wat wordt er getest met progestreon

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Nataly, Jun 29, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nataly

Nataly Actief lid

Jul 4, 2006
    409
    0
    0
    Hengelo (ov)
    Hai,

Ik heb een vraagje?

Ik loop bij de gyn en ik heb hem verteld dat ik al snel na mijn eisprong (soms al na 3 dagen) bruin bloedverlies krijg en dat mijn luteale fase kort is (afgelopen maand maar 9 dagen).

Hij wilde mij laten testen op progesteron en dat onderzoek heb ik afgelopen vrijdag gehad.

Kon van morgen bellen voor de uitslag en de assistente vertelde me dat ik een eisprong heb gehad............en dat was het?

Dat ik een eisprong heb gehad kon ik haar ook wel zelf vertellen omdat ik die altijd waarneem met ovulatietesten.

Ik dacht dat dit onderzoek was om mijn snelle bruine bloedverlies en mijn korte luteale fase te onderzoeken? Snap er niks meer van?

Je hebt toch progesteron nodig om het innestelen mogelijk te maken en niet voor je eisprong?

Kunnen jullie mij helpen?

Veel liefs
    Nataly

2. Nataly

Nataly Actief lid

Jul 4, 2006
    409
    0
    0
    Hengelo (ov)
    sorry, typefoutje in de titel, moet progesteron zijn!

3. bengel

bengel Niet meer actief

(corrigeer me als ik het fout schrijf dames)

Na de eisprong neemt de progesteron waarde toe die belangrijk is voor de laatste fase (de fase na de eisprong). Wanneer deze hoog is , is duidelijk dat er een goed ei geweest is en de innesteling zal plaats moeten kunnen vinden.
    Is dit laag, dan is er eigenlijk geen kans dat je zwanger raakt die maand
    (ik hoop dat ik het goed beschreven heb)

4. draaimolen

draaimolen Actief lid

Apr 22, 2007
    479
    0
    0
    Bengel, volgens mij is het wel juist wat jij schrijft...
    Ik heb ook bloed moeten laten prikken op progesteronwaarde en de mijne was toen 44. De gyn zei dat de waarde bij een goede eisprong minimaal 30 moet zijn.

5. wendyp

wendyp Niet meer actief

Jup jup.... bengel volgens mij klopt het helemaal!

Ik had de laatste keer een gehalte van 62.7 (maar dat waren ook 2 eitjes die gesprongen waren)

6. Monique27

Monique27 Fanatiek lid

Mar 10, 2006
    2,096
    28
    48
    Gemert
    Hoi Nataly,

Heb jij maar 1 keer bloed moeten prikken?

Bij mij is er toen in 1 week 3x op progesteron geprikt.
    En progesteron komt vrij na de eisprong en zorgt ervoor dat er een mooie slijmlaag ontstaat in je baarmoeder waardoor het eitje kan innestelen.
    Ze willen idd graag dat hij boven de 30 is en als het kan dan ook nog oplopen, als je meerdere keren laat prikken.

Zou het toch even goed navragen als ik jou was.
    Succes ermee
    Groetjes Monique

7. Nataly

Nataly Actief lid

Jul 4, 2006
    409
    0
    0
    Hengelo (ov)
    Bedankt voor jullie antwoorden,

Ik moet 10 juli weer naar de gyn en zal dan eens vragen hoe hoog mijn progesteron waarde was. Zal onthouden dat de waarde hoger dan 30 moet zijn. Ik ben inderdaad maar 1 keer geprikt.

Als ik het goed begrijp is als de waarde hoger is dan 30 je een goede eisprong hebt gehad waarbij voldoende progesteron is aangemaakt zodat er een mooie slijmlaag in je baarmoeder is ontstaan waar je eventueel bevruchte eitje goed zich in kan innestelen.

Waarom heb dan zo snel na mijn eisprong al dat bruine bloedverlies ( 3 dagen) en zo'n korte luteale fase (9 dagen)? Ook weer een vraag voor de gyn.

Veel liefs
    Nataly

8. Monique27

Monique27 Fanatiek lid

Mar 10, 2006
    2,096
    28
    48
    Gemert
    Je begrijpt het idd goed.

De reden dat er bij mij geprikt werd op progesteron is omdat ik dezelfde klachten had als jij.
    Dus bruin verlies en korte luteale fase.

Bij mij waren die waardes van het progesteron ook niet oke.
    Maar die ronde toch zwanger geraakt, volgens arts klein wondertje!
    Ik had uit mijn hoofd 19,21 en op het laatst 28.
    Niet perfect dus en ik had anders ook in behandeling gemoeten met hormonen.

Dus je ziet het kan ook, als is niet alles perfect!
    Succes met zwanger worden en vraag het gewoon even goed uit.

9. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Als je een goede eisprong hebt gehad, moet de progesteronwaarde in elk geval hoger dan 20 zijn. Maar volgens mij moet diezelfde waarde in de twee weken na je eisprong ook boven een bepaalde waarde blijven. Ik weet niet hoe hoog die waarde moet zijn. Als die waarde te laag is, dan wordt je baarmoederslijmvlies afgebroken en word je inderdaad veel te vroeg ongesteld en kan een vruchtje niet innestelen. Sommige mensen hebben standaard na de eisprong te weinig progesteron in hun bloed. Dit is echter wel op te lossen met medicatie. Je kunt 3x na de eisprong een kleine hoeveelheid Pregnyl spuiten. Dit is om je luteale fase te ondersteunen. Of je kunt Progesteronbolletjes inbrengen gedurende de twee weken na je eisprong.

Groetjes,
    Jippie

Share This Page