Groente

Discussie in 'Voeding' gestart door grasspriet84, 5 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Hoi dames,

De kleine is nu 7,5 maand en eer alles wat ik hem voorschotel. Erg fijn natuurlijk maar ik ben een beetje door de variatie heen...
    Hij krijgt bloemkool, broccoli, boontjes vers. Uit potjes bruine bonen, wortels etc.

Welke groente mag hij nog meer eten? Wij eten ook alle koolsoorten, maar ik heb gelezen dat de kleine dit nog niet mag. Klopt dit? Zou ook wel een rode kool, spitskool, koolrapen etc willen eten, maar door omstandigheden kan ik niet lang in de keuken staan en dus apart voor de kleine koken.

Wij eten ook macaroni en spaghetti en dit eet de kleine ook. Weleswaar zonder de groente, omdat deze te hard zijn voor hem.
    Nasi is weer gekruid en mag hij ook niet eten toch? Of mag hij wel kruiden eten?

2. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    kruiden zou ik nog niet doen.
    Pompoen is ook lekker. worteltjes kan trouwens ook vers/pot. erwtjes kan ook uit de vriezer/pot.
    kolen zou ik ook nog even mee wachten. volgens mij na een jaar kun je de rest gaan introduceren.
    je kunt trouwens ook op een tijdstip/dag dat je wel wat tijd hebt wat porties vooruit koken en in kleine bakjes invriezen. Dan kun e dat er smorgens gewoon uithalen en opwarmen als je het gebruikt, dan hoef je niet dubbel te koken.

3. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zoete aardappel, pompoen, tomaten, komkommer, radijsjes, witloof.
    Hier worden meeste koolsoorten niet echt gegeten, ik ben er niet dol op behalve rauw dus kook er ook niet echt mee. Met paprika heb ik tot een jaar gewacht, kunnen wij als volwassenen heel moeilijk verteren laat staan zo een kleintje die net met eten is begonnen.

Kruiden kun je allemaal gebruiken, wel vers liefst. Geen zakjes, dus potjes kruiden kopen en zelf mengsels maken zonder zout. Hier is basilicum nog steeds favoriet vooral om pesto mee te maken.
    Pasta saus maakte ik op die leeftijd ook apart met tomaten en zoete aardappel bijvoorbeeld of rosjes broccoli met verse pesto.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Zoete aardappel, pompoen, paprika, erwtjes, komkommer, snijbonen, champignons

Kruiden kan prima. Losse kruiden, geen kruidenmixen en ik zou de chili en cajun kruiden nog even laten staan:p

5. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Ik zou nog niet teveel kruiden doen, maar langzaam maar zeker kun je er wel naartoe werken dat hij rond het jaar met de pot mee eet. Rond deze leeftijd deed ik soms wat basilicum, peterselie of dille door zijn eten bijvoorbeeld. Je kunt ook groenten combineren. Aardappel, pasta of rijst toevoegen. Wat mijn zoontje heerlijk vond:

Pastinaak
    Pompoen
    Wortel met rijst en dille
    Courgette met erwtjes en roomkaas
    Zoete aardappel met erwtjes
    Witlof met appel en aardappel
    Rijst met champignons

Ik heb veel recepten gemaakt van AH Opperdepop, echt super handig boek.

6. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Witlof
    Rode bieten (1x per week ivm nitraat)
    Spinazie
    Courgette (met tomaat of aubergine)
    Aubergine
    Wortel
    Pastinaak
    Erwten
    Broccoli
    Bloemkool
    Pompoen

Vergeet vast nog wel wat dingen. ;)

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
  8. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Waarom mag je eigenlijk geen koolsoorten geven?

Wij aten, voor se geboorte van T, meestal groente uit een potje. Of boerenkool, andijvie, doperwten en andere koolsoorten.
    De groentes uit een pot mogen niet, omdat er zout aan is toegevoegd. Dua daarom deed ik diepvriesgroenten.
    Doperwten durf ik niet zo goed omdat ik het niet goed geprakt of met een staafmixer glad krijg. Dus ben dan bang voor de velletjes. Daarom geef ik doperwten uit een potje van Olvarit.

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar wortel hoeft toch niet uit een potje? Gewoon stomen of koken en prakken. Idem met pompoen, pastinaak, zoete aardappel, prei, knolselder.. Kan je allemaal koken of stomen en in combinatie met aardappel geven. En vind je ook allemaal in de diepvries.

10. tuc

tuc Niet meer actief

O dat van het pureren weet ik niet, heb nog nooit iets gepureerd.

11. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Niet prakken dan. Als je de doperwten zo voor zijn neus legt stopt hij ze vanzelf in zijn mond en gaat ie vanzelf kauwen :) Ook een goede oefening voor de pincetgreep; )

12. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Nog niet genoemd, maar ook lekker: avocado, evt in de vorm van guacemole (zonder al te veel toevoegingen natuurlijk) :)

En ze kunnen veel meer eten dan je denkt hoor, zo uit het vuistje. Doperwten zou ik ook eng vinden, maar heel veel andere groenten (broccoli, boontjes, worteltjes etc.) hoef je niet te pureren, die malen ze gewoon fijn met hun kaken ;)

13. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Groente vanaf 6 maanden. Aldus borstvoeding.com https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/schema/nederlands.html

Quote :

aardappel
    aardpeer (topinamboer)
    amsoi
    andijvie
    artisjok
    asperge
    aubergine
    bleekselderij
    bloemkool
    broccoli
    champignons
    Chinese kool
    courgette
    doperwten
    jonge peultjes
    jonge sperzieboontjes
    jonge tuinboontjes
    knolselderij
    komkommer
    koolraap
    koolrabi
    meiknol
    paddenstoelen (10 mnd)
    paksoi
    paprika
    pastinaak
    pompoen
    postelein
    raapstelen
    rabarber
    radijs (rettich)
    rammenas
    rode biet
    schorseneren
    snijbiet
    snijboon
    spinazie
    spruiten
    tomaat
    sla (alle soorten)
    venkel
    waterkers
    witlof
    wortel
    zoete aardappel (bataat)
    zuurkool

14. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18

Koolsoorten kunnen voor krampjes zorgen, geeft gasvorming. Het is niet zozeer niet mogen dus, maar het is een vrij grote belasting voor de darmen.
    Het ene kind heeft daar meer last van dan het andere, dus het is ook een beetje uitproberen.

Deel Deze Pagina