Olijfolie

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 27 sep 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.239
    4.194
    113
    Vrouw
    Ik kook graag met olijfolie, ik maak bijv graag pasta aglio e olio, maar ook door salades of met kruiden om brood te dippen.

alleen: ik vind het altijd lastig welke olijfolie ik moet kopen. Ik heb een goedkopere voor de warme bereiding en een duurdere voor koude. Toch ben ik wel benieuwd welke jullie het lekkerste vinden

2. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    Een tijdje terug was een een aflevering van keuringsdienst van waarde over olijfolie. Wat me daarvan bijgebleven is, is dat de extra vierge beter is, en dat dat voor warme en koude toepassingen is. Die koop ik dus altijd. Nu een van de Lidl in gebruik, prima olie

Chillin, mamameer, Nellie4 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.338
    1.820
    113
    Vrouw
    Ik zou ook eens de uitzending van de keuringsdienst van waarde terugkijken over olijfolie:|
    Sowieso alleen extra vierge gebruiken, het is een fabel dat je dst niet voor warm zou mogen gebruiken. En bij extra vierge heb je iets minder kans op troep erin.
    Maar ik vind het ook mega lastig, welke is nu wel betrouwbaar? Als consument weet je het gewoon niet..
    Hier ook nog een artikel
    https://www.24kitchen.nl/populair/fraude-met-olijfolie-hier-moet-je-op-letten-als-consument

Chillin en mamabri vinden dit leuk.
  4. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.239
    4.194
    113
    Vrouw
    Ik heb inderdaad altijd extra vierge, maar meende dat die eigenlijk niet verward mocht worden?

5. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.338
    1.820
    113
    Vrouw
    Nee dat is achterhaald

mamabri vindt dit leuk.
  6. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.239
    4.194
    113
    Vrouw
    Dit ga ik Vd week even lezen

7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.747
    113
    Ivm droogte hebben we nu al helaas een paar jaar geen "eigen" olijfolie meer. Hopelijk dit jaar wel weer, in de cruciale periode heeft het nl redelijk goed geregend. Olijfolie kopen we hier overigens niet in de supermarkt, maar gewoon direct bij de boer. Dan weet je zeker dat er niet mee is gesjoemeld. Qua prijs maakt het verder niet uit.

In Nederland kochten we twee soorten: voor koken en om te eten met brood. Met brood vonden we de Ouazzania het lekkerst, te koop bij Marokkaanse winkels. Voor koken niet echt een voorkeur, als het maar niet van die hele lichte was.

mamabri vindt dit leuk.
  8. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.239
    4.194
    113
    Vrouw
    Kon dat hier maar; olijfolie van de boer.
    Ik kan inderdaad eens bij de Turkse winkel kijken, nu alleen supermarkt olie

9. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.747
    113
    Ik moet er wel bij zeggen dat ik deze nooit in Turkse winkels heb gezien. Nu was de Turkse winkel in onze woonplaats ook niet zo groot, dus je kan het natuurlijk proberen.
    Het is wel zo'n typische noord Afrikaanse olijfoliesmaak -geen idee hoe ik het anders omschrijf- een beetje zo'n "je moet er van houden"-smaak. De Italiaanse en Spaanse olie vind ik net wat milder.

Chillin en mamabri vinden dit leuk.
  10. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Ik gebruik Valderrama, een keer gekregen en nooit meer iets anders. Ik heb de hojiblanca.

mamabri vindt dit leuk.
  11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Komt doordat de olie nu gefilterd in de winkels ligt, zonder deeltjes. Die deeltjes moet je niet willen verhitten, dat is slecht. Maar heldere extra vierge kun je idd prima verhitten. Wist ik ook niet totdat ik KvW zag :)

De traditionele olijfolie is geraffineerd: dat betekent dat het restant aan olie gescheiden is, waardoor de samenstelling heel veel afwijkt van de oorspronkelijke olie. Dan doen ze nog een scheutje extra vierge erbij voor de marketing.

Voor gewoon bakken als het niet speciaal om de smaak van olijfolie gaat, gebruik ik overgens koolzaadolie/raapzaadolie. Die is van dichtbij en ook erg goed te verhitten.

mamabri en citroenrasp vinden dit leuk.
  12. mosterd

mosterd Actief lid

7 okt 2013
    297
    121
    43
    Ik bestel altijd via internet bij Finca Forata.
    https://finca-forata.com/

Ooit eens op eens markt geproeft, en zo'n lekkere olie.

Ze maken deze zelf van hun eigen olijfbomen.

Prijzig, ja, maar erg lekker!

Nellie4 en mamabri vinden dit leuk.
  13. crienatje

crienatje Actief lid

1 feb 2010
    357
    159
    43
    Altijd extra vierge idd, voor koken en koud gebruik.
    In zuid Europese landen doen ze niet anders.

14. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.338
    1.820
    113
    Vrouw
    Ja ik vind ook voor bijv even fruiten van uitje voor een soep of saus oid proef je toch niet dus gebruik ik zonnebloem, koolzaad of wat dan ook wat duurzamer is en stuk goedkoper. Voor dippen van stukje brood of salade wil ik wel echt een goede extra vierge, liefst bio maar ja is ook geen garantie.
    Ik vraag me ook af in hoeverre ze bij een dure speciaalzaak sjoemelen.. meeste proeven dat toch niet.

15. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.239
    4.194
    113
    Vrouw
    Prijzig vind ik niet erg, voor mij is de smaak veel belangrijker

16. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Wij bestellen de olijfolie (en de pasta, sauzen, en nog veel meer) altijd bij La Vialla. https://www.lavialla.com/nl-NL/

Ook veel prijziger dan de goedkope supermarkt olie, maar wel een goede smaak. Sinds we in Italië zijn geweest vond ik Nederlandse supermarkt-olie zo tegenvallen dat we het nu maar importeren ;).

mamabri vindt dit leuk.
  17. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Wij bestellen hier onze olijfolie. Erg duur maar zo een wereld van verschil met de supermarkt. Dan is de supermarktolie echt niet lekker meer. En als je de uitzending van keuringsdienst van waarde kijkt weet je gelijk waarom :|
    Wij hebben diverse oliën besteld die ons aanspraken en deze vinden we het allerlekkerste tot nu toe. Ik bak er niet in daarvoor is het mij te duur. Daarvoor gebruik ik andere soorten olie. Maar om te dippen, salades, knoflookbrood, in de pasta etc. is dit heerlijk! Dan heb ik de extra euro’s er graag voor over.

https://www.deolijfolieshop.nl/nl/pago-baldios-san-carlos-oro.html

mamabri vindt dit leuk.
  18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.941
    113
    Vrouw
    Ik koop olijfolie via een collega die een boomgaard heeft.
    Zaaaalig.
    Maar heb ook een fles uit de supermarkt staan. Gewoon van de Lidl

Deel Deze Pagina