ervaringen huishoudelijk hulp

Discussie in 'De lounge' gestart door Minigirl, 6 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met huishoudelijk hulp. Wij hebben nu een huishoudelijk hulp die het zwaar werk vindt om lakens te verschonen. Ze is wel bereid te doen, omdat ik gezondheisklachten heb maar eigenlijk is het niet haar werk zegt ze. Ramen lappen hoeft hier ook bijna niet.Ze doet afstoffen vd woonkamer, dweilen en stofzuigen van het hele huis, reinigen van de badkamer en wc's en lakens verschonen. Dat in 3 uur tijd. Ze vroeg vandaag ook of ze voortaan 5€ meer kan krijgen per 3 uur. Ik ben eigenlijk niet heel enthousiast over haar werk. Omdat ik het door mijn gezondheid niet zelf kan en andere werksters na een paar keer emee ophielden (ik woon in een lastig bereikbare vinexwijk) ga ik het waarschijnlijk accepteren. Ik ben benieuwd wat jullie hulp in de huishouding doet en hoeveel jullie haar of hem per uur betalen.

2. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.027
    551
    113
    tja... als jij wilt dat er lakens verschoond moeten worden mag je dat in principe wel vragen natuurlijk maar ben het er wel mee eens dat dat zwaarder werk is. heb zelf ooit weleens gepoetst en daar deed ik idd hetzelfde als jouw hulp nu doet. ik verschoonde ook geen bedden en streek ook niet ( weleens ook als ik tijd over had een wasje ophangen ofzo) ze doet in drie uur in principe wel genoeg zo te zien. dat deed ik ook. ik weet niet wat ze per uur krijgt, ik deed 10 euro per uur maar als er iets zwaarders bij zou komen vind ik er 5 euro per drie uur bij niet heel erg gek.

waarom ben je verder niet enthpusiast? wat doet ze niet goed? je moet dat dan ook bespreekbaar maken. iedereen heeft weer een iegen definitie van schoon. ik heb het bv graag netjes en schoon in huis en hou het netjes bij. maar ergens een keer een vette vinger of een wasbak die niet helemaal glimt kan ik niet wakker van liggen want dat is gewoon niet haalbaar met drie kids in huis. bij mijn moeder is het helderder dan helder dus jaaa.

3. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Ze vindt het zwaar werk om lakens te verschonen? Pardon? Waarom ga je dan überhaupt huishoudelijk werk doen?

Vijf euro per uur extra vind ik veel, helemaal als je er niet tevreden over bent!

Vijf euro per dag extra oké...

4. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.027
    551
    113
    ze vraagt niet 5 euro per uur. maar per dag.

5. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    #5 Minigirl, 6 nov 2015
    Laatst bewerkt: 6 nov 2015
    5€ extra per drie uur.

ik zou stofzuigen zwaarder vinden of ramen lappen. Lakens verschonen doen verpleegkundigen in het Academisch ziekenhuis aantal keer per dag en zij hebben een hbo achtergrond.

6. Tooto

Tooto Niet meer actief

Wat heeft hbo er mee te maken?
    Daarnaast is lakens verschonen inderdaad zwaarder werk (bukken oa), vooral als het om meer als 1 bed gaat, ik deed het bijv bij vakantie huisjes, nou dat ga je voelen hoor, maar over 1 bed zou ik niet zeuren

7. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.027
    551
    113
    wat heeft hbo er nu mee te maken. ik vind dat er altijd zo neerbuigend over hh werk word gedaan;) verpleegsters in ziekenhuizen kunnen het bed op werkhoogte zetten, lijkt me dat dat bij jou niet kan.

8. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Mijn bed is al hoog.
    Ik vind dat voor bedden verschonen geen hbo-studie nodig is.

9. Manque

Manque Niet meer actief

Ik zou op zoek gaan naar een ander. Dat lakens verschonen zwaar werk is, vind ik persoonlijk onzin (tenzij je 10 bedden achter elkaar doet ofzo). Ik heb het werk zelf jarenlang gedaan tijdens mijn studie en het zou niet eens in me opgekomen zijn om te gaan lopen zeuren over zoiets dergelijks.

Als zij haar uurtarief te laag vind, zou ze moeten zeggen dat ze bv structureel 1 euro meer per uur gaat vragen. Dan kun jij beslissen of je haar nog gaat inhuren of niet. Zij is de professional, dus zij bepaalt zelf haar uurtarief.

Ik moet zeggen dat ik ook wel kieskeurig ben hoor. Ik heb hier 3 mensen de deur gewezen voordat ik tevreden was met nummer 4. Ik wil gewoon geen getreuzel, geen constant geklaag, geen levensverhalen, niet keer op keer afzeggen of te laat komen. Dat is misschien niet zo gezellig of aardig van mij, maar als ik tijd had om de halve ochtend te keuvelen zou ik mijn eigen huishouden wel doen :p

Edit/ je vroeg wat wij onze huishoudelijke hulpen lieten doen. Hier is dat altijd het sanitair grondig, het hele huis afstoffen, uitgebreid stofzuigen (ook onder de meubels, dus er moet wat geschoven worden en daar help ik bij), de keuken grondig schoonmaken. Dan kijk ik wat er die week extra moet gebeuren en dat kan verschillen van ramen lappen tot keukenkastjes uitruimen en van binnen schoonmaken, de radiatoren afsoppen met cif, etc.

10. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    oke. maar hoe vindt je elke keer een nieuwe? Want elke keer een kwartier haar levensverhalen aanhoren heb ik op zich ook genoeg van maar hoe vind ik een ander.

11. Manque

Manque Niet meer actief

Via een lokale Facebook-site of via marktplaats. Zo heb ik ze gevonden in ieder geval.

12. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Ow dat heb ik verkeerd gelezen, maar ts is al niet tevreden over het werk dus waarom zou je meer betalen over iets waar je niet tevreden over bent?

Voor ts en via de bekende websites zoals helpling.nl?? Is dat niet iets voor jou? (geen ervaring mee verder)

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Vraag in je omgeving of iemand een goede poetsvrouw heeft of kent.

Dat is eigenlijk de meest ouderwetse en betrouwbare methode. Bij ons in de straat zijn volgens mij 3 vrouwen werkzaam voor de hele straat/buurt. Ze zijn betrouwbaar en worden door de buurvrouw aanbevolen, of door moeders op het schoolplein ed

Ik heb mijn poetsvrouw ook via via gevonden, en inmiddels poetst ze ook bij mijn buurvrouw en bij mijn vriendin.

14. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.006
    113
    De vraag is ook; wat betaal je nu dan per uur? Werkt ze zwart of huur je haar in via een bepaalde organisatie? Om hoeveel ruimtes gaat het in die drie uur? Moet daar veel aan de kant gezet worden? Of zijn de oppervlaktes, op kasten en banken na, leeg? Ik heb eens een adres gehad (niet zwart trouwens, maar in loondienst), die hele vloer lag vol met spullen. Boeken, tassen, kranten. Telkens weer. Om dat te moeten zuigen en dweilen, kost je al gauw een half uur extra. Om over je rug maar niet te spreken.

Het verschonen van bedden is best een klus. Één bed is niet zo heel veel werk, maar een tweepersoons bed is toch wel wat meer werk. Althans, dat is mijn ervaring. Je keert zo nu en dan de matrassen en zuigt ze ook even af. (dat doe ik dus wel).

Laat ik het zo zeggen; als dit haar enige adres is en het gaat om één bed, dan zou je kunnen zeggen dat het best meevalt. Maar als ze meer adressen heeft en zes bedden per week verschoond, dan voel je dat best wel.

Mijn tip in jouw geval, afhankelijk van de antwoorden is; ga in zee met een thuiszorgorganisatie en huur iemand in. Je betaald dan zo'n 15 euro per uur en de hulp houdt er zo'n 12,50 netto aan over. Maar dan kun je wel fatsoenlijke afspraken maken. Krijg jij een vergoeding voor je hulp of doe je dit op eigen initiatief?

Ik heb op contract gewerkt en dan zijn de kaders duidelijk en dat is prettig. En het scheelt echt hoe "vol" een plek is als je het hebt over tijd. De werkbaarheid is echt belangrijk vind ik. Wat ik al eerder schreef; als een huis vol met spullen ligt, ben je echt langer bezig met stofzuigen en alles. En sommige bedden staan wel eens pal tegen een muur geparkeerd. Daar kun je zo lekker omheen lopen.. NOT.. daar word je ook niet blij van.

Maar goed. Haar vraag om meer geld is afhankelijk van wat je al betaald natuurlijk en of het bedden verschonen wel of niet bij haar werk hoort; wat zijn de afspraken? Ook hierin is belangrijk of zij zwart bij je werkt en zelf heeft bedacht dit niet te doen of werkt ze voor een organisatie en vertikt ze het?

15. TanteTrien

TanteTrien Niet meer actief

jij bent haar 'werkgever' en als jij vindt dat ze haar werk niet goed doet dan hoor je haar daarop aan te spreken..
    Je kan toch een gesprek aan gaan met dr en je klachten neer leggen en stopt ze ermee ja dan stopt ze ermee, ik vindt sowieso dat het belangrijk is dat je eens in de tijd een 'functioneringsgesprek' heb en dat je daarin ook alles bespreekt is ze het er niet mee eens met wat jou wensen zijn en wat ze moet doen dan zoek je een ander en dan moet je gewoon duidelijk zijn met wat je wensen zijn en wat er moet gebeuren en hoeveel geld ze ervoor krijgen en hoelang ze erover mogen doen,

16. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    In mijn omgeving informeren heb ik al vaak gedaan. Het is een beetje een buurt van ikke ikke en de rest kan stikken. Niemand wil haar hulp delen. Geen idee waarom. Zouden ze bang zijn dat als ze zelf meer uren nodig hebben dat het niet kan ofzo. via een website durf ik niet omdat ik bang ben dat er elke keer iemand anders komt.

Mijn hulp betaal ik altijd contant. 35 euro per 3 uur. Of ze het opgeeft in haar aangifte weet ik niet. Als ik een intake heb geef ik aan dat onze bedden verschoond moeten worden. Ik heb grote buikoperaties gehad dit jaar en volgend jaar weer dus ik kan het niet zelf. Heb dus echt hulp nodig.
    Om voorbeelden te geven waar ik niet enthousiast over ben. afstoffen bv wil ze niet met een natte doek doen maar met een swiffer-ding doen. Vervolgens ligt de stof op de vloer. Ze zegt dat ze het toch opzuigt maar een deel komt op de meubels. Vervolgens legt ze de inmiddels vieze swiffer op mijn verschoonde bed. Misschien ben ik te clean of kritisch. Soms zie ik het en zeg ik er ook maar niks van omdat ik me er niet mee wil bemoeien. Maar het is wel mijn huis en eerdere hulpen deden het volgens mij niet zo. lastig vind ik het wel.

17. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

22 aug 2014
    1.297
    75
    48
    Helaas dat je te ver woont ik zoek nog in huis waar ik kan schoonmaken bedden verschonen heb ik geen moeite mee.
    Ik vind dat het erbij hoort

18. Islah

Islah Niet meer actief

Volgens mij zijn die bedden doorgaans veel hoger dan een normaal bed in huis, dat scheelt echt enorm veel qua moeite.
    Ik moet zeggen dat mijn man ook bijna altijd de bedden opmaakt hier omdat ik gewoon heel snel rugpijn daarvan krijg. Vind het zelf erg zwaar lichamelijk (vooral als je rugklachten hebt zoals ik) en absoluut niet te vergelijken met iets als stofzuigen of dweilen...

19. mimi83

mimi83 Niet meer actief

PARDON? ze wil niet nat afnemen? jij betaald haar toch?
    die was bij mij allang wieberen geweest . Het is niet alsof je haar vraagt de voegen met een tandenborstel te doen.

20. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.521
    8.449
    113
    Oproepje bij de supermarkt op het bord? Als één van de schoonmaaksters van je buren het ziet is die misschien wel geïnteresseerd ;)

Deel Deze Pagina