

Eigenlijk zou ik.gewoon tussen een bepaalde tijd dat ding weg moeten leggen maar ja de verleiding om.hem te pakken is groot.
    Slecht voorbeeld idd voor de kinderen.

Deel Deze Pagina