Mijn dochter is sinds zaterdagochtend ziek. Flink verkouden en veel hoesten. Za en zo 40 graden koorts, gisteren en vandaag 38,5. Blijft flink hoesten en niet fit. Zaterdag wilde ze nog wel wat eten, maar sinds zondag heeft ze geen brood, warm eten, fruit, koekjes of iets gehad. Het enige wat ze soms wel wil is knijpfruit, melk en roosvicee. Gisteren in totaal 2 flesjes melk van 2 maal 150, 30 cc ranja en een knijpfruit van 90. Vandaag tot nu alleen nog maar een flesje van 150 en een paar slokken roosvicee. Ik bied vanalles aan (ijs, knijpfruit, appelmoes etc maar ze wil niets)als ze dapper begint aan iets moet ze zo erg hoesten dat ze meteen weer stopt. Ik begin me nu toch wel wat zorgen te maken, krijgt ze zo wel genoeg vocht binnen? Vanmorgen had ze een beetje natte luier van de nacht, eind van de ochtend weer iets nat. Tot nu toe droge luier. Wel gepoept.
Zou het even overleggen met de huisarts. Kinderen drogen snel uit, en in combi met hoge koorts en bijna geen urine productie zou ik niet afwachten.
Je zou ook van die zakjes kunnen halen bij de apotheek. Dat is een oplossing met zout en suiker om uitdrogen te voorkomen. Ik weet even niet hoe het heet maar ik heb ze altijd in huis voor het geval dat. Sowieso even de ha bellen inderdaad voor overleg!
Heel flauw maar geef haar maar chips en limonade. Dat is lekkerder dan ors. En van het zoute krijgt ze wel dorst. Evt kippenbouillon als ze dat lust. Ik dacht dat ze minimaal 120 ml per kg moeten hebben. Maar check dat even bij de huisarts.
Hoe gaat het nu? Huilt zij met tranen? Droge luiers? Diarree? Spugen? Suf en/of sloom gedrag? Nog koorts? Als zij suf is of sloom en niet zichzelf icm met droge luiers, bel dan vanavond nog de hap. Kinderen drogen snel uit. Heb je ors in huis? Dit kun je bij de drogist en apotheek halen. Die ors zorgt ervoor dat er sowieso vocht blijft zitten. Chips niet. Sowieso na 3 dgn koorts even bellen met de ha.
Bedankt voor jullie reacties. Eind van de middag werd ze wat actiever, dronk een half bekertje anja. Tegen de avond kakte ze weer in, niets gegeten, 50 cc melk gedronken en ik denk zo'n 30 cc knijpfruit. Niet suf of sloom. Veel huilen, jammeren, alleen maar bij mama willen zijn, huilt wel met tranen. Voor het slapen gaan een zetpil gegeven en viel als een blok in slaap. Had begin van de avond wel een iets natte luier. Geen diarree/spugen. Ik heb ors in huis, wilde ze vanavond niets van, gelukkig dus wel een beetje melk. Pff wat kun je je soms zorgen maken he, terwijl ik ook weer niet de zeurende moeder wil zijn. Als het morgen nog zo is ga ik de huisarts bellen
Je bent geen zeurende moeder. Grijpt ze naar haar oortjes? Pcm kun je het beste geven vanaf 39 gr koorts. Koorts is nuttig, moet zijn werk kunnen doen. Gaat meer om gedrag van het kind. Koorts duidt vaak wel op een infectie. Zeker icm het vele hoesten zou ik morgen bellen. Zij is niet benauwd verder? Kan wel goed slikken? Misschien woekert ze met een keelontsteking wat zich kan uitbreiden tot een longontsteking. NIET om je bang te maken maar voor de zekerheid even longen laten luisteren. wij krijgen op het werk momenteel erg veel mensen met hoestklachten/keelontsteking/longontsteking. Om de keel te verzachten kun je tijmsiroop halen bij kruidvat. Sorry dat ik zo doordruk. Maar met kinderen ben ik erg voorzichtig. Misschien is het niks hoor, maar na 3 dgn koorts wil een ha een ziek kind zien op spreekuur.
Ik ben vanmiddag met haar bij de huisarts geweest. Ze had vandaag weer 38,5, nogsteeds veel hoesten en vanmorgen nauwelijks een natte luier van de nacht. Overdag alleen maar een schaaltje yoghurt en paar slokjes drinken gehad. Oortjes, longen en keel gecontroleerd. Een keelontsteking, huisarts denkt aan een virus, toch nog even uitzingen. Vocht en luiers in de gaten houden.. zo nodig morgen ochtend herbeoordeling.. Vanavond heeft ze gelukkig een halve beker ranja en 100 cc melk gehad! Het gaat hopelijk weer de goede kant op.
Met ziekte weigert die van ons juist melk, zeker als ze hoest. Werkt op de slijmvliezen dus als ze al wat benauwderiger zijn of keelpijn hebben is melk niet prettig. Hier werkt appelsap juist als een tierelier, heeft beetje dezelfde eigenschappen als ors maar smaakt heel wat beter. Ik pak meestal die van flevosap, die is in t algemeen niet zo zurig. Rietjesbeker met water geef ik dr mee naar bed zodra ze ook maar enigzins moeilijker gaat doen met drinken/kwakkelen. Elk slokje wat ze dan neemt is voor mij een zorg minder en met die Avent rietjesbeker met die soort van Dinosaurus dop, heb ik tot op heden nog geen nat bed dus dat gaat eigenlijk wel erg goed.
Ors Elke paar minuten een lepel water om te zorgen dat ze niet uitdroogt werkt ook goed. Maar lees dat het alweer beter gaat! Beterschap